M
Jag har en Electrolux frys som är självavfrostande. Men avfrostningsvattnet rinner inte ut som det ska och jag har fått tipset att kolla om avrinningshålet är igensatt.

Jag har tagit lös den bakre skivan, lossat elkablarna, men får inte lös kåpan för att komma åt avrinningen.

Kåpan sitter säker med clips eller liknande inuti. Känns som att den sitter mest fast till höger på bild, just ovanför kopparröret.

Är det någon som vet hur jag lossar kåpan? Inre av en Electrolux frys med borttagen bakre skiva, exponerade elkablar och kåpa som sitter fast ovanför ett kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på insidan av en Electrolux-frys med avlägsnad bakskiva, visar område runt avrinningen med synligt kopparrör under en vit kåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en Electrolux frys syns ett kopparrör som sticker genom en öppning i plastpanelen. Runt röret syns förhöjning av plasten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en Electrolux frys med modellnummer EUF29406W, serier 04230032, spänning 230V, miljömärkt och "Made in Sweden".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M MillaF skrev:
Jag har en Electrolux frys som är självavfrostande. Men avfrostningsvattnet rinner inte ut som det ska och jag har fått tipset att kolla om avrinningshålet är igensatt.

Jag har tagit lös den bakre skivan, lossat elkablarna, men får inte lös kåpan för att komma åt avrinningen.

Kåpan sitter säker med clips eller liknande inuti. Känns som att den sitter mest fast till höger på bild, just ovanför kopparröret.

Är det någon som vet hur jag lossar kåpan? [bild][bild][bild][bild]
troligen ispropp som nu försvunnit
eller backventilen gummit längs ner på slangen i skålen på baksidan
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.