457 läst ·
3 svar
457 läst
3 svar
UPS-lösning för grundvattenpump?
Hallå! Finns det någon som har byggt en UPS (batteribackup) -lösning för nöddrift av grundvattenpump? Eller har något tips för dylik lösning.
I mitt fall gäller det en Grundfos KP150 med märkeffekt 150W, som jag skulle vilja säkra driften av vid ev. händelse av strömavbrott.
Kan en sån här lösning fungera: NÖDSTRÖMSANLÄGGNING SUNWIND 375VA 136AH
https://www.bauhaus.se/nodstromsanl...mCbbpt1GwfyxTAeXxy4J8XdEsGdTCR24aAlklEALw_wcB
I mitt fall gäller det en Grundfos KP150 med märkeffekt 150W, som jag skulle vilja säkra driften av vid ev. händelse av strömavbrott.
https://www.bauhaus.se/nodstromsanl...mCbbpt1GwfyxTAeXxy4J8XdEsGdTCR24aAlklEALw_wcB
Kan gå. Men framgår inte om den är godkänd för att koppla in med växlande relä med 230 V från nätet och till reservdrift 230 V Du får ringa Sunwind och fråga, samt att du ska dokumentation på det. Det är liksom en hel del regler på det med reservkraft.M mhunter skrev:Hallå! Finns det någon som har byggt en UPS (batteribackup) -lösning för nöddrift av grundvattenpump? Eller har något tips för dylik lösning.
[länk]
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 897 inlägg
En nödströmsanläggning skulle absolut fungera i ditt fall. Kanske räcker 300 W för att start din pump. Det skulle jag vilja prova först om det går.
Sedan krävs lite bygge här då reläet behöver en låda med lite kontakter och sladdar.
Reläet skulle jag vilja titta närmare på, plus installationsanvisningen. Men några detaljer finns inte på sunwind. Det ställs lite krav på ett relä som växlar mellan två strömkällor. Och det ska givetvis också fungera så att det startar inverten först när strömmen försvinner.
Inverten är jordfri enligt Victron, dvs ingen skyddsjord. Det är bra för din tillämpning och undanröjer alla frågor kring bakmatning av nätet, förutom det fallet att reläet bränner ihop och bakmatar de spänningsförande ledarna...
Sedan krävs lite bygge här då reläet behöver en låda med lite kontakter och sladdar.
Reläet skulle jag vilja titta närmare på, plus installationsanvisningen. Men några detaljer finns inte på sunwind. Det ställs lite krav på ett relä som växlar mellan två strömkällor. Och det ska givetvis också fungera så att det startar inverten först när strömmen försvinner.
Inverten är jordfri enligt Victron, dvs ingen skyddsjord. Det är bra för din tillämpning och undanröjer alla frågor kring bakmatning av nätet, förutom det fallet att reläet bränner ihop och bakmatar de spänningsförande ledarna...
Antingen kör du pumpen genom invertern hela tiden, då behövs inget relä eller elektriker, bara stickkontakter till allt.
Med reläet är det som Bo skriver, en låda och lite kopplande, bör göras av elektriker men inget svårt för en duktig hemmapulare.
Fördelen är då att pumpen går på nätström så länge det finns ström.
Inverter ska klara 700w peak, så det ska fungera.
En bättre lösning enligt mig är en Victron med inbyggd laddare.
https://www.inverterbutiken.se/produkt/victron-multiplus-12v-430w-inverter-charger/
Men den kostar 4k, men med lite mindre batteri kan du ändå komma undan med typ samma kostnad. 100A på biltema för 2k blir typ 7h drifttid.
Med reläet är det som Bo skriver, en låda och lite kopplande, bör göras av elektriker men inget svårt för en duktig hemmapulare.
Fördelen är då att pumpen går på nätström så länge det finns ström.
Inverter ska klara 700w peak, så det ska fungera.
En bättre lösning enligt mig är en Victron med inbyggd laddare.
https://www.inverterbutiken.se/produkt/victron-multiplus-12v-430w-inverter-charger/
Men den kostar 4k, men med lite mindre batteri kan du ändå komma undan med typ samma kostnad. 100A på biltema för 2k blir typ 7h drifttid.
Klicka här för att svara