54 305 läst ·
174 svar
54k läst
174 svar
Underhåll pelarborr typ Arboga 2508
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg
Klart man får gissa!Rickard.ag skrev:
Menar du den vertikala axeln för chucken eller den horisontella till matningen?
Det är iaf. inte för den horisontella, den skruven sitter underifrån till höger i bilden. Sen så går ju skruven helt utanför spindelhylsan så den integrera ju inte direkt med den heller.
När man drar åt skruven så blir matningen något trögare. Kanske för att huset kläms åt runt spindellden.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg
Kan den spänna fjädern? Jag förstår inte riktigt hur det fungerar på din maskin men en sådan funktion behöver man ju också 
Eller är det rent den skruven som justerar glappet för pinolen? Den/dom sitter rakt fram på äldre maskiner. Testa lossa lite och sänka ner pinolen och känna efter om du får någon rörelse i den.
Eller är det rent den skruven som justerar glappet för pinolen? Den/dom sitter rakt fram på äldre maskiner. Testa lossa lite och sänka ner pinolen och känna efter om du får någon rörelse i den.
Redigerat:
Ne inte fjädern heller. Den spänner man på andra sidan under start vredet.
Men det kan vara så att skruven har att göra med glappet runt spindelhylsan och pinolen. Dock så är glappet obefintligt även med skruven helt lös.
Om det inte är någon som sitter på det rätta svaret så blir vi nog inte klokare här
Men det kan vara så att skruven har att göra med glappet runt spindelhylsan och pinolen. Dock så är glappet obefintligt även med skruven helt lös.
Om det inte är någon som sitter på det rätta svaret så blir vi nog inte klokare här
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Jag har haft ur pinolen ur maskinen och det enda som hindrar den från att trilla ur är när det lilla kugghjulet på matningsaxeln når änden på pinolens kuggstång. Dvs. när kugghjulet inte längre kan rotera för att kuggarna på kuggstången är slut.Rickard.ag skrev:
Men jag tror att justering av pinolens glapp är den bästa gissningen hitills. Även om jag inte helt förstår hur skruven deformerar hålet som den löper i.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg
Nu blir det mera gissningslekM McNulty skrev:
Det kan vara så enkelt att din maskin delar spindelhus med maskiner med vissa fräsmöjligheter eller att det gick att beställa din maskin med gängad spindelnos om man ville betala extra för det.
Är nog användbart om man vill använda någon sorts sliprulle/borste i maskinen och säkert fler saker jag inte kan komma på.
Rickard.ag skrev:
Nu blir det mera gissningslek
Det kan vara så enkelt att din maskin delar spindelhus med maskiner med vissa fräsmöjligheter eller att det gick att beställa din maskin med gängad spindelnos om man ville betala extra för det.
Är nog användbart om man vill använda någon sorts sliprulle/borste i maskinen och säkert fler saker jag inte kan komma på.
Ja, dessa maskiner verkar ju ha tillverkats i rätt stor skala och i många olika varianter så det kanske är en tillverkningsoptimering.
Nu har jag äntligen fått till ett trefasuttag så att jag kan köra min maskin.
Dock så misstänker jag att det är något el/motor-fel då maskinen väsnas en hel del på det 2a motorläget (högre varvtal). Det låter nästan som om den går ojämt. I 1a läget så går den tyst och fint. Se video.
Är det någon som vet vad detta kan bero på?
Edit: Kan vara värt att förtydliga att den väsnas i 2a läget oavsett hur den är växlad mekaniskt.
Dock så misstänker jag att det är något el/motor-fel då maskinen väsnas en hel del på det 2a motorläget (högre varvtal). Det låter nästan som om den går ojämt. I 1a läget så går den tyst och fint. Se video.
Är det någon som vet vad detta kan bero på?
Edit: Kan vara värt att förtydliga att den väsnas i 2a läget oavsett hur den är växlad mekaniskt.
Redigerat:
Nu misstänker jag att missljuden, och vad som låter som en ojämn gång, har mekaniska orsaker ändå.
Det verkar som att rotorn inte är riktigt centrerad i statorn. Genom att lossa lite på skruvarna till motorns botten platta, se bild, och därefter röra den lite i sidled så kan jag påverka ljudet. Enligt skissen nedan så styrs motoraxelns nedre lager av plattan.
När jag först fick hem maskinen så uppmärksammade jag att en av de fyra skruvarna på bilden satt snett och styrde inte riktigt i sitt hål. För att få i skruven ordentligt så fick jag lossa lite på alla fyra och rucka lite lätt på bottenplattan. Det kan ju vara så att skruven satt snett av en anledning...
Någon som vet hur man gör för att balansera motorn?
Det verkar som att rotorn inte är riktigt centrerad i statorn. Genom att lossa lite på skruvarna till motorns botten platta, se bild, och därefter röra den lite i sidled så kan jag påverka ljudet. Enligt skissen nedan så styrs motoraxelns nedre lager av plattan.
När jag först fick hem maskinen så uppmärksammade jag att en av de fyra skruvarna på bilden satt snett och styrde inte riktigt i sitt hål. För att få i skruven ordentligt så fick jag lossa lite på alla fyra och rucka lite lätt på bottenplattan. Det kan ju vara så att skruven satt snett av en anledning...
Någon som vet hur man gör för att balansera motorn?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


