D
A Alexn72 skrev:
Du måste titta på laddaren.
Om den max kan ge 16v(första laddaren som jag hitta på biltema) så kan batteriet ha 16v precis i omslagsöverblicket. Sen går det snabbt ner mot 13v.

Sen kanske det aldrig är ett problem för dig att batteriet hinner gå lågt.

Hur stor säkring sitter vid batteriet och vad kan laddaren ge max
Ser inget problem med att laddaren ger 16v, inga förbrukare kommer vara inkopplade när laddaren är i drift.

D Derbyboy skrev:
Ser inget problem med att laddaren ger 16v, inga förbrukare kommer vara inkopplade när laddaren är i drift.
Batteriet kan överföra dessa 16 volt under en kort stund om de vill sig lite illa.

D
Trots att plussidan är fysiskt frånskilt via relät?

D Derbyboy skrev:
Trots att plussidan är fysiskt frånskilt via relät?
Överföringen sker när reläet skiftar.
När laddaren laddar kommer där inte vara 16v på dina förbrukare.
Hur känsliga dessa är beror på vilka komponenter som hanterar ingångsspänningen

• Gilla
Daniel Gr
  • Laddar…
D
När strömmen går så kommer ju laddaren varit kopplad till batteriet en längre tid (veckor åtminstone) och då kommer spänningen som laddaren ger ha sjunkit till underhållsladdning, typ 13,8v.

Problemet som upp står är när strömmen kommer tillbaka. Då skiftar relät till trafon. Men om skiftningen sker långsamt så kommer batteriet vara kopplat någon tiondels sekund till förbrukarna samtidigt som laddaren är inkopplad.

Jag TROR (vill minnas) att även de där billiga laddarna börjar med att analaste/känna av spänningen innan den drar igång laddningen. Den tiden bör räcka för att relät ska frånskilja batteriet från förbrukarna.

Hur låter resonemanget?

• Gilla
zwanzig
  • Laddar…
D
  • Svensk text beskriver tre steg i en batteriladdningsprocess: kontroll, avsulfatering och mjukstart för laddcyklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
D Derbyboy skrev:
Jag byter ut relät mot det från elctrokit och då borde det bli såhär:
@Dilato är det såhär jag ska koppla med ett 1-polsrelä?

D Derbyboy skrev:
När strömmen går så kommer ju laddaren varit kopplad till batteriet en längre tid (veckor åtminstone) och då kommer spänningen som laddaren ger ha sjunkit till underhållsladdning, typ 13,8v.

Problemet som upp står är när strömmen kommer tillbaka. Då skiftar relät till trafon. Men om skiftningen sker långsamt så kommer batteriet vara kopplat någon tiondels sekund till förbrukarna samtidigt som laddaren är inkopplad.

Jag TROR (vill minnas) att även de där billiga laddarna börjar med att analaste/känna av spänningen innan den drar igång laddningen. Den tiden bör räcka för att relät ska frånskilja batteriet från förbrukarna.

Hur låter resonemanget?
Helt fel

Vi tar det från början.
Ett batteri med spänning 11.5volt( urladdat)
Laddare kopplas på batteriet, spänning på batteriet 11.5v( laddning påbörjas)
1h går, batteri 12v
20h går, batteri på 14v
1h går, laddaren känner att nu är det läge att boosta, batteri 16v

strömmen går i vägguttaget
reläet kopplar över till batteridrift

här finns nu 3 olika risker.

1 batteriet som har 16volt blir kopplat till din förbrukare som säger puff( död)
2 under de milisekunderna det tar för att skifta så missas en skrivning på ett minne i din förbrukare med korrupt data som följd( den fortsätter vara igång men fungerar inte)
3 du är på skidsemester och ser inte att strömen gått, efter 5 dygn har dina förbrukare som är inkopplade dragit ner batteriet till 5v.( när strömmen sen kommer tillbaka så startar inte laddaren för den " hittar " inget batteri att ladda)

Nu är det upp till dig att värdera hur farliga dessa risker är.
Tex
1 död elektronik
2 installera om mjukvara
3 köpa nytt batteri

Den laddaren du länka till ger max 14,7 enligt specen.
Det bör 12v elektroniken klara av, men ingen garanti.

