Hej!
Vi köpte nyligen en villa från 1922, den har en krypgrund, men "halva krypgrunden" är en källare med ungefär 180cm takhöjd. I den källaren finns det brunnar där vattnet som sipprar genom väggarna åker ner. Det är inget konstant rinnande flöde utan man ser på väggarna att det är lite blött på sina ställen och några sniglar kryper där, som i en jordkällare. Men källaren är mestadels torr.
Huset har stått såhär i 100 år utan problem, dock sa besiktningsmannen att det kan behövas en avfuktare om luftfuktigheten överstiger 75% under en längre period. Ska givetvis vara känsligaste perioden under sensommaren.
Jag köpte en mätare som säger 80% och den har varit så några veckor nu i mars. Vilket gjorde mig lite nervös så jag beställde en Woods wdd80. Dock har den bara 40, 50 och 60% på sin inbyggda hygrostat.
Jag har hört att huset under alla dessa år har vant sig vid naturlig luftfuktighet och om jag drar ner den till 60% så riskerar man att träet spricker eller att man bara skadar huset på annat sätt.

Finns det någon kunnig person här inne som kan ge mig tips vad jag ska göra? Jag funderar på att returnera avfuktaren igen men känner mig osäker.
Finns det risk att de gamla träbjälkarna spricker om jag långsamt drar ner fuktigheten till 60%?

Redigerat:
Y Yffisch skrev:
Finns det risk att de gamla träbjälkarna spricker om jag långsamt drar ner fuktigheten till 60%?
knappast, 60% RH är normal fuktighet i det övre spannet och inget som trä skadas av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.