Min dotter som gått ur gymnasiet och tjänat sina första stålar frågade mig häromdagen hur man gör när man anmodats lämna in / godkänna sin deklaration.

I skolan lär man sig en hel massa annat onödigt.
Att Fjodor Dostojevskij var en rysk författare får man jobba med i litteraturhistoria i svenskan.
I vilka länder Buddism dominerar och vad det innebär ägnas en massa tid åt i religionskunskap.

Läroplanen i grundskolan, och innehållet på gymnasieprogram, borde omarbetas från grunden till att innehålla mer moment som har anknytning till dom behov man ställs inför som samhällsmedborgare.
Övrigt kan man läsa som specialämnen eller senare i högre studier.

• Gilla
Anders.o93 och 6 till
  • Laddar…
Man läser in sig på skatteverkets hemsida. Det är procedurer som varierar över tid ock kan göras på olika sätt. Så det är inte något som skolan ska lära ut.

• Gilla
stugan_i_skogen och 7 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Har vi några lärare här på Byggahus? Jag har länge funderat på varför man inte kan kombinera matematiklektionerna med ekonomi. Tänker att det hade kunnat motivera många fler att både lära sig matte men även ekonomi. Alltså applicera matematiska tal på praktiska och realistiska ekonomiska händelser.

Sen ska det ju sägas att det inte bara är bland ungdomar ekonomisk teori är dålig. Det gäller även många äldre.
Om jag inte minns fel så var ekonomi ett ämne på gymnasiet.

Det kanske går under något annat idag.

Nu var det snart 20år sedan jag gick ut Natur, men kan verkligen inte minnas att jag läst ekonomi.

Det närmaste var väl en eller två lektioner på högstadiets hemkunskap där vi skulle göra en budget.

Vi fick göra simulerade deklarationer på mellanstadiet. Och observera, på den tiden var man tvungen att fylla i alla uppgifter själv, och räkna fram alla summor. Har för mig att vi "hade" inkomst från tre olika arbetsgivare som hade gjort lite olika skatteavdrag. Och lite ränteinkomster. Det ingick att räkna ut hur mycket fyllnadsinbetalning vi skulle göra.

Men sedan är jag rätt övertygad om att vi var kanske bara halva klassen som överhuvudtaget förstod övningen.

En släkting driver företag, har en anställd tjej som har utmätning på sin lön. En dag kom hon och undrade varför hon hade så väldigt låg lön. Hon hade ingen aning om att kronofogden drog in det mesta av hennes lön. Hon förstod inte ens att hon hade en skuld.

Visade sig att fogden utmätte för mycket, så släktingen hjälpte henne att få jämkning hos fogden.

• Haha
  • Ledsen
  • Wow
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Daniel 109:
Du behöver inte ta just det med deklaration så bokstavligt. Det var ett (kanske inte bästa) exemplet på att skolans kunskapsfokus är fel.
Om vi vänder på resonemanget, och tittar på de andra exemplen, så kan man googla fram uppgifter på ryska 1800-tals författare om man mot alla odds någonsin skulle ha nytta av det. Således något som skolan absolut inte ska lära ut.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Ossian K Olsson
A A-Man_08 skrev:
Om jag inte minns fel så var ekonomi ett ämne på gymnasiet.

Det kanske går under något annat idag.
Men jag undrar om det var för alla? Om ens där. Jag vet att jag läste företagsekonomi och aktiekunskap men jag tror det var på de "individuella valen". Sen läste jag bygg- och fastighetsekonomi på högskolan så det har liksom smällt ihop när man fick lära sig saker.

Sen kan jag tycka att det finns ett egenintresse att lära sig om ekonomi. Tyvärr svämmar mitt Instagramflöde över nu att massa "ekonomikonton" och "aktiespararkonton" som försöker lära ut men det märks att de inte kan något själva.

13th Marine 13th Marine skrev:
Nu var det snart 20år sedan jag gick ut Natur, men kan verkligen inte minnas att jag läst ekonomi.
På högstadiet har jag för mig att man kunde läsa ekonomi istället för ett B språk. B språk var en förutsättning för att få söka in till Natur.

JanneJanne123
M MagHam skrev:
Min dotter som gått ur gymnasiet och tjänat sina första stålar frågade mig häromdagen hur man gör när man anmodats lämna in / godkänna sin deklaration.

I skolan lär man sig en hel massa annat onödigt.
Att Fjodor Dostojevskij var en rysk författare får man jobba med i litteraturhistoria i svenskan.
I vilka länder Buddism dominerar och vad det innebär ägnas en massa tid åt i religionskunskap.

Läroplanen i grundskolan, och innehållet på gymnasieprogram, borde omarbetas från grunden till att innehålla mer moment som har anknytning till dom behov man ställs inför som samhällsmedborgare.
Övrigt kan man läsa som specialämnen eller senare i högre studier.
Min gamla tekniklärare sa alltid att det är skitsamma vad man lär sig i skolan, det viktiga är att man lär sig HUR man lär sig och det håller jag helt med honom om. Saker ändras i så snabb takt, så om man inte har tänkt att lära sig mer saker när man har gått ut skolan blir man snabbt obsolet.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
På högstadiet har jag för mig att man kunde läsa ekonomi istället för ett B språk. B språk var en förutsättning för att få söka in till Natur.
🤔
Jag kanske kunde välja ekonomi istället för C-språk eller vad det hette.
Läste Tyska som B-språk och lite Spanska som C-språk.

JanneJanne123:
Ligger mycket i det ja.
Kanske med några få undantag. Skulle säga att det bara är två skolämnen som är riktigt viktiga och relativt bestående över tid och det är engelska och matematik.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Min gamla tekniklärare sa alltid att det är skitsamma vad man lär sig i skolan, det viktiga är att man lär sig HUR man lär sig och det håller jag helt med honom om. Saker ändras i så snabb takt, så om man inte har tänkt att lära sig mer saker när man har gått ut skolan blir man snabbt obsolet.
Det gäller många detaljer. Men man behöver få med dig en förståelse hur samhället i stort fungerar. Vad är en skatt, vad har format samhället till vad det är mm. Inte hur man fyller i deklarationen. Men varför vi betalar skatt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
13th Marine:
Har du haft nån nytta av B- och C-språken?

Själv har jag läst tyska i fem år och spanska i två. Helt bortkastad tid.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Minns min första reflektion kring matematikens roll, någon gång på högstadiet när en klasskamrat på fysiken inte kunde lösa ett problem för att "det ska vi inte kunna här, det där är ju inte fysik, det är ju matte"... Eleven i fråga kunde ju inte matten och kunde således inte lösa fysiken heller.

Det många aldrig inser att det absolut grundläggande i skolan är att lära sig 1. Läsa/skriva och 2. Räkna. Dessa två färdigheter använder du sen i ALLA andra ämnen. Lär man sig inte läsa bra så blir alla ämne svåra, lär man sig inte förstå matematiken blir alla ämnen som använder matte svåra.

Kan man läsa och räkna riktigt bra så kan man lära sig allt annat bra, om man bara vill.

• Gilla
Bjober och 4 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
13th Marine:
Har du haft nån nytta av B- och C-språken?

Själv har jag läst tyska i fem år och spanska i två. Helt bortkastad tid.
Jisses, språk är väl det man har mest nytta av näst efter läsa och räkna. Har nytta av det varje dag och ångrar att jag aldrig lärt mig fler språk! Eller framförallt att man inte fick lära sig grammatik och hur språk är uppbyggda tidigare i skolgången, då hade det varit mycket enklare att lära sig nya!

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.