G gbgustaf skrev:
Det borde väl vara samma sak som om hantverkaren hyr en lokal för att förvara sina grejer, eller om han köper in en maskin för 50 000 kr. Varför behöver inte dessa redovisas separat då?
Hantverkare som arbetar med väldigt dyr utrustning, ex. en bergborrningsrigg, kan inte få ROT för hela timkostnaden. Där räknas en vis andel (shablonsatt) som kostnad för maskinen. Samma sak om du får grävt med en stor grävare, du betalar ett timpris inkl. förare. En del av timkostnaden kan du få på ROT, inte hela. Under förutsättning att grävjobbet överhuvudtaget är berättigat för ROT.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
För mig är det totalpriset som är intressant och specificerat så att ROT kan användas i de fall det är möjligt.
Men jag kanske är lite udda som inte petar i hur utförande företag har gjort sin prissättning.
Men visst ser jag hellre lite högre timkostnad istället för högre materialpåslag.
Som ett byggföretag jag anlitat för flera arbeten uttrycker det "vi ligger nog 20% högre än många andra", men de har gjort väldigt fina arbeten och har känsla för detaljer, samt materialval.

• Gilla
mcr108s
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Går ju inte att jämföra med uthyrningsverksamhet eftersom en seriös hantverkare inte borde se sitt fordon som som någon sorts pengamaskin. En hantverkarbil är normalt inte särskilt mycket dyrare än en vanlig personbil (Tänk mindre skåpbilar) och när man ser vad hantverkare tar in på bilkostnader av sina kunder så inser man lätt att de genererar mycket mer pengar än vad de kostar. Hade vanligt folk haft liknande kostnader för sina bilar när de jobbpendlar som en hantverkare skulle ta i bilkostnader för samma resande så hade mesta delen av lönen gått till bilen. Något är väldigt fel.
Men en rätt normal elektriker bil, är en vw transporter. Med verktstadsinredning är de en bit över 500000 bara för bilen, lägg där till "straffskatt" på 12-15tusen, fördelar man skatten på 220arbetsdagar per år är det 55kr dagen, enbart skatt. Avgiften för bilen ska ju täcka exakt alla kostnader för bilen, drivmedel, försäkringar osv. En privatbilist kanske kör flera år på samma uppsättning däck medans en "hantverkarbil" får byta årligen.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Vill understryka att det kanske ine te är aktuellt för ts att det blir stora mängder skräp.
Men säg att du har en del armaturer som ska tas om hand om, då anser jag det som god sed att man erbjuder sig (vid löpandejobb) att slänga allt skräp. Är det fastpris så ser jag det som självklart att skräp ska tas om hand om inget annat avtalats.
Nej det blir inte mycket skräp. Utbyggnaden är bara ca 6 kvm.

När jag sa att jag tyckte att framkörningsavgiften var för hög (baserade det på att företaget ligger ca 10 min från min bostad) ändrade han till att det var en servicebilskostnad. Varför kalla det för framkörningsavgift när det inte är det...

Servicebil: 1500 kr + moms 375 kr för tre dagars jobb.
Arbetstid: 10-12 tim 9450 kr inkl moms före Rot
Material 2586 kr inkl moms

Elektrikerns arbetsbeskrivning:
Behöver komma 1 gång för att koppla bort elementen (så att snickarna kan såga upp dörrhålen) samt skarva elen från det befintliga elementet till det nya elementet.
1 gång för att montera dosor och kanalisation efter att snickarna isolerat och plastat.
1 gång för att montera elapparater samt driftsätta.
Vilket jag tror tar totalt ca 10-12 timmar."

Tack för alla synpunkter. Jag tycker det är svårt att avgöra vad som är rimligt. En annan elektriker sa t.ex att det räcker med två besök för jobbet.
Ett element ska installeras, 3 vägguttag, ett uttag och strömbrytare för taklampa, två mini spotlights har införskaffats som ska sättas i fönstersmygen. Det nya elementet finns på plats i bostaden.

Intressant att veta.era åsikter, skulle ni acceptera eller inte acceptera offerten?

• Gilla
lisaguld
  • Laddar…
Tycker du att det blir för dyrt så leta upp en som gör jobbet billigare i stället för att hålla på och försöka pluta. Jag tror att du har fått ett pris som elfirman tycker sig behöva för att få en vettig lönsamhet på projektet.