Redigerat:
Har aldrig hört att moderna elektroniska laddare kan ge höga spänningar som påverkar nåt. De som kan vara "farligt" är möjligen den gamla klassiska trafoladdaren. Den har ingen egen reglering utan förlitar sig på ackumulatorn som styrande del. De som har testat att driva nåt, tex en bilradio eller nåt via en sådan laddare har ju ibland blivit påminda om att det blir tråkiga följder. En sån kan ibland skena iväg över 20volt till och med om den inte får rätt motstånd.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
A Alexn72 skrev:
Helt fel

Vi tar det från början.
Ett batteri med spänning 11.5volt( urladdat)
Laddare kopplas på batteriet, spänning på batteriet 11.5v( laddning påbörjas)
1h går, batteri 12v
20h går, batteri på 14v
1h går, laddaren känner att nu är det läge att boosta, batteri 16v

strömmen går i vägguttaget
reläet kopplar över till batteridrift
Vore det inte lite märkligt om laddaren bestämemr sig att skicka på 16v på ett fulladdat batteri? Ingenstans i manualen finns 16v angivet.

A Alexn72 skrev:
här finns nu 3 olika risker.

1 batteriet som har 16volt blir kopplat till din förbrukare som säger puff( död)
Har svårt att se att detta kan ske, alltså att laddaren skulle börja mata ut 16v
A Alexn72 skrev:
2 under de milisekunderna det tar för att skifta så missas en skrivning på ett minne i din förbrukare med korrupt data som följd( den fortsätter vara igång men fungerar inte)
Det är väl lite samma som kan ske vid till exempel strömavbrott. Jag har atminstone möjlighet att remote starta om förbrukarna.
A Alexn72 skrev:
3 du är på skidsemester och ser inte att strömen gått, efter 5 dygn har dina förbrukare som är inkopplade dragit ner batteriet till 5v.( när strömmen sen kommer tillbaka så startar inte laddaren för den " hittar " inget batteri att ladda)
Det är en automation, dvs ingen handpäläggning. Avstängningen sköts av Homey och jag kan få varningar. Känns inte det säkert går det säker att fixa i Shelly med ett script.

D Derbyboy skrev:
@Dilato är det såhär jag ska koppla med ett 1-polsrelä?
Ja, men din Shelly Uni är väl felkopplad, du har vänt på Vcc och N?

D Derbyboy skrev:
Vore det inte lite märkligt om laddaren bestämemr sig att skicka på 16v på ett fulladdat batteri? Ingenstans i manualen finns 16v angivet.

Har svårt att se att detta kan ske, alltså att laddaren skulle börja mata ut 16v

Det är väl lite samma som kan ske vid till exempel strömavbrott. Jag har atminstone möjlighet att remote starta om förbrukarna.

Det är en automation, dvs ingen handpäläggning. Avstängningen sköts av Homey och jag kan få varningar. Känns inte det säkert går det säker att fixa i Shelly med ett script.
https://www.biltema.se/bil---mc/for...laddare/batteriladdare-1224-v-15-a-2000045787
Vi kan släppa 16v, din ger bara 14,7v, den ovan ger 16v

Men 14,7 behöver fortfarande vara okej för dina förbrukare. Uni är ganska generös med viken spänning den klarar, de andra vet jag ej. Plugga in och hoppas på de klarar det.

Vid strömavbrott så dör strömmen helt, vid en dipp gör den inte.
Återigen koppla in och hoppas på de bästa, går något sönder så när du "skiftar" så kan du tänka tillbaka på detta inlägg.
Just att dippa i strömmen är ett "känt" sätt att hacka saker dvs få dem att göra saker de inte ska göra( helt annan historia)

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ja, men din Shelly Uni är väl felkopplad, du har vänt på Vcc och N?
Helt korrekt, dvs att det är fel. 1 och 2 har bytt plats...

Men nästa sak.. hur får reläerna plus till förbrukarna?

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Har aldrig hört att moderna elektroniska laddare kan ge höga spänningar som påverkar nåt. De som kan vara "farligt" är möjligen den gamla klassiska trafoladdaren. Den har ingen egen reglering utan förlitar sig på ackumulatorn som styrande del. De som har testat att driva nåt, tex en bilradio eller nåt via en sådan laddare har ju ibland blivit påminda om att det blir tråkiga följder. En sån kan ibland skena iväg över 20volt till och med om den inte får rätt motstånd.
https://www.biltema.se/bil---mc/for...laddare/batteriladdare-1224-v-15-a-2000045787
Brukar vara" rekonditioneringsläget" som ger 16v

D
Tack!

hmmm.

Det jag vill är att kunna stänga av reläerna (relärkortet) från Shellyn.

Eftersom jag tänker att reläkortet drar minst ström när reläerna inte är dragna ska de få ström i odraget läge. Strömen tänker jag ska brytas när relät drar. Fan vad jag har svårt för detta.

Säg till om jag kopplat rätt utifrån hur jag tänker att det ska fungera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.