6 970 läst ·
40 svar
7k läst
40 svar
UPS/Avbrottsfri kraft bredbandstelefoni
Jag röstar på nåt i stil med NetNut's idé, fast då kan man ju lika gärna driva modem å grejer direkt från batterispänningen hela tiden och alltså inte använda de nätadaptrar/väggvårtor som medföljt fibertransciever och ip-telefonilåda.
Tänk bara på att sånahär burkar kan vara avsedda att köras med nätadaptrar som är galvaniskt skiljda från varandra!
Nätverk=ethernet ska i sig alltid vara galvaniskt skiljt, men däremot kan jorden till skärmen vara anslutet hur som helst.
Dubbelkolla så att det inte är så dumt att t.ex. plus på fibermodemet är ansluten till nätverk-skärm och minus på ip-telefon-lådan är ansluten till nätverks-skärm. Det går att köra även om det är gjort så, men då måste man ha en oskärmad kabel.
Om ip-telefon-låda och fibermodem är ihopbyggd i samma låda så glöm ovanstående stycke.
En sak som är riktigt viktigt att tänka på när det gäller batterier är att ha säkringar. Ett bilbatteri kan lätt t.ex. smälta en skiftnyckel och till och med explodera vid kortslutning, och de här mindre batterierna är ju ändå på 5-10% av ett bilbatteris kapacité. Bilsäkringar är nog ett rätt bra val. Sätt säkringar på båda polerna, och se till att kabel från batteripol till säkring är så kort att den inte kan nå någon annan kabel som inte har säkring!
Tänk bara på att sånahär burkar kan vara avsedda att köras med nätadaptrar som är galvaniskt skiljda från varandra!
Nätverk=ethernet ska i sig alltid vara galvaniskt skiljt, men däremot kan jorden till skärmen vara anslutet hur som helst.
Dubbelkolla så att det inte är så dumt att t.ex. plus på fibermodemet är ansluten till nätverk-skärm och minus på ip-telefon-lådan är ansluten till nätverks-skärm. Det går att köra även om det är gjort så, men då måste man ha en oskärmad kabel.
Om ip-telefon-låda och fibermodem är ihopbyggd i samma låda så glöm ovanstående stycke.
En sak som är riktigt viktigt att tänka på när det gäller batterier är att ha säkringar. Ett bilbatteri kan lätt t.ex. smälta en skiftnyckel och till och med explodera vid kortslutning, och de här mindre batterierna är ju ändå på 5-10% av ett bilbatteris kapacité. Bilsäkringar är nog ett rätt bra val. Sätt säkringar på båda polerna, och se till att kabel från batteripol till säkring är så kort att den inte kan nå någon annan kabel som inte har säkring!
Jag har själv kört liknande lösningar med batterier som ni diskuterar här, och det fungerar, men allt för billiga laddare kan förstöra batterierna. Tyvärr går detta alternativ bort för min del nu eftersom mina switchar numera är av 19" modell med direkt anslutning till 240V.
Låter som ett roligt projekt att få till en UPS lösning som fungerar men det låter enklare och billigare att skaffa en gps modul. Någon som vet något om dessa? Är de specifika per larm(i mitt fall safety line galaxy 44) eller är de generella och stödjer någon vedertagen standard?
De flesta externa GSM larmen är inte specifika för olika tillverkare, det finns ju givetvis dem som bara passar till en viss tillverkare av larm, koppla larmets telelinje till GSM larmet så ringer larmet via den.
Jag kör ett Teletec till mitt Bosch larm och det funkar hur bra som helst, fördelen med det GSM larmet är att man kan få sms om tex den riktiga telelinjen försvinner, strömavbrott, batterifel och periodisk test så att man vet att den fungerar. Sen har den 4 ingångar och 4 utgångar som man kan programmera till olika saker vad man nu kan tänkas ha, allt programmeras via PC, ganska enkelt om man är någotsånär händig.
Jag kör ett Teletec till mitt Bosch larm och det funkar hur bra som helst, fördelen med det GSM larmet är att man kan få sms om tex den riktiga telelinjen försvinner, strömavbrott, batterifel och periodisk test så att man vet att den fungerar. Sen har den 4 ingångar och 4 utgångar som man kan programmera till olika saker vad man nu kan tänkas ha, allt programmeras via PC, ganska enkelt om man är någotsånär händig.
Jag har fiber i ett fritidshus.
För att det skall fungera även vid strömavbrott (el via luftledningar med många strömavbrott) har jag gort följande:
Ett bilbatteri, en batterladdare, en omvandlare(12v -> 230V)
Detta har fungerat hur bra som helst. Vid når tillfälle var vi utan ström i 11 timmar, men fibern funkade.
Även en Linksys router är inkopplad på samma system.
