Rickard.
Balansera motorn gör man genom att på rätt ställen borra eller slipa bort material från rotorn och är knappast man gör något själv eller det du menar ;)

Kommer ljudet från att rotorn tar i statorn så är du ju på rätt väg med att försöka justera skålen där undre lagret sitter. Det kan också vara klokt att kolla lagren på motorn då dom borde slitas mest i hela maskinen (särskilt det undre).

Snurrar chucken i rätt hastighet? Ljudet som är totalt opålitlig via två telefon låter som att motorn går på 2 faser men då tycker jag den knappt borde snurra, i alla fall betydligt långsammare än förväntat.

Redigerat:
  • Gilla
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
Att rotorn skulle vara ur balans låter extremt osannolikt. Sådant brukar förekomma på billiga motorer från det förhatliga landet långt borta i öster men inte på svenska kvalitetsmotorer.
Kan axeln vara krokig eller är något lager löst i gaveln eller är lagren dåliga?

• Gilla
McNulty
  • Laddar…
Tack för svar!

Jag öppnade maskinen igen och kollade ner i motorn medan jag snurrade runt rotorn för hand. Det blev då rätt tydligt att den snuddade statorn i vissa lägen. Efter att ha lossat skruvarna till den undre skålen och justera den lite så försvann missljudet. Alla fyra skruvar sitter på plats ordentligt. Det är uppenbarligen minimala marginaler på spelet mellan rotor och stator.

Jag kan dock fortfarande höra ett visst långsamt pulserande vinande från motorn men det kan ju mycket väl vara inom normalspannet. Om det inte hade varit för att det lät så illa från början så hade jag aldrig tänkt på det nu men vi har två likadana maskiner på jobbet så jag får försöka jämföra med dem.

Lagren är nästan helt tysta och jag märker inget glapp när jag snurrar motoraxeln för hand. Men bara för att jag inte kan låta bli så kommer jag förmodligen ändå att plocka ut rotorn för att borsta rent och kontrollera lagren. Kan ju inte vara fel att lägga lite nytt fett på det undre lagret.

Låter lite märkligt om nedre flänsen skulle ligga flytande utan styrning? Ska vara för att axeln går genom tre lager då så att de två andra styr och sen drar man fast flänsen där den sitter men kan man röra den i sidled så måste ju nå lager vara helt väck ?

Det finns en bild i mitt tidigare inlägg här över (#120) som visar hur det sitter ihop.
Axeln har tre lager och den nedre skålen ser ut att styra cirkulärt in i maskinens kropp.

Men det är ytterst lite det handlar om, säkert under en 10-dels millimeter.

Jo jag tittade på den men rent konstruktionsmässigt låter det befängt. Är det så lite som behövs så låter det som nåt är tokigt.......Låter ju nästan som mittenlagret skulle vara kronslut då och medge rörelse på axeln längsled när det är löst nere.

Rickard.
S Stefan1972 skrev:
Jo jag tittade på den men rent konstruktionsmässigt låter det befängt. Är det så lite som behövs så låter det som nåt är tokigt.......Låter ju nästan som mittenlagret skulle vara kronslut då och medge rörelse på axeln längsled när det är löst nere.

Tror egentligen det är så enkelt att du överskattar precisionen hos gjutningarna och bearbetningen hos dessa maskiner. Var rätt länge sedan jag bröt ner min men jag minns att jag gjorde exakt samma för att få statorn rätt och jag upplevde inget konstigt alls ( kontrollerade alla lager och lagerhållare). Jag tror att om du skulle ha händerna på maskinen så skulle du inte heller reagera på att något var konstigt ;)

C
M McNulty skrev:
Det finns en bild i mitt tidigare inlägg här över (#120) som visar hur det sitter ihop.
Tycker mig ana två hål som potentiellt kan vara avsedda för styrpinnar. Det är inte så att det saknas sådana?

C cpalm skrev:
Tycker mig ana två hål som potentiellt kan vara avsedda för styrpinnar. Det är inte så att det saknas sådana?
Är inte de två hålen till för att hålla en skyddskåpa för fläkthjulet till motorn. Ser åtminstone ut så om man tittar på sprängskissen.

Men du har kanske uppmärksammat några andra hål än de jag ser.

