8 936 läst ·
130 svar
9k läst
130 svar
Ungdomen förstår inte inflation och ränta
Det är inte 80% av gamlingarna som blir lurade. Det är en liten minoritet.
Det VAR inte så i alla fall. Gick ekonomisk för längesedan och de begreppen berördes aldrig. Faktum är att jag hade ekonomilektion just den dagen då vi fick 500% ränta i Sverige och vi 16-åringar ville ju veta vad detta innebar. Läraren hade inte haft en tanke på att ta upp denna historiska händelse..X xLnT skrev:
För övrigt anser jag att under åtminstone lågstadie bör endast svenska och matematik läras ut. Nöt in dessa först, så blir resten (och livet) så mycket lättare.
Kan det bli annat än när man läser diverse trådar här om hur jäkla bra det är med lån, amorteringsfritt, leasing och växande skuldberg?
Sådana föräldrar, sådana barn som växer upp nu.
Kommer ihåg den glada barndomen när man var 8-9 år och Sverige på väg ut ur 90-tals krisen hur man följde A-ekonomi på tv och börsen på Text-TV. Helgerna var tråkiga för börsen var stängd.
Vid den åldern bestämde man sig och förstod vad avkastning och "ränta på ränta" var. Tog bussen till banken och ville köpa aktier utan föräldrarnas vetskap men det gick ju inte. Var nog 12-13år då.
Sådana föräldrar, sådana barn som växer upp nu.
Kommer ihåg den glada barndomen när man var 8-9 år och Sverige på väg ut ur 90-tals krisen hur man följde A-ekonomi på tv och börsen på Text-TV. Helgerna var tråkiga för börsen var stängd.
Vid den åldern bestämde man sig och förstod vad avkastning och "ränta på ränta" var. Tog bussen till banken och ville köpa aktier utan föräldrarnas vetskap men det gick ju inte. Var nog 12-13år då.
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Jag är inte så övertygad om att siffrorna skulle se så mycket bättre ut ifall de hade frågat äldre personer.
Att endast 20% svarade rätt på alla 3 frågorna får mig att ifrågasätta om det är något annat fel på testet.
Jag är inte förvånad om ex. 20% hade svarat fel på var och en av frågorna, och kanske något fler på den sista om fonder.
Men resultatet tyder ju på att det var många som svarade fel på olika frågor. I min värld borde en som svarar fel på räntefrågan knappast klara inflationsfrågan heller. Börsfrågan kan man tänka sig att någon svarar rätt på utan att ha en susning om räntor eller inflation, bara läst "det är bra att ...".
Men det usla resultatet får mig att misstänka att här finns en annan faktor, dålig kvalitet på insamling av svar. Om man ex. bara har ställt de här tre frågorna så har man ingen kontroll över kvaliteten i svaren. I seriösa undersökningar försöker man ställa samma fråga på olika sätt för att kunna sortera bort "dåliga" svar.
När jag gick på högstadiet för måååånga år sedan skulle alla högstastadie elever i staden svara på en enkät om droganvändning. Vi tilläts svara i grupparbete. På hela vår skola tävlade grupperna om att överträffa varandra i påstådd droganvändning. Och någon vecka senare kom larmrapport i tidningen om att 70% av högstadeieleverna injicerade heroin, sniffade tonvis med kokain osv.
Att endast 20% svarade rätt på alla 3 frågorna får mig att ifrågasätta om det är något annat fel på testet.
Jag är inte förvånad om ex. 20% hade svarat fel på var och en av frågorna, och kanske något fler på den sista om fonder.
Men resultatet tyder ju på att det var många som svarade fel på olika frågor. I min värld borde en som svarar fel på räntefrågan knappast klara inflationsfrågan heller. Börsfrågan kan man tänka sig att någon svarar rätt på utan att ha en susning om räntor eller inflation, bara läst "det är bra att ...".
Men det usla resultatet får mig att misstänka att här finns en annan faktor, dålig kvalitet på insamling av svar. Om man ex. bara har ställt de här tre frågorna så har man ingen kontroll över kvaliteten i svaren. I seriösa undersökningar försöker man ställa samma fråga på olika sätt för att kunna sortera bort "dåliga" svar.
