Tycker det är sjukt att bilen ska betalas per gång och inte per timme. Han ska vara på plats i ca 4h per gång, det betyder att bilen kostar 1000kr ex moms per dag. Jävla dyr bil.

• Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
Ja precis, om bilkostnaden inte har med körsträckan att göra, utan att det kostar att ha en bil, då borde bilkostnaden stå i relation till antalet arbetade timmar, inte i antalet bilturer.

Jag har för övrigt svårt att köpa argumentet att bilkostnad måste redovisas separat av skatteskäl. Det borde väl vara samma sak som om hantverkaren hyr en lokal för att förvara sina grejer, eller om han köper in en maskin för 50 000 kr. Varför behöver inte dessa redovisas separat då?

• Gilla
  • Wow
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Ja precis, om bilkostnaden inte har med körsträckan att göra, utan att det kostar att ha en bil, då borde bilkostnaden stå i relation till antalet arbetade timmar, inte i antalet bilturer.

Jag har för övrigt svårt att köpa argumentet att bilkostnad måste redovisas separat av skatteskäl. Det borde väl vara samma sak som om hantverkaren hyr en lokal för att förvara sina grejer, eller om han köper in en maskin för 50 000 kr. Varför behöver inte dessa redovisas separat då?
Föreslår att du tar strid med skatteverket om att bilkostnad ska redovisas separat.
dela gärna deras svar med oss ;)

• Gilla
Nymölla och 14 till
  • Laddar…
E
T Trilobiten skrev:
Jag formulerar om frågan.Vad mer kan utgöra elektrikerns arbete som inte är arbete på plats. Införskaffa material, lasta bilen något mer?

1500 kr + moms till bilen? Är det en rimlig kostnad?
Troligen inte något som rör ditt fall men dokumentation. Till exempel kan en hemmabio behöva dokumenteras väldigt mycket om kunden anser det.

Kanske inte är aktuellt i det här fallet. Men tidsåtgång för hantering av sopor är en sak.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Kan tillkomma ytterligare tex om han behöver åka iväg till tippen med ditt material så kan den resan vara lång, jag skulle inte ta för givet att sådant ingår i beskrivningen "arbetet ska ta".
Jag skulle bli rätt sur om en elektriker fakturerade mig arbetstid (+ bilersättning) för att kasta skräp ifall vi inte gjort upp om det innan (Vilket jag givetvis aldrig gått med på). Alltså betala en massa pengar för att någon ska kasta en eller flera sopsäckar åt en. Varför? Är det någon som gör det när det gäller en elektriker. Skulle det gälla t.ex. schaktningsarbete är det ju lite rimligare att det kan vara värt att någon kastar 'skräpet'.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag skulle bli rätt sur om en elektriker fakturerade mig arbetstid (+ bilersättning) för att kasta skräp ifall vi inte gjort upp om det innan (Vilket jag givetvis aldrig gått med på). Alltså betala en massa pengar för att någon ska kasta en eller flera sopsäckar åt en. Varför? Är det någon som gör det när det gäller en elektriker. Skulle det gälla t.ex. schaktningsarbete är det ju lite rimligare att det kan vara värt att någon kastar 'skräpet'.

Har du en aning om hur jäkla mycket skräp det blir? :rofl: Plast, kartong, elektronikskrot och ljuskällor i mängder. Det är nästan ingen kund som vill ta hand om de sen :p

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Bassesme och 11 till
  • Laddar…
T
Vill understryka att det kanske ine te är aktuellt för ts att det blir stora mängder skräp.
Men säg att du har en del armaturer som ska tas om hand om, då anser jag det som god sed att man erbjuder sig (vid löpandejobb) att slänga allt skräp. Är det fastpris så ser jag det som självklart att skräp ska tas om hand om inget annat avtalats.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Har du en aning om hur jäkla mycket skräp det blir? :rofl: Plast, kartong, elektronikskrot och ljuskällor i mängder. Det är nästan ingen kund som vill ta hand om de sen :p
Allt är ju relativt, men just elektriker är enligt min erfarenhet inte de som orsakar mest sopor. På ett tredagarsjobb har jag svårt att se att det i normala fall skulle bli mer än säg 3 sopsäckar skräp. Vi är alla olika, men jag skulle inte betala kanske mellan 500 och 1000 kr. för att någon skulle åka och kasta tre sopsäckar skräp.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Trilobiten skrev:
Jag har fått ett uppskattat pris från en elektriker för ett jobb att dra el till en liten
tillbyggnad. Företaget är lokalt belägen ca 10 min från min bostad.

