Jag har fått ett uppskattat pris från en elektriker för ett jobb att dra el till en liten
tillbyggnad. Företaget är lokalt belägen ca 10 min från min bostad.
Vi har kommit överens om löpande räkning.
Arbetet kommer utföras under 3 besök. Elektrikern ska samspela med hantverkare som ska sätta upp innerväggar/tak.
Han har uppskattat att arbetet ska ta 10-12 tim. totalt. 3 framkörningar 1500 kr + moms.
När jag ifrågasatte att framkörningsavgiften var hög svarade han att det är avgift för bilen, inte själva körsträckan.
Vad gäller vid löpande räkning? Kan jag stämma av efter varje besök timmarna så att det inte blir felaktigt. Kan han lägga till arbetstimmar för något annat som inte är arbete på plats?
Tacksam för lite info och om jag bör tänka på något som jag kanske ska ta upp med honom.
38 789 läst · 198 svar
39k läst
198 svar
Uppskattat pris från elektriker
Sida 1 av 14
-
Medlem · Stockholm · 52 inlägg 22 mar 21:45
-
22 mar 23:11 #2
Du ska väl betala för alltid tid han lägger på projektet oavsett om han fyller bilen med matr som ska användas eller han drar kabel på plats.
Skriv ett avtal där det står exakt vad han ska göra så du slipper tvista om vad du har beställt och inte beställt.
https://byggforetagen.se/app/uploads/2020/01/hantverkarformularet_17.pdf- Laddar…
-
Moderator · Stockholm · 48 403 inlägg 22 mar 23:3822 mar 23:38 #3
Det uppskattade priset, är det ett uppskattat totalpris, eller är det bara uppskattad arbetstid?
har ni en tydlig ritning eller beskrivning på vad som skall göras (Var skall det sitta uttag, brytare, lamputtag osv).- Laddar…
-
Medlem · Stockholm · 52 inlägg 22 mar 23:5822 mar 23:58 #4
Jag formulerar om frågan.Vad mer kan utgöra elektrikerns arbete som inte är arbete på plats. Införskaffa material, lasta bilen något mer?
1500 kr + moms till bilen? Är det en rimlig kostnad?- Laddar…
-
Medlem · Stockholm · 52 inlägg 23 mar 00:0823 mar 00:08 #5
Beskrivning på jobbet har vi gått igenom.- Laddar…
-
Medlem · Stockholm · 52 inlägg 23 mar 00:1223 mar 00:12 #6
Han kallar det för estimerat pris och att det avser löpande räkning
-
Moderator · Stockholm · 48 403 inlägg 23 mar 08:0223 mar 08:02 #7
Upplägget med en kostnad för "servicebil" är vanligt, och löser problem runt ett krav från skattemyndigheten. Om bilkostnaden bakas in i den normala timdebiteringen så får man inte göra ROT avdrag, eftersom det inte är en arbetskostnad. Det måste alltså finnas en debitering för bilen på fakturan för att få ROT avdrag för arbetet. Beloppet som tas ut brukar variera 300 - 800 kr per dag. Det är också varierande vad det täcker. Vissa firmor tar dels en km kostnad och en servicebilskostnad. Servicebilskostnaden skall då täcka kapitalkostnad och avskrivning på bilens värde. Bilen kostar även om den inte rullar. Och det tillkommer (nästan) alltid timdebitering för körtiden, som dessutom ofta är shablonsatt, till 30 - 60 minuter, inte helt orimligt eftersom den ju även skall täcka tid för in/urlastning av bilen. komplettering av "lagret" i bilen osv.
Anledningen till att jag frågade om estimatet inkluderar material är att där blir man ofta "lurad". Vissa elfirmor har påslag på materialet i storleksordningen 500 - 1000%. De går efter prislistor som deras grossister ger ut, men sedan har de 25 - 95% rabatt på den prislistan. Och debiterar enl. prislistan, eller tom prislistan + 10-20% mot slutkund.
Alla firmor gör inte såhär, men det är vanligt. Samtidigt skall man vara lite försiktig med att döma, om firman tar lite mer för materialet än vad jag själv kan köpa det för. Deras verkliga pris hos grossisten är på vissa artiklar högre än vad exakt samma vara kostar hos ex. Jula. Men de kan inte åka omkring (på din bekostnad) och leta lägsta pris. Så lite dyrare än ex. Bauhaus, Jula osv får man räkna med. Det finns massor med trådar här om fenomenet.
Ett måttligt påslag (10 - 20%) på det faktiska inköpspriset är rimligt, materialhanteringen tar tid, beställning, ankomsthantering, fakturering osv. Hantering av felbeställningar/returer, garantiåtaganden osv.Redigerat 23 mar 08:10 -
23 mar 08:03 #8
1500kr + moms för bilen är på tok för högt.
4-500 är rimligt
Utöver arbetstiden hos dig så är det rimligt att det tillkommer en timme för anskaffning av materiel och administration.
Men har hen gett dig en uppskattning på tidsåtgång så ska det vara total tid inkl. tid som inte är på arbetsplatsen.- Laddar…
-
-
23 mar 11:45 #10
1500 kr för tre tillfällen är 500 kronor per gång. Låter rimligt.
Det varierar men sett allt från 300 till 600 kronor.
Timpris för elektiker är ca 600-750 beroende var man bor. Allt plus moms.- Laddar…
-
23 mar 12:04 #11
- Laddar…
-
23 mar 12:24 #12
Helt klart är det också beroende på vart arbetet utförs.
Landsbygden i Värmland eller Stockholm med omnejd.
Det senare har en tendens att bli allt större.- Laddar…
-
23 mar 15:07 #13
500kr per framkörning är väl inte helt ovanligt, kan vara högre, kan vara lägre.
10-12 timmar är ju vad han hoppas på att jobbet ska ta förutsatt att det inte strular till sig, skulle ju i värsta fall kunna bli det dubbla (men då borde man också få en återkoppling under arbetet att det strulat till sig av olika anledningar). Kan tillkomma ytterligare tex om han behöver åka iväg till tippen med ditt material så kan den resan vara lång, jag skulle inte ta för givet att sådant ingår i beskrivningen "arbetet ska ta".
Sen har du materialkostnaden som kan bi lite vad som helst, beror helt på vad personen har för rabatter på det material som denna ska köpa.
Man kan väl egentligen summera det: Är man osäker så frågar man, är man väldigt osäker så ber man om offert.
Lycka till!- Laddar…
-
23 mar 15:31 #14
1500 för alla körningar antar jag?? Annars ska du också få köra omkring med den bilen under dagen.
- Laddar…
-
23 mar 15:35 #15
Som redan nämnts, går klart formerna för debitering av material. Det är väl här dom flesta kommer i kläm. Börjar han prata om "rabatt på listpris" dra öronen åt dig, säg att rabatter mot gross är inte ok . Skriv i så fall in något i stil med pris för offererat material får ej överstiga marknadspris på nätbutiker eller motsvarande publikt konsumentpris med mer än tex 30%.
- Laddar…