• Gilla
McNulty
  • Laddar…
C
R roli skrev:
Nä, det är säkert de hålen jag ser. Hur som helst borde det finnas någon sorts styrning om delarna kräver precisionspassning. Det är ju helt normalt att ett skruvförband har ett visst spel.

Rickard.
C cpalm skrev:
Nä, det är säkert de hålen jag ser. Hur som helst borde det finnas någon sorts styrning om delarna kräver precisionspassning. Det är ju helt normalt att ett skruvförband har ett visst spel.
Jag tror istället att det är helt medvetet lämnat spel i skruvförbanden både nere i motorns "lagerhållare" och även uppe i växellådan för att kunna linjera allt rätt med större toleranser från fabriken. Precisionen för kraftöverföringen är inte så märkvärdig och borrmaskinens precision är inte beroende av det.
Men det är bara min tolkning av att skruva med en variant så ta det för vad det är värt.

När man sätter ett lager i ett "lock" så borde det ju vara ett passförband mellan lock och huset, se de inringade ytorna. Men då borde ju inte locket gå att röra i sidled. Det är något som inte stämmer här... men vad?

Teknisk ritning av maskindelar med inringade detaljer där passförbandet kan vara felaktigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
R roli skrev:
När man sätter ett lager i ett "lock" så borde det ju vara ett passförband mellan lock och huset, se de inringade ytorna. Men då borde ju inte locket gå att röra i sidled. Det är något som inte stämmer här... men vad?

[bild]
Jo det är alldeles säkert ett passförband där.

Rörelsen jag talar om är såpass liten att jag knappt kan uppfatta den med handen. Dock så blev det väldigt tydligt när jag hade den ena sidan av det övre huset av och locket/skålen lös att man kunde trycka locket/skålen i sidled och få rotorn att snudda vid statorn. Men så är ju även de två övre lagren "lösa" åt ena sidan när den är delad, det kanske kan ha påverkat lite.

Men jag tror att det är som Rickard.ag är inne på. Dvs. att det finns ett minimalt spel mellan alla delar och att detta spel i mitt fall är tillräckligt stort för att statorn ska kunna snudda vid rotorn.

De två övre lagerfästena är ju bestämda mot varandra genom att de sitter fast i samma del, dvs. den övre delen av huset. Sen har vi den undre delen av huset i mitten och sen, nederst, har vi locket/skålen. Det är alltså två passningar som måste bli helt linjerade för att allt ska stämma.

Här ser ni en bild på klarningen mellan stator och rotor, det är inte mycket spel.

Närbild på klaringsgap mellan stator och rotor i maskineringsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det blir väl ändå så att jag plockar ut axel och stator för att vara på den säkra sidan... Jag gissar att jag måste plocka av båda sidor av det övre huset för att lyckas med detta. Någon som kan bekräfta det?

Redigerat:
R roli skrev:
Är inte de två hålen till för att hålla en skyddskåpa för fläkthjulet till motorn. Ser åtminstone ut så om man tittar på sprängskissen.

Det stämmer att de två hålen på bilden är till fläktkåpan.

M McNulty skrev:
Jo det är alldeles säkert ett passförband där.

Rörelsen jag talar om är såpass liten att jag knappt kan uppfatta den med handen. Dock så blev det väldigt tydligt när jag hade kåpan av och locket/skålen lös att man kunde trycka locket/skålen i sidled och få rotorn att snudda vid statorn. Men så är ju även de två övre lagren "lösa" åt ena sidan när den är delad, det kanske kan ha påverkat lite.

Men jag tror att det är som Rickard.ag är inne på. Dvs. att det finns ett minimalt spel mellan alla delar och att detta spel i mitt fall är tillräckligt stort för att statorn ska kunna snudda vid rotorn.

De två övre lagerfästena är ju bestämda mot varandra genom att de sitter fast i samma del, dvs. den övre delen av huset. Sen har vi den undre delen av huset i mitten och sen, nederst, har vi locket/skålen. Det är alltså två passningar som måste bli helt linjerade för att allt ska stämma.

Här ser ni en bild på klarningen mellan stator och rotor, det är inte mycket spel.

[bild]

Men det blir väl ändå så att jag plockar ut axel och stator för att vara på den säkra sidan... Jag gissar att jag måste plocka av båda sidor av det övre huset för att lyckas med detta. Någon som kan bekräfta det?
Hela klabbet lyfts ur neråt. Så att ta bort båda halvorna underlättar

• Gilla
McNulty
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.