Vi har kommit överens om löpande räkning.
Arbetet kommer utföras under 3 besök. Elektrikern ska samspela med hantverkare som ska sätta upp innerväggar/tak.
Han har uppskattat att arbetet ska ta 10-12 tim. totalt. 3 framkörningar 1500 kr + moms.

När jag ifrågasatte att framkörningsavgiften var hög svarade han att det är avgift för bilen, inte själva körsträckan.

Vad gäller vid löpande räkning? Kan jag stämma av efter varje besök timmarna så att det inte blir felaktigt. Kan han lägga till arbetstimmar för något annat som inte är arbete på plats?

Tacksam för lite info och om jag bör tänka på något som jag kanske ska ta upp med honom.
Ursäkta mig, men nu tolkar jag dig som ett drygskåp som bara ska ha o ha till billigaste möjliga och kommer att vara dryg o ifrågasätta varje sekund och utförande på arbetet. Det ska vara till gagn och nytta för er båda. Hantverkaren ska kunna tjäna pengar på sitt arbete och du ska självklart känna dig nöjd med produkten/tjänsten. Köp elektrikern på fast pris i stället, avtala ordentligt om vad som ska göras och inom vilken tid. Så finns det en chans att ni kan skiljas som vänner och det kan bli mer jobb utfört er emellan. Som det är nu så misstror du ju redan nu elektrikern.

• Gilla
gabrielrosen och 10 till
  • Laddar…
Kanske hittar en på uppgiften fokuserad elektriker också.
Inget lull lull, för att få tiden att gå.

Men tydligen är detta ett fenomen som märks allt mer ju närmare man kommer en stad.

Du vet, här ute på bygda funkar inte sånt oskick. Här är det stenhård konkurrens.

Rörpularen kommer aldrig mer in i mitt hus. Det finns fler att välja på.

• Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
1500kr + moms för bilen är på tok för högt.
4-500 är rimligt
Utöver arbetstiden hos dig så är det rimligt att det tillkommer en timme för anskaffning av materiel och administration.
Men har hen gett dig en uppskattning på tidsåtgång så ska det vara total tid inkl. tid som inte är på arbetsplatsen.

De vore en affärside för dig att hyra ut bilar.
Det är nog många som skulle nappa på att hyra tex. en Caddy, eller Transporter buss eller liknande, för 4-500kr per dag.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag skulle bli rätt sur om en elektriker fakturerade mig arbetstid (+ bilersättning) för att kasta skräp ifall vi inte gjort upp om det innan (Vilket jag givetvis aldrig gått med på).
Självklart tar man med sig skräpet efter utfört arbete. Det ingår om kunden inte utryckligen har talat om att man ska lämna det. Det ser jag lika självklart som att jag sätter fast kabeln på väggen.
Fakturera extra bilersättning för det behöver man väl inte göra.

Däremot tycker jag elektrikerns timpris verkar väl högt. 787,50 kr ex. moms låter lite i överkant.

• Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Självklart tar man med sig skräpet efter utfört arbete. Det ingår om kunden inte utryckligen har talat om att man ska lämna det. Det ser jag lika självklart som att jag sätter fast kabeln på väggen.
Fakturera extra bilersättning för det behöver man väl inte göra.

Däremot tycker jag elektrikerns timpris verkar väl högt. 787,50 kr ex. moms låter lite i överkant.

Om man inte fakturerar extra för att slänga skräpet är det givetvis ok. Men de flesta hantverkare verkar ju alltid fakturera för bilen när den används, så ska det åkas och kastas sopar så är det säkert många som fakturerar för det med.
Men ifall kunden får betala pengar för att hantverkaren kastar sopor så tycker jag att det bör göras upp med kunden först. Jag skulle inte acceptera en debitering på säg 500 kr:- för att hantverkaren åkt förbi återvinningscentralen.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Allmäntvetgirig skrev:
De vore en affärside för dig att hyra ut bilar.
Det är nog många som skulle nappa på att hyra tex. en Caddy, eller Transporter buss eller liknande, för 4-500kr per dag.
Går ju inte att jämföra med uthyrningsverksamhet eftersom en seriös hantverkare inte borde se sitt fordon som som någon sorts pengamaskin. En hantverkarbil är normalt inte särskilt mycket dyrare än en vanlig personbil (Tänk mindre skåpbilar) och när man ser vad hantverkare tar in på bilkostnader av sina kunder så inser man lätt att de genererar mycket mer pengar än vad de kostar. Hade vanligt folk haft liknande kostnader för sina bilar när de jobbpendlar som en hantverkare skulle ta i bilkostnader för samma resande så hade mesta delen av lönen gått till bilen. Något är väldigt fel.

• Gilla
Mazdarune och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.