J Jimmy Gunnevik skrev:
Det gick riktigt bra!
Bygget blev kanske en aning dyrare är jag tänkt men baden är väldigt sköna.
Jag värmer med fjärrvärme, och har ingen separat mätare till badet, så jag har svårt att säga hur mycket uppvärmningen kostar då min totala förbrukning till största delen hänger på utetemperaturen som förstås varierat genom åren. (Fjärrvärmeförbrukningen i sig samt fasta kostnader har även ökat under denna tid, så jag ser inga stora utgifter för att värma mitt bad.)
[bild] På bilden ser ni mitt hus totala uppvärmningskostnader månadsvis sedan år 2011.

Badet fick jag på plats i augusti 2015 och har 39 grader i det året runt. Jo, jag vet att förbrukningen är hög, men vi är 6st i familjen och brassar på rätt ordentligt med värmen och duscharna varma långa o sköna!

En bild på mitt bad finns här åxå! [bild]

Vad snyggt! Varvid en ljusslinga under?

Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja Gusvo,
Du har också köpt därifrån, hur gör man?
Känner förresten igen husen i bakgrunden på en av dina bilder, har bott ca 10 år i det området😀
Håller parallellt på med att få pris på en rostfri rektangulär tunna, kanske blir det istället om priset är rätt.
Hej!
Vad blev det för tunna? Har du bilder? Vi ska bygga i år tänker en XL terasspool från pool fritid.

Hej,

Kapar tråden lite. Vi går också i terrasspool-tankar. Funderar på någon av dessa poolerna:
https://www.pool-fritid.se/produkt/terrasspool-large-el-paket/
eller denna:
https://svenskabadtunnor.se/sv/artiklar/terrasspool-pacific-eluppvarmd.html

Vi tänker att vi vill kunna bada året runt, helst lite spontant utan att behöva värma upp poolen ett par timmar i förväg.
Däremot känner jag att el-uppvärmning kan bli rätt dyrt. Särkilt om man ska ha 6kW som kräver 3 fas vilket innebär att vi måste ta hit en elektriker som ska dra kablar.
Ser att poolen från https://www.pool-fritid.se/ går att få med en värmare med 1 fas 3kW. Vi bor i sydvästra Skåne och har sällan minusgrader. Tror ni att den värmaren räcker då?
Kan även nämna att vi har fjärrvärme i huset, någon som har erfarenhet av att koppla fjärrvärme till terrasspoolen?

*Bump*

Sindbad Sindbad skrev:
Hej,

Kapar tråden lite. Vi går också i terrasspool-tankar. Funderar på någon av dessa poolerna:
[länk]
eller denna:
[länk]

Vi tänker att vi vill kunna bada året runt, helst lite spontant utan att behöva värma upp poolen ett par timmar i förväg.
Däremot känner jag att el-uppvärmning kan bli rätt dyrt. Särkilt om man ska ha 6kW som kräver 3 fas vilket innebär att vi måste ta hit en elektriker som ska dra kablar.
Ser att poolen från [länk] går att få med en värmare med 1 fas 3kW. Vi bor i sydvästra Skåne och har sällan minusgrader. Tror ni att den värmaren räcker då?
Kan även nämna att vi har fjärrvärme i huset, någon som har erfarenhet av att koppla fjärrvärme till terrasspoolen?
Inga problem med att använda fjärrvärme till uppvärmningen.
Det du behöver är en värmeväxlare som klarar klorat vatten samt en styrventil.
På elektroniksidan behöver du en regulator och en sensor som du placerar i sugröret från poolen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.