Nu har jag varit och lämnat tillbaka skrället! Tyckte helt enkelt det blev lite mycket pengar men framför allt för mycket jobb just nu. Köpte den lite på impuls, så det kändes som rätt beslut att lämna tillbaka trots allt!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag är illa rädd att du kommer att ångra det en dag men å andra sidan vet jag ju inte hur din övriga livssituation ser ut.
 
H heimlaga skrev:
Jag är illa rädd att du kommer att ångra det en dag men å andra sidan vet jag ju inