46 896 läst ·
198 svar
47k läst
198 svar
Uppskattat pris från elektriker
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Det kostar pengar för företag att slänga skräp, 300-450+moms, per besök, där jag bor, men det kände du inte till?L lbgu skrev:Allt är ju relativt, men just elektriker är enligt min erfarenhet inte de som orsakar mest sopor. På ett tredagarsjobb har jag svårt att se att det i normala fall skulle bli mer än säg 3 sopsäckar skräp. Vi är alla olika, men jag skulle inte betala kanske mellan 500 och 1000 kr. för att någon skulle åka och kasta tre sopsäckar skräp.
Eftersom du kallar det "sjukt",
skulle du åka och kasta folks skräp för mindre än 500? Inkl bränslekostnad? Nej? Varför kommer du då med dessa åsikter, sluta lev under en sten! Det finns betydligt sjukare saker på G i världen, som att folk inte är allmänbildade ex.
Kasta skräp 450+moms=563kr.
1 mil med ny bil, med bränsle och värdeminskning 100+moms=125kr.
Arbetstid 30min 400+moms=500kr.
Totalt 1188kr. Plötsligt blev dina 500-1000 billiga!
Här ute på skogsbygden är hantverkare måna om sina kunder. Rent av nödvändigt att de återkommer.
Beställde en elektriker för ett mindre jobb. Firman hade han s a s hemma typ 5 mil bort. Detta skulle då inneburit 10 mil.
Han frågade om jag kunde vänta några dagar tills han hade några andra jobb i krokarna, så blev det delad bilkostnad.
Jag, svarade inte nej.
Faktum är att jag anlitat honom en gång till.
Beställde en elektriker för ett mindre jobb. Firman hade han s a s hemma typ 5 mil bort. Detta skulle då inneburit 10 mil.
Han frågade om jag kunde vänta några dagar tills han hade några andra jobb i krokarna, så blev det delad bilkostnad.
Jag, svarade inte nej.
Faktum är att jag anlitat honom en gång till.
Eftersom jag inte kallat det "sjukt" så förstår jag inte varför du hittar på det. Du till och med citerar det så jag gick igenom mina inlägg i tråden man kan inte se att jag använt ordet "sjukt". Så lite svårt att ta dig på allvar när du yrar.P patriklarsson skrev:
Har du fått ok från kunden att ta betalt 1188:- för att kasta skräp så är det givetvis ok. Men har du inte sagt ett ord om det till kunden och bara lägger till det på fakturan så kanske ditt favorituttryck "sjukt" ändå passar ganska bra. Om vi bortser från rikemanskunder så tror jag inte särskilt många skulle tycka det var värt 1188:- att anlita någon för att kasta några sopsäckar. Ifall det vore så så borde det vara en affärsidé att kasta sopor åt folk.P patriklarsson skrev:
Byt elektriker!T Trilobiten skrev:Jag har fått ett uppskattat pris från en elektriker för ett jobb att dra el till en liten
tillbyggnad. Företaget är lokalt belägen ca 10 min från min bostad.
Vi har kommit överens om löpande räkning.
Arbetet kommer utföras under 3 besök. Elektrikern ska samspela med hantverkare som ska sätta upp innerväggar/tak.
Han har uppskattat att arbetet ska ta 10-12 tim. totalt. 3 framkörningar 1500 kr + moms.
När jag ifrågasatte att framkörningsavgiften var hög svarade han att det är avgift för bilen, inte själva körsträckan.
Vad gäller vid löpande räkning? Kan jag stämma av efter varje besök timmarna så att det inte blir felaktigt. Kan han lägga till arbetstimmar för något annat som inte är arbete på plats?
Tacksam för lite info och om jag bör tänka på något som jag kanske ska ta upp med honom.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Blandade ihop det med ett annat inlägg.
I övrigt, lycka till med din nya verksamhet, som sopgubbe.
Hade du haft större verklighetsuppfattning hade du insett hur dålig din ide är.
I övrigt, lycka till med din nya verksamhet, som sopgubbe.
Hade du haft större verklighetsuppfattning hade du insett hur dålig din ide är.
Kul med räknekunnigt!P patriklarsson skrev:
Skickar du också faktura för tid när du blir bemött med kaffe och macka när du inte hinner äta?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jag skickar inga fakturor överhuvudtaget, men lever inte i total förnekelse över samhällets kostnader som det nu handlade om.
Skulle jag inte hinna äta på ett jobb så är det förmodligen arbetstid och 8 timmar om dagen skall även rapporteras in för en elektriker. Om det nu inte är en egenföretagare som kan bjuda på någon timme då och då, kommer det snart sluta med minusresultat och uppsägningar/KK.
Det tråkiga är att man inte får göra jobbet själv utan en elbehörighet, så kan man inte betala, blir det heller inte gjort.
Jag hade alltid i största mån begärt in ett fast pris om det inte är av någon jag känner.
Skulle jag inte hinna äta på ett jobb så är det förmodligen arbetstid och 8 timmar om dagen skall även rapporteras in för en elektriker. Om det nu inte är en egenföretagare som kan bjuda på någon timme då och då, kommer det snart sluta med minusresultat och uppsägningar/KK.
Det tråkiga är att man inte får göra jobbet själv utan en elbehörighet, så kan man inte betala, blir det heller inte gjort.
Jag hade alltid i största mån begärt in ett fast pris om det inte är av någon jag känner.
Lycka till med att få rätsida på det hela! Många har kommenterat och gett tips och råd och det är svårt att säga vem som har rätt. Själv har jag lärt mig en tuff läxa när det gäller "löpande" och begär nu alltid en exakt offert även om det tar tid att hitta någon som ger ett exakt pris. Att det inte skulle gå är bara "skitsnack". Det har jag fått av både elektriker, byggare och VVS-are!T Trilobiten skrev:Jag har fått ett uppskattat pris från en elektriker för ett jobb att dra el till en liten
tillbyggnad. Företaget är lokalt belägen ca 10 min från min bostad.
Vi har kommit överens om löpande räkning.
Arbetet kommer utföras under 3 besök. Elektrikern ska samspela med hantverkare som ska sätta upp innerväggar/tak.
Han har uppskattat att arbetet ska ta 10-12 tim. totalt. 3 framkörningar 1500 kr + moms.
När jag ifrågasatte att framkörningsavgiften var hög svarade han att det är avgift för bilen, inte själva körsträckan.
Vad gäller vid löpande räkning? Kan jag stämma av efter varje besök timmarna så att det inte blir felaktigt. Kan han lägga till arbetstimmar för något annat som inte är arbete på plats?
Tacksam för lite info och om jag bör tänka på något som jag kanske ska ta upp med honom.
500kr exkl moms per gång är normalmaah skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Tar man 500-1000kr per dag, blir det 110-165.000/år och det är ungefär en tredjedel av vad en bil kostar på tre år, när den sedan är redo för skroten, mer eller mindre.
Men kan man inte räkna, så är allt dyrt, så klart.
Men kan man inte räkna, så är allt dyrt, så klart.
Dryg du är, läste det som kostnad per dag. Om man får 500-1000 per dag till 110-165000/år ska man nog inte klaga på andras sätt att räkna. Spannet för årskostnaden måste rimligen även det vara det dubbla. Vet inte vad det är för bilar med som skrotas efter tre år, en elektriker tillbringar väl normalt inte så många mil i bilen per dag, säg 10 mil om dagen vilket är mycket så blir det 6600 mil på tre år.P patriklarsson skrev: