54 305 läst ·
174 svar
54k läst
174 svar
Underhåll pelarborr typ Arboga 2508
Nu har jag varit och lämnat tillbaka skrället! Tyckte helt enkelt det blev lite mycket pengar men framför allt för mycket jobb just nu. Köpte den lite på impuls, så det kändes som rätt beslut att lämna tillbaka trots allt!
Kanske! Men nu är ju dessa borrmaskiner inte superovanliga, så jag tror jag kan hitta något liknande igen. Tänkte att jag ville lägga tid på att snickra, och inte reparera maskinerH heimlaga skrev:
Låter denna tråden leva lite till då jag precis har skaffat mig en G2508.
Maskinen verkar vara i fint skick men elen är nog närmast orginal och jag funderar på om det inte vore lämplig att montera ett motorskydd med nödstopp.
Som det ser ut nu så kommer matningen in genom pelarens topp och går hela vägen ner till foten där det sitter, vad jag tror, en huvudbrytare som kan bryta alla tre faserna. Därifrån går matningen upp igen genom maskinens pelare och vidare till "styrningen". Verkar bara vara tre faser som är inblandade men möjligt att maskinen är jordad någonstans i toppen av pelaren.
Är det någon som kan bekräfta att "brytaren" i botten av pelaren bara är en brytare och inte någon slags motorskydd? Se bilder. Varför sitter den där nere över huvud taget?
(ja, jag inser att det troligen är asbest i den vita isoleringen)
Maskinen verkar vara i fint skick men elen är nog närmast orginal och jag funderar på om det inte vore lämplig att montera ett motorskydd med nödstopp.
Som det ser ut nu så kommer matningen in genom pelarens topp och går hela vägen ner till foten där det sitter, vad jag tror, en huvudbrytare som kan bryta alla tre faserna. Därifrån går matningen upp igen genom maskinens pelare och vidare till "styrningen". Verkar bara vara tre faser som är inblandade men möjligt att maskinen är jordad någonstans i toppen av pelaren.
Är det någon som kan bekräfta att "brytaren" i botten av pelaren bara är en brytare och inte någon slags motorskydd? Se bilder. Varför sitter den där nere över huvud taget?
(ja, jag inser att det troligen är asbest i den vita isoleringen)
Tack för svar!Daniel_N skrev:
Jag har tittat på tripus hemsida, får ta och kontakta dem.
Har även fått bekräftat att brytaren vid pelarens fot är ett motorskydd, om än av en gammal typ. Det löser ju dock inte nödstopp som jag nog vill ha på maskinen.
Jag kunde inte hålla mig och öppnade växelhuset på min 2508. Vid återmontering så råkade jag skada ett shims (?) som låg placerat under "locket" vid den främre smörjkoppen, se bild.
Vid den andra smörjkoppen så fanns inte detta shims.
Någon som vet om jag med gott samvete kan strunta i shimset och återmontera utan? Tjockleken är endast 0,1mm så om det enbart ligger där för att minimera axiella rörelser så blir ju skillnaden minimal utan.
Vid den andra smörjkoppen så fanns inte detta shims.
Någon som vet om jag med gott samvete kan strunta i shimset och återmontera utan? Tjockleken är endast 0,1mm så om det enbart ligger där för att minimera axiella rörelser så blir ju skillnaden minimal utan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den satt mellan täckbrickan med oljekoppen och lagret alltså?
Skall man ge sig på en gissning är brickans funktion att skapa lite distans mellan lagrets innerring och täckbrickan. Så att de inte nöter mot varandra och kanske så att olja skall kunna passera in i lagret.
Skall man ge sig på en gissning är brickans funktion att skapa lite distans mellan lagrets innerring och täckbrickan. Så att de inte nöter mot varandra och kanske så att olja skall kunna passera in i lagret.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg
Jag kan inte säga hur kritisk den är men jag brukar försöka anta att dom inte gör saker för skojs skull utan kostar det pengar i tillverkningen så finns ett syfte. Det är knappast så kritiskt att du inte kan göra egna dock. Söker man runt lite på t ex metallfolie hittar man några seriösa och mindre seriösa alternativ som säkert alla funkar.
Finns t ex en hel del olika material/varianter på amazon.
Finns t ex en hel del olika material/varianter på amazon.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Shims går att köpa styckvis hos tex Momentum, eller hos någon av de webbutiker som säljer kullager.. Kostar några kronor.. Jag hade aldrig skruvat ihop växellådan utan, som sagt ovan, de finns där av en anledning...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Sprang på detta företag i Arboga, de har en massa grejor till borrmaskiner med samma namn som staden.
GADO maskin och verktyg.
Delar till Arboga borrmaskiner
gado_maskin@hotmail.com
Protte
GADO maskin och verktyg.
Delar till Arboga borrmaskiner
gado_maskin@hotmail.com
Protte
Ni har givetvis rätt i att det är bäst att montera tillbaka på samma sätt som innan!
Visade sig att vi hade rullar med 0,1mm mässingsplåt i verkstan på jobbet så jag gjorde ett nytt shims. Tog med täcklocket i bilden också om någon är nyfiken på hur det ser ut.
Visade sig att vi hade rullar med 0,1mm mässingsplåt i verkstan på jobbet så jag gjorde ett nytt shims. Tog med täcklocket i bilden också om någon är nyfiken på hur det ser ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




