Jag tror inte det är samma relä.
Kjells har spolen på 7 - 8
Vellemans har spolen på 13 - 14
När du väl har relät med önskad spolspänning framför dig så kan du alltid ohmmäta med och utan dragen spole för att lista ut vad som är vad.

D
Tyvärr kan jag inte mäta ohm.

7-8 är på reläsockeln. En sockel man kan köpa till och den passar till två modeller. Den ena har länk till vellerman.

Det var inte speciellt tydligt. 13-14 är spolen så långt är klart. Tittar man på bilden av reläet på Vellemans hemsida ser det ut på blecken man ser genom plasten som att 9 och 12 är common, 5 och 8 är NO samt 1 och 4 är NC.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Tyvärr kan jag inte mäta ohm.
Varför inte?
Det 1:a man behöver när man ska koppla med el är en multimeter!
Med en sådan i handen behöver man inte gissa hur något är kopplat, man bara mäter.

D
A Avemo skrev:
Det var inte speciellt tydligt. 13-14 är spolen så långt är klart. Tittar man på bilden av reläet på Vellemans hemsida ser det ut på blecken man ser genom plasten som att 9 och 12 är common, 5 och 8 är NO samt 1 och 4 är NC.
Men vilken är plus och minus på spolen?

D
D Dilato skrev:
Varför inte?
Det 1:a man behöver när man ska koppla med el är en multimeter!
Med en sådan i handen behöver man inte gissa hur något är kopplat, man bara mäter.
Jg har en multimetern men vet inte var jag ska mäta och vad jag letar efter

D Derbyboy skrev:
Men vilken är plus och minus på spolen?
Det spelar ingen roll

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Plus/minus på spolen är valfritt på det reläet om schema och bilder stämmer. Som Avemo skrev ser du enkelt genom kapslingen hur det hänger ihop och när du har det framför dig är säkert schemat som är tryckt på tydligt att tolka. Samma med sockeln det är i stort 1-1 med hur anslutningarna stämmer med relästiften.

Så tycker du reläet är lämpligt för dig bara skaffa ett och sockeln till.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Kanon, jag gör så!

Med den här lösningen som ni hjälp till med så behöver jag dessutom inte 12v-stabilisatorn.

Tusen tack

D Derbyboy skrev:
Jg har en multimetern men vet inte var jag ska mäta och vad jag letar efter
Ta ett kort på den så ska vi hjälpa dig att ohmmäta. Som övning kan det vara bra att bekräfta tolkningen av reläets pinout t.ex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.