När jag gick på högstadiet för måååånga år sedan skulle alla högstastadie elever i staden svara på en enkät om droganvändning. Vi tilläts svara i grupparbete. På hela vår skola tävlade grupperna om att överträffa varandra i påstådd droganvändning. Och någon vecka senare kom larmrapport i tidningen om att 70% av högstadeieleverna injicerade heroin, sniffade tonvis med kokain osv.
Vi hade procenteäkning i mellanstadiet 😮 Det var på 80-talet, så det var väl relevant även för barn eftersom man fick ränta på sitt sparkonto på den tiden.F Fideliox skrev:Procenträkning osv görs definitivt på matten i typ 8 klass.
Sen ska väl en del privatekonomi ingå i hemkunskapen men vi hade inte det för 20 år sedan iaf.
Sen dröjer det ju några år från 8 klass tills man är vuxen och då har man glömt det mesta. Inte fan brydde jag mig om ränta och inflation när jag var 19 iaf.
Det är sådant som förr kallades huvudräkning och förmågan att uppskatta rimligheten av ett resultat. Saknar man den förståelsen så kan man inte räkna oavsett hur duktig man är på att knappa in saker på miniräknare eller att skriva långa haranger på ett papper.S sjoelund skrev:
Matematikundervisningen var undermålig redan när jag gick i grundskolan på 70 och 80-talet och sedan dess så har den bara blivit sämre. Det var först på civilingenjörsutbildningen som man fick verklig förståelse för ämnet då man tvingades att kunna bevisa allting man använde och allting skulle räknas ut för hand i grundkurserna.
Oj vad du drar alla över en kam!D din granne skrev:
Min svärfar är 83. Han hanterar ekonomin i kalkylblad i datorn och bollar lätt med formler i cellerna. Han visar stolt upp alla användbara appar han hittat till sin mobil. Och han har bett flera telefonlurendrejare dra på h**e.
Kanske finns ett mer nyanserat sätt att se på sina medmänniskor än att proklamera obligatoriska kurser för "gamlingar" ?
Claes Sörmland skrev:
hm håller inte med. Alla mina äldre släktingar har blivit lurade i någon form under senaste 20 åren. Det händer sådär vart 4 år att jag hör något knas. Det gör dock nästan bara misstaget en gång. Godtrogenheten är mycket stor i dessa generationer. Närmaste släktingen hade flera mobilabonnemang o telefoner, som tog ett tag att lösa.D Daniel 109 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Om de väl sitter ned kan de flesta nog förstå siffrorna. Men de används inte i deras vardag.Claes Sörmland skrev:
Samuelsson, Levinsson och Ahlström vid Lunds universitet och Mittuniversitetet har undersökt hur unga människor (18-29 år) förstår ekonomi. Det ser inte bra ut. Och det gäller grundläggande saker när man t ex köper och äger en bostad.
Man ställde bland annat tre frågor som fångar grundläggande förståelse av hur ränta, inflation och riskdiversifiering vid investeringar fungerar:
[bild]
Räntefrågan besvarades korrekt av 62,5% medan 20% gav ett felaktigt svar och 16,9% visste inte svaret. Vad gäller inflationsfrågan så svarade endast en tredjedel korrekt och trots färre svarsalternativ för riskdiversifieringsfrågan svarade mindre än hälften korrekt.
Endast 20% lyckades svara korrekt på alla tre frågor.
[länk]
Har själv massor av gånger hört folk lyckligt hävda att ”de gått plusminus noll” när de säljer något för typ samma pris de köpte för. Detta under en period där inflationen varit 20%. När jag upplyser om att de tappat 20% ser de antingen ut som fågelholkar eller kommer med motargumentet ”men sådär kan man ju inte tänka”.
Det är bara titta i tidigare trådar på byggahus. När jag pratar om real nedgång i huspriser får jag en hel del ”skrattemojis” där folk tycker det är trams att prata om annat än nominella priser. Då är det ändå människor som uppenbarligen är intresserade av ämnet
