M MagHam skrev:
13th Marine:
Har du haft nån nytta av B- och C-språken?

Själv har jag läst tyska i fem år och spanska i två. Helt bortkastad tid.
"Noch ein bier bitte" och "Un cerveza por favor".

Jag har läst ungefär lika länge, Tyskan kan vara användbar, men då har jag inte heller många minuter till en färja som går dit.
Spanskan har jag inte har nytta av och i princip glömt bort.

Vi lever i ett mer globaliserat samhälle där de flesta kan engelska, så för mig får man gärna byta ut det mot något mer användbart som exempelvis källkritik och liknande.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79:
Vill inte hålla med om att den tyska grammatiken bidrar till någon större förståelse av andra språk.
Däremot kan jag tillstå att kunskap i flera språk underlättar ordförståelse.

• Haha
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S swirve skrev:
Sen kan jag tycka media är fan inte ett dugg bättre... Det talas som om sänkt inflation (till normalnivå) skulle ge sänkta priser i var o varannan nyhetssändning, vilket ju inte är sant.
Men jo inför privatekonomi på schemat! Jag kan inte minnas att man pratade ränta och inflation annat än möjligen på någon matte-lektion.
Ja, men nu visar du okunnighet. 😂
Priserna har sjunkit på många varor, exempelvis byggvaror, vilket du kan hitta info om här på BH. 😊

D Daniel 109 skrev:
Man läser in sig på skatteverkets hemsida. Det är procedurer som varierar över tid ock kan göras på olika sätt. Så det är inte något som skolan ska lära ut.
Det är väl inte helt fel av en lärare att kunna ta ett par exempel med deklarationen som underlag i undervisningen.

Hur inkomster ställs upp, grundavdrag och beskattning.
Kunna göra två fiktiva deklarationer att jämföra med olika inkomster och förutsättningar.
Kanske lära ut om marginalskatten.

Finns flera sätt att implementera det i gällande läroplan.

Just deklarationen är ju ett skämt om man pratar människors baskunskaper.
Det finns ju ett antal högt skolade personer i min närvaro som är helt handfallen i att tyda en deklaration och har skrämmande låga kunskaper i vanlig ekonomi och sunt förnuft.

Till och med avundsjuka på personer som får tillbaka mer än de själva. Inte det att de troligen haft högre och dyrare lånekostnader, mindre kapitalinkomster eller lägre beskattningsbar inkomst generellt. Nä, den tanken finns inte. Snarare att man skäller på att lönekontoret måste gjort något fel när två anställda inte får tillbaka lika mycket.

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
13th Marine:
Har du haft nån nytta av B- och C-språken?

Själv har jag läst tyska i fem år och spanska i två. Helt bortkastad tid.
Läste franska i 5 år, plus några sommarkurser på plats.

Jag "drabbades" för en del år sedan på en fransk bilfabrik. Vi skulle sälja in en lösning, jag var där tillsammans med en säljare från franska kontoret, jag skulle övervaka en provinstallation av vår utrustning, som bara kunde ske under natten när bandet inte gick. En konfigurerings kontroll på en av 1 300 arbetsstationer utefter bandet. Provet gick ut på att kontrollera att rätt typ av bakruta (klarglas/tonat, värmeslingor eller ej osv) monterades på resp. bil.

Sista dagen av provet håller jag på och packar ihop datorn osv. Säljaren har precis kört tillbaka mot Paris, jag skall ta en taxi till lokala flygplatsen om 20 minuter.

Då kommer det en grupp i mörka kostymer och undrar vad som pågår. Jag får förklara på franska vad vi gör. Visar sig vara direktionen, inte bara för fabriken, utan ledninggruppen för hela bilmärket som går en inspektionsrunda. De drar med mig till ett mötesrum och kräver en presentation på franska. Jag börjar vettskrämd, och lyckas köra en helt oförberedd presentation på 45 minuter, som möter gillande. Till slut antyder jag att jag skall med ett flyg, och blir skjutsad av en av dírektörernas privatchauförer. Den franske försäljaren blev rätt skakig när han fick reda på att han missade direktionen med 10 minuter.

Jag skulle lite senare köra ungefär samma presentation på Österikes transportministerium. Och förberedde på engelska. Dagen innan ringde de och "påminde" om att jag måste köra på tyska, enl. "protokollet" alternativt på svenska, och så höll de med simultantolk ( har aldrig läst tyska). Hör tydligen till protokollet att på regeringskansliet får man bara prata antingen deras lokala språk eller sitt eget. Blev lite löjligt för jag fick frågor på engelska, men tvingades svara på svenska som översattes.

