D
Jag ska försöka rita upp hur jag tror du menar.

D
Tänker att det ska kopplas såhär.

Nackdelen är ju då strömmen går då kommer det ske laddning samtidigt som förbrukarna är inkopplade men det kommer vara så sällan att det knappast spelar någon roll.

• Elkopplingsschema för relä och laddare med fritidsbatteri och förbrukare; transformer och kontaktor visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
går strömmen så laddas inget..

D
Det är såklart sant, tänkte fel.

D
A Avemo skrev:
Det hade en spolspänning på 12VDC och inte 230VAC.
Men jag ska väl inte koppla någon AC till relät men det kanske inte spelar någon roll.

Man kan alltså koppla in DC till en spole som är 230VAC?

D Derbyboy skrev:
Men jag ska väl inte koppla någon AC till relät men det kanske inte spelar någon roll.

Man kan alltså koppla in DC till en spole som är 230VAC?
Det jag menade var att spolen på reläet är kopplad direkt till nätet och alltså får 230VAC. 12 V från 12V-aggregatet är kopplat direkt till förbrukarna. Laddaren direkt till batteriet precis som på din ritning. Sedan får reläets NC-kontakt koppla ihop batteri med förbrukare. Detta kommer då att bakmata 12V-aggregatet. Tror man att det blir ett problem kan man låta reläet i stället växla mellan 12v-aggregat och batteri.

Din variant fungerar också. Men du ser ut att ha förväxlat NO och NC-kontakterna.

Spolens spänning är de viktiga.

Ett relä kan egenligen bryta vad som helst.
Det brukar stå specat vad det är godkänt att bryta..

Reläet du länka till ska ha 12v dc till spolen men kan bryta 230v 24v 12v mm

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
A Avemo skrev:
Det jag menade var att spolen på reläet är kopplad direkt till nätet och alltså får 230VAC. 12 V från 12V-aggregatet är kopplat direkt till förbrukarna. Laddaren direkt till batteriet precis som på din ritning. Sedan får reläets NC-kontakt koppla ihop batteri med förbrukare. Detta kommer då att bakmata 12V-aggregatet. Tror man att det blir ett problem kan man låta reläet i stället växla mellan 12v-aggregat och batteri.

Din variant fungerar också. Men du ser ut att ha förväxlat NO och NC-kontakterna.
Lite osugen att koppla relät på AC. Känns på något sätt att köra växlingen mellan trafo och batteri.

Jag har svårt för det där med NC och NO.

Jag tänker att när det finns ström till spolen då sker utströmmen (till förbrukarna) på NC men det kanske är NO.

Normalt är det draget eller öppet relä?

D
D Dilato skrev:
Om reläet har AC-230V spole så kopplar du spolen på nätspänningen.
[länk]

Du har vänt på NC och NO.

NO är Normalt Öppen när reläet INTE har spänning (när strömmen har gått).

Du kopplar bara pluspolen på 12V-sidan av batteriet och nätaggregatet genom reläet, alla DC minus är sammmankopplade.
Där kom svaret.

D
Är det helt uppenbart hur man ska koppla ett sånt här relä?

• Schematisk ritning, elektrisk krets, strömbrytare, motstånd, kondensator, transistorer, elektronisk kretskortdesign.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Är det så att ena sidan är att plus + och andra sidan är minus -?

D
1 och 4 till trafo
5 och 8 till batteri

9 och 12 förbrukare

13 och 14 till spolen kopplas till trafo

D Derbyboy skrev:
Är det helt uppenbart hur man ska koppla ett sånt här relä?
För mig är det inte det minsta uppenbart. Har du mer info om det?

D
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.