• Gilla
Emil_L och 7 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Tycker du att det blir för dyrt så leta upp en som gör jobbet billigare i stället för att hålla på och försöka pluta. Jag tror att du har fått ett pris som elfirman tycker sig behöva för att få en vettig lönsamhet på projektet.
Är det fel att försöka förhandla ner priset? innan man går vidare...

• Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Gå då in och säg att det blir för dyrt och att du vill ha jobbet billigare, bry dig inte om detaljerna utan se till helheten. Vill elfirman ge dig ett lägre pris så kanske du kan få det men jag tror inte dom är intresserade av att tala om i detalj vart dom anser sig kunna vara billigare.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Gå då in och säg att det blir för dyrt och att du vill ha jobbet billigare, bry dig inte om detaljerna utan se till helheten. Vill elfirman ge dig ett lägre pris så kanske du kan få det men jag tror inte dom är intresserade av att tala om i detalj vart dom anser sig kunna vara billigare.
Nej de behöver inte tala om något alls. Det ligger på mig att förklara varför jag anser att de borde sänka priset.

Och du har väl knappast en aning om varför dom vill ha det dom begär. Måste man lägga tid på att "räkna om" och förhandla når man snabbt det läge då det inte blir lönsamt att ta ett småjobb, för oavsett vad vissa "förstårsigpåare" hävdar ÄR marginalerna på småjobb rätt små. Och man ska inte ta ett jobb som inte tror blir lönsamt utan då ska man tacka nej till projektet. Det är ju inte någon välgörenhet som ett företag sysslar med.

• Gilla
Tonken78 och 12 till
  • Laddar…
T Trilobiten skrev:
Jag har fått ett uppskattat pris från en elektriker för ett jobb att dra el till en liten
tillbyggnad. Företaget är lokalt belägen ca 10 min från min bostad.

Vi har kommit överens om löpande räkning.
Arbetet kommer utföras under 3 besök. Elektrikern ska samspela med hantverkare som ska sätta upp innerväggar/tak.
Han har uppskattat att arbetet ska ta 10-12 tim. totalt. 3 framkörningar 1500 kr + moms.

När jag ifrågasatte att framkörningsavgiften var hög svarade han att det är avgift för bilen, inte själva körsträckan.

Vad gäller vid löpande räkning? Kan jag stämma av efter varje besök timmarna så att det inte blir felaktigt. Kan han lägga till arbetstimmar för något annat som inte är arbete på plats?

Tacksam för lite info och om jag bör tänka på något som jag kanske ska ta upp med honom.
Tar han 1500kr + moms för bilen så är han självklart ett jävla rövhål som du ska undvika. Det är ju uppenbart att han tar svinpriser för material och andra hittepåavgifter då också.

Be honom hövligt dra åt helvete. How dare you hade Greta sagt. Vissa har ingen skam i kroppen.

• Arg
  • Gilla
abc12345 och 1 till
  • Laddar…
A Allmäntvetgirig skrev:
De vore en affärside för dig att hyra ut bilar.
Det är nog många som skulle nappa på att hyra tex. en Caddy, eller Transporter buss eller liknande, för 4-500kr per dag.
Bilkostad tar man inte betalt för per dag.

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
Min lokala elektriker tar 150kr i utkörningsavgift

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T
Hur tänker du att du ska få ner priset? Jag säger inte att något han säger stämmer med vad saker "borde" kosta.
Men säger han 10-12 så lär han ju inte jobba snabbare bara för att du vill det. Materialkostnaden är ju faktiskt inget att bråka om, så liten summa från början och så liten del att inte värt att bråka om.
Sen bilkostnaden lär han heller inte sänka. Jag menar han har ju kunder idag som betalar det så bara för att du tycker det är dyrt på ditt lilla jobb du vill ha utfört betyder det inte att han kommer ändra sig. Då tar han ett annat jobb heller.

Utan tycker du det är dyrt så kör med den elektrikern som tyckte det skulle göras på två dagar istället. Eller leta vidare.

• Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
N
Vi tar betalt för bilkostnad 500kr per dag.
Är ju svårt att få tag i hantverkare ibland, det kan också vara av bedömning.
Att pruta tror jag inte är någon bra ide, såvida man inte kan styrka prutningen på ett bra sätt.
Säger som ovan, byt till elektrikern som kan göra det på 2 dagar.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.