Redigerat:
Ossian K Olsson
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Tomtom79:
Vill inte hålla med om att den tyska grammatiken bidrar till någon större förståelse av andra språk.
Däremot kan jag tillstå att kunskap i flera språk underlättar ordförståelse.
I mitt fall var det inte förrän jag började läsa just tyska som grammatik togs upp seriöst. Plötsligt kunde man sätta etiketter på regler som användes både i svenska och engelska som jag redan läst i många år. Rent ut sagt löjligt att man inte lärt sig motsvarande i engelska och framförallt svenska långt tidigare!

13th Marine 13th Marine skrev:
Vi lever i ett mer globaliserat samhälle där de flesta kan engelska, så för mig får man gärna byta ut det mot något mer användbart som exempelvis källkritik och liknande
Källkritik fick mina barn lära sig om i förskoleklass... Hoppas bara de kommer ihåg när de blir äldre

Källkritik innefattar numera även AI-genererad video och ljud, så är det viktigt att kunna (och tillämpa) i alla åldrar.
Det handlar ju inte längre om huruvida man kan lita på det som står på Wikipedia, utan om det ens är ens egna anhöriga som ringer och ber om hjälp.
Eller om det verkligen var Putin som gav intervjun som ligger på nyhetssidorna.

H hempularen skrev:
När jag gick på högstadiet för måååånga år sedan skulle alla högstastadie elever i staden svara på en enkät om droganvändning. Vi tilläts svara i grupparbete. På hela vår skola tävlade grupperna om att överträffa varandra i påstådd droganvändning. Och någon vecka senare kom larmrapport i tidningen om att 70% av högstadeieleverna injicerade heroin, sniffade tonvis med kokain osv.
Vi fick göra samma typ av undersökning, fast de som gjorde undersökningen hade nog lärt sig att det är orimligt att 70% av alla i en viss årskurs var rökheroinister och därför aldrig publicerade nått resultat. 🤣🤣

P Pligg85 skrev:
Just deklarationen är ju ett skämt om man pratar människors baskunskaper.
Därför är det bra att det sköts helt automatiskt numera 🤓

K
Lite talande ändå att så många i första hand ser det som ett misslyckande för skolan och inte som ett misslyckande för oss föräldrar. 🙂

Visst kan man önska mer "ekonomi" i skolan precis som mycket "vardagskunskap" som många verkar sakna. Det skulle säkert också kunna ge en stor positiv effekt på samhällsekonomin. Samtidigt så är det väl just den typen av kunskap som vi föräldrar måste ta ett ansvar för att våra barn får.

/Krille

• Gilla
Jenny P och 6 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
misslyckande för oss föräldrar.
I enskilda fall är det oftast föräldrarna som misslyckas. Dock är det i allas intresse att varje unge blir en vettig individ i samhället och eftersom det alltid finns rötägg så får man välja mellan att antingen så hjälper samhället till eller så lämnas var och en åt sitt öde. Oaktat etiska eller moraliska åsikter så kan man diskutera det rent samhällsekonomiska i de olika alternativen. Det är kanske billigare att samhället hjälper till och i framtiden får en skattebetalare istället för att låta bli och i framtiden få en yrkeskriminell.

Det är föräldrarnas ansvar och i flesta fallen största intresse att det går bra för barnen, men många HAR inte ens förmåga att ta hand om sig själv. Det behövs nog ganska många skattebetalare för att väga upp varje unge som går fel väg.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Därför är det bra att det sköts helt automatiskt numera 🤓
Håller man på med aktieaffärer, är delägare i fåmansbolag och kanske har jorbruksfastighet så ska det in K4, K10, N1....

Deklaration är långt ifrån automatiskt för alla.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 4 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Lite talande ändå att så många i första hand ser det som ett misslyckande för skolan och inte som ett misslyckande för oss föräldrar. 🙂
Visst kan man önska mer "ekonomi" i skolan precis som mycket "vardagskunskap" som många verkar sakna. Det skulle säkert också kunna ge en stor positiv effekt på samhällsekonomin. Samtidigt så är det väl just den typen av kunskap som vi föräldrar måste ta ett ansvar för att våra barn får.

/Krille
Att anse att ekonomi i skolan är viktigare än att på svenskan recensera Dostojevskijs "Idioten" handlar inte om att frånta föräldrars ansvar för att ge vardagskunskap.
Bara exempel på hur otidsenligt och onödigt visst innehåll i undervisningen är.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.