För att det skall fungera även vid strömavbrott (el via luftledningar med många strömavbrott) har jag gort följande:
Ett bilbatteri, en batterladdare, en omvandlare(12v -> 230V)
Detta har fungerat hur bra som helst. Vid når tillfälle var vi utan ström i 11 timmar, men fibern funkade.
Även en Linksys router är inkopplad på samma system.
Jag har en "APC-UPS Es BE400-GR" som ger reservström till ett adsl modem en telefoniadapter och en trådlös router
ja provade idag och det strömmen räckte 50 minuter, räcker för att larmet ska kunna ringa upp.
ja provade idag och det strömmen räckte 50 minuter, räcker för att larmet ska kunna ringa upp.
Batteriladdaren är alltid inkopplad, både till vägguttag och till batteri.henros skrev:
Det är en enkel batteriladdare så det är inte optimalt, det sliter lite på bilbatteriet, men det har funkat i flera år, och bilbatteriet var billigt.
Från bilbatteriet är också omvandlaren (12->230) inkopplad ständigt.
Omvandlaren strömförsörjer en fiberconverter, en linksys rooter. Och ibland även en linksys IP-telefonirouter och två sladdlösa basstationer till två telefoner.
Normalt står batteriladdaren på ca 2A men allt inkopplat. Anläggningen drar alltså ca 25W.
När det blir strömavbrott så fortsätter alltså batteriet att mata omvandlaren.
Det är alltså en "budget-UPS".
När man inte är i stugan kan batteri, laddare och omvandlaren tas med och användas till annat.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Ström avbrott är ganska mysiga om det inte varit för man har en tös med Autism som helt enkelt inte fixar såna förändringar om man inte förbereder henne och det är ju lite svårt när dom kommer lite plötsligt.byggare henke skrev:
Så i mitt fall är reservkraft som räcker några timmar ett måste till datorer, belysning och tv tills tösen accepterat att strömen gått.
Hon blir helt hysterisk när strömen går tills man fått fram förlängnings sladdarna till ups:erna.
Bort ser man från detta är det bara mysigt när allt slocknar så det blir tyst och stilla.
Efter ett par timmar kommer nästa problem för mig och det är mina akvarium 720 + 540 + 240 + 100 liter som behöver ha igång värmen och filterna så det inte blir mass död av fiskar.
Till akvariumen finns det ett litet elverk att ta till.
Jag skulle tro att budgetladdaren inte sliter så farligt på batteriet om du faktiskt drar cirka 2A kontinuerligt. Däremot är det nog en rätt dålig idé att köra laddaren om du inte har lasten inkopplad, då "kokar" du bort vattnet ur batteriet...Ljusbåge skrev:Batteriladdaren är alltid inkopplad, både till vägguttag och till batteri.
Det är en enkel batteriladdare så det är inte optimalt, det sliter lite på bilbatteriet, men det har funkat i flera år, och bilbatteriet var billigt.
Från bilbatteriet är också omvandlaren (12->230) inkopplad ständigt.
Omvandlaren strömförsörjer en fiberconverter, en linksys rooter. Och ibland även en linksys IP-telefonirouter och två sladdlösa basstationer till två telefoner.
Normalt står batteriladdaren på ca 2A men allt inkopplat. Anläggningen drar alltså ca 25W.
När det blir strömavbrott så fortsätter alltså batteriet att mata omvandlaren.
Det är alltså en "budget-UPS".
När man inte är i stugan kan batteri, laddare och omvandlaren tas med och användas till annat.
(Om det kokas bort så mycket att nivån går under överkanten på blyplattorna så tar batteriet permanent skada, fast det kan gå att skrämma upp lite fart i ett skadat batteri, jag har en gång provat vanligt kranvatten (farligt, det visste jag inte då) i ett torr"kokat" batteri och efter att det (över)laddat ett bra tag så hade hälften av vattnet kokat bort igen men då var det i alla fall lite ork i batteriet. Det batteriet användes för att ge extra ork till en bilstereodemonstrationsanläggning, och nån hade justerat nätaggen till högre spänning än 13.8V för att få mer effekt från stereona, varpå batteriet kokade torrt...).
yxis:
Helt rätt. Man skall inte överladda ett batteri, ej heller urladda för mycket. Det behövs normalt inte mycket misshandel av ett batteri innan det tar stryk. Skall man ha en laddare permanent inkopplad skall det vara en riktigt "intelligent" laddare, t.ex. Excide.
Men märkligt nog har mitt system funkat i flera år. Jag använder ibland detta bilbatteri ihop med laddaren i ett garage för att försörja en bilstereoanläggning. Det står då ibland med laddaren inkopplad ett par veckor i stöten utan att jag belastar batteriet. Och det är en vanlig enkel laddare jag använder.
Möjligtvis borde man ha ett fritidsbatteri istället, de klarar djupare urladdningar.
Helt rätt. Man skall inte överladda ett batteri, ej heller urladda för mycket. Det behövs normalt inte mycket misshandel av ett batteri innan det tar stryk. Skall man ha en laddare permanent inkopplad skall det vara en riktigt "intelligent" laddare, t.ex. Excide.
Men märkligt nog har mitt system funkat i flera år. Jag använder ibland detta bilbatteri ihop med laddaren i ett garage för att försörja en bilstereoanläggning. Det står då ibland med laddaren inkopplad ett par veckor i stöten utan att jag belastar batteriet. Och det är en vanlig enkel laddare jag använder.
Möjligtvis borde man ha ett fritidsbatteri istället, de klarar djupare urladdningar.
Röstar på yxis ide för den händige, annars en GPS modul.
En UPS avsedd för tyngre laster såsom datorer men som bara ska användas för några få småförbrukare är overkill och i längden dyrt. De UPS'er jag varit spekulant på har haft en specad batterilivslängd på omkring 3 år och de batterierna har definitivt varit mycket dyra att ersätta. Per år blir det en rätt hög kostnad. Kanske finns det bättre UPS'er idag som djupurladdar batteriet vid jämna mellanrum för bättre livslängd, men då får man ju hoppas att inte tjuven slår till under urladdningen
En UPS avsedd för tyngre laster såsom datorer men som bara ska användas för några få småförbrukare är overkill och i längden dyrt. De UPS'er jag varit spekulant på har haft en specad batterilivslängd på omkring 3 år och de batterierna har definitivt varit mycket dyra att ersätta. Per år blir det en rätt hög kostnad. Kanske finns det bättre UPS'er idag som djupurladdar batteriet vid jämna mellanrum för bättre livslängd, men då får man ju hoppas att inte tjuven slår till under urladdningen
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Batteri livslängden i ups:er specas i princip alltid till 5 år.
Efter 5 år är inte batterierna slut utan ska hålla minst 80% av sin ursprungliga kapacitet.
Byte behöver alltså inte ske efter 5 år utan det brukar gå att vänta till batteriet är 7-8 år.
Det finns även batteri som har längre livslängd.
I min stora batteri bank som finns på bild längre upp i tråden är batterierna specade till 12+ år och har 12 års garanti.
Ny priset på min stora batteri bank är 144 000kr och kommer från en större ups anläggning.
Efter jag sålt ups anläggningen så gjorde jag en vinst på dryga tusen lappen och fick fina batteri som än har garanti.
Det kostade dock en hel del svett.
Kostnaden är inte heller så astronomisk för nya batteri.
Ett standard batteri på 12 volt 7 Ah som används i dom flesta små ups:er kostar 189kr om man inte köper hejdlöst dyra orginal batteri.
Ett ups batteri ska ALDRIG djup urladdas i onödan för det förkortar livsländen drastiskt iom det är bly batteri.
En billig variant är att ta ett bil batteri som inte orkar starta bilen men inte är mekaniskt skadat.
Ett sånt batteri på 60Ah ger i normal fallet 30-35Ah och har en livslängd på 4-6 år kopplat till en ups.
Jag har själv provat detta och det funkade över förväntan trots det inte skulle funka enl folk i branchen.
Sätten är många och i slut ändan är det som alltid en kostnads fråga.
Efter 5 år är inte batterierna slut utan ska hålla minst 80% av sin ursprungliga kapacitet.
Byte behöver alltså inte ske efter 5 år utan det brukar gå att vänta till batteriet är 7-8 år.
Det finns även batteri som har längre livslängd.
I min stora batteri bank som finns på bild längre upp i tråden är batterierna specade till 12+ år och har 12 års garanti.
Ny priset på min stora batteri bank är 144 000kr och kommer från en större ups anläggning.
Efter jag sålt ups anläggningen så gjorde jag en vinst på dryga tusen lappen och fick fina batteri som än har garanti.
Det kostade dock en hel del svett.
Kostnaden är inte heller så astronomisk för nya batteri.
Ett standard batteri på 12 volt 7 Ah som används i dom flesta små ups:er kostar 189kr om man inte köper hejdlöst dyra orginal batteri.
Ett ups batteri ska ALDRIG djup urladdas i onödan för det förkortar livsländen drastiskt iom det är bly batteri.
En billig variant är att ta ett bil batteri som inte orkar starta bilen men inte är mekaniskt skadat.
Ett sånt batteri på 60Ah ger i normal fallet 30-35Ah och har en livslängd på 4-6 år kopplat till en ups.
Jag har själv provat detta och det funkade över förväntan trots det inte skulle funka enl folk i branchen.
Sätten är många och i slut ändan är det som alltid en kostnads fråga.