Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
absolut att man tolkningsföreträde etc.
men innebär ju inte att entreprenör ska ta hänsyn till alla risker i en entreprenad det är ju bara löjligt.
Vad menar du med "ta hänsyn till alla risker"?

Det är väl frivilligt om du som entreprenör vill köra ditt företag i botten tänker jag. Men det är du som sitter på kunskapen och ska med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt. (Det senare från lagtexten, 4 § konsumenttjänstlagen.)

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad menar du med "ta hänsyn till alla risker"?

Det är väl frivilligt om du som entreprenör vill köra ditt företag i botten tänker jag. Men det är du som sitter på kunskapen och ska med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt. (Det senare från lagtexten, 4 § konsumenttjänstlagen.)
att ta hänsyn till alla risker är att köra sitt företag i botten.

man kommer inte få ett enda jobb om man tar hänsyn till alla risker.
alla offerter kommer bli extremt dyra och ingen beställare kommer köpa entreprenören.

Claes Sörmland
O oliven1 skrev:

alla offerter kommer bli extremt dyra och ingen beställare kommer köpa entreprenören.
Man måste luras och svina sig tänker du?

O
nä har jag sagt det?

man lämnar utifrån förutsättningarna.
tror ingen beställare vill betala överpriser på 9 av 10 jobb bara för entreprenören ska ta höjd för alla risker så man hamnar rätt på den sista av 10.

då är det bättre att man reglerar det tvärt om, blir billigare för beställaren.

O
att offerera som du säger är att lura beställaren.

man tar betalt för massa risker som med största sannolikhet inte kommer uppstå.

tycker det är ärligare att ta betalt för arbeten och alla risker får hanteras som tillägsarbete

Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
nä har jag sagt det?

man lämnar utifrån förutsättningarna.
tror ingen beställare vill betala överpriser på 9 av 10 jobb bara för entreprenören ska ta höjd för alla risker så man hamnar rätt på den sista av 10.

då är det bättre att man reglerar det tvärt om, blir billigare för beställaren.
Varför skulle beställaren betala mer bara för att man tar höjd för risker? Att planera och vara medveten om att förutsättningarna för tjänsten kan förändras ger inga fördyringar. Snarare att inte ha en plan för detta ger fördyringar och skapar dyra konflikter med kunden.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
O
Varför skulle beställaren betala mer bara för att man tar höjd för risker? Att planera och vara medveten om att förutsättningarna för tjänsten kan förändras ger inga fördyringar. Snarare att inte ha en plan för detta ger fördyringar och skapar dyra konflikter med kunden.
klart det blir att beställaren betalar mer.

risker = kostnader

Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
att offerera som du säger är att lura beställaren.
Tror du TS upplever sig lurad eller inte av den otydliga hemmasnickrade formulering som trådens företag smög med i offerten och nu tolkar som att företaget kan få ersättning för att sitta på händerna i veckor och månader?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
klart det blir att beställaren betalar mer.

risker = kostnader
Den största risken är väl en konflikt med snåla konsumentkunder som inte betalar och man måste dra inför tinget. Eller att själv bli släpad dit av kunden. Där rullar det plötsligt hundratals timmar ned i toaletten plus ombudskostnader.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P
Den största risken är väl en konflikt med snåla konsumentkunder som inte betalar och man måste dra inför tinget. Eller att själv bli släpad dit av kunden. Där rullar det plötsligt hundratals timmar ned i toaletten plus ombudskostnader.
Exakt som i detta fallet så är det kanske inte värt för företaget att driva stillestånd utan bättre fokusera framåt och en nöjd kund som betalar för arbetet i tid..

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
O oliven1 skrev:
Du tolkar saker och ting väldigt väldigt konstigt.
Du kanske borde prata lite med kollegor i branschen, detta är inget svårt hokus pokus, det finns många som reder ut detta riktigt bra.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
ÄTA är en BtB-term. Man har ingen rätt till sådana när man säljer till konsument. Detta regleras återigen av konsumenttjänstlagen och heter "tilläggsarbete" i lagtexten. Se 8 §. Företag har inget rätt att få utföra sådant utan återigen är det konsumentens anvisningar som ska följas.

D v s den där logiken att man kan skinna sin kund med ÄTA som är ett så vanligt tänk när man gör entreprenadjobb mot företag, BRFer och myndigheter kan inte tillämpas när man säljer till konsument. Man har ett större ansvar än så och kan inte bara tänka att kunden får skydda sig själv från att blir blåst.
Intressant. Det har faktiskt med en hel punkt om just "ÄTA". Är detta alltså en B2B term? För att kunna göra tilläggsarbeten motsvarande 15 % av offert.

Detta är en soppa. Merkostnaden som står på tapeten motsvarar nästan 50% av offert. Jag hoppas på svar från försäkringsbolag idag och samtal med konsumentvägledning. Jag behöver ett badrum och vatten i min lägenhet och det verkar finnas en större risk för att dra ut på tiden genom att hitta en ny hantverkare som ska slutföra.

Jag är också orolig över att de kommer salta fakturan duktig på det arbetet som är utfört nu. Samt att de kräver 25 % av offert vid avbeställning av arbetet.

• Wow
adron
  • Laddar…
Claes Sörmland
M maxgen skrev:
Intressant. Det har faktiskt med en hel punkt om just "ÄTA". Är detta alltså en B2B term? För att kunna göra tilläggsarbeten motsvarande 15 % av offert.

Detta är en soppa. Merkostnaden som står på tapeten motsvarar nästan 50% av offert. Jag hoppas på svar från försäkringsbolag idag och samtal med konsumentvägledning. Jag behöver ett badrum och vatten i min lägenhet och det verkar finnas en större risk för att dra ut på tiden genom att hitta en ny hantverkare som ska slutföra.

Jag är också orolig över att de kommer salta fakturan duktig på det arbetet som är utfört nu. Samt att de kräver 25 % av offert vid avbeställning av arbetet.
Det finns naturligtvis inget förbud mot att använda termen ÄTA som akronymförkortning för vad man nu vill men det är i grund och botten en term som hör B2B till. Jag föreslår att man undviker den eftersom så många hantverkare associerar termen till det regelverk som ges i B2B-avtal. D v s de tänker fel juridiskt när de hör eller ser termen ÄTA.

De där 15%-en låter som en feltolkning av vad som händer om en företagare ger en ungefärlig prisuppgift till en konsument. Har en sådan uppgift givits (skriftligen, muntligen eller t o m rätt vagt) så kan det beloppet inte överstigas för tjänsten med mer än 15% när det ska slutfaktureras. Det gäller naturligtvis inte om tjänsten ändras efter att denna ungefärliga prisuppgift har getts. Ofta är det den diskussionen man hamnar i, om något har ändrats eller inte sedan den ungefärliga prisuppgiften gavs.

M maxgen skrev:
Hej!

Jag undrar om någon här har erfarenhet av hantverkare som vill fakturera för stillastående tid när det kommer till något som ligger utanför min makt?

Kort story: renoverar badrum som varit riktigt dåligt byggt av tidigare ägare. Inget jag sett men som visat sig med tiden. Badrummet är strax över 10 år gammalt. Bott där i 3 år.

Nu upptäckte man fukt i bjälklaget och ett riktigt dåligt kopplat stamrör under golvet. Besiktningsman som föreningen ringt in rekommenderar 2 veckors torktid.

Byggbolaget vill nu fakturera fullt timpris utöver ordinarie offert för varje timme de har stillastående tid.
I kontrakt står: Betalningsplan sker i följande och måste hållas/betalas utan förseningar för att kunna hålla tidsplanen.
Vid stillaståendes tid debiterar [BYGGBOLAG] 650kr/h upp till max 8timmar per dag.
Jag är rimligt nöjd med mig själv som inte tog upp detta, men jag tolkade det som förseningar som jag bidrog till. Om de skulle behöva vänta på varor eller något. Inte att det gällde något som ligger utanför min makt.

Är det någon som har varit med om liknande som kan dela med sig av erfarenhet?

Tacksamhet!
Då får du i såfall be hantverkarna sitta i ditt badrum och stirra iväggen, så de inte gör andra jobb och cashar in dubbelt

O oliven1 skrev:
Jag vet, men det var mest för att visa att det är standard i branschen med skrivelser gällande försening.
och här har man tydligt avtalat om det och priset är ju baserat på det som en faktor.

att man då som beställare när en var punkterna i avtalet som inte gynnar beställaren så ska den inte gälla, det tycker jag är konstigt.

finns ju massa villkor, försäkringar etc i ett avtal som man skriver på. ska dessa inte gälla såblir det väldigt konstigt.
Tror ingen annan bransch hade accepterat det bara för man läste lite slarvigt.

(TS hade alla möjligheter att köpa någon som inte hade den skrivelsen till ett dyrare pris - allt annat lika.)
Du utgår hela tiden i ditt resonemang som det vore ett B2B avtal. Nu är det ett ett avtal mellan näringsidkare och privatperson då gäller andra regler, just för att man inte kan förvänta sig att privatpersoner har kunskap om detta. Det företaget gjort fel är att man går ut hårt med att få full ersättning för all tid, vilket gör att det kan av juridiken direkt bli klassat som oskäligt avtal. Det bästa hade varit att företaget resonerat med kunden om viss ersättning kopplat till ändrade förutsättningar p.g.a oförutsätt. Då kanske man landat en skälig ersättning som båda parter accepterat. I detta fall ahde jag också tänt på alla cylindrar.

• Gilla
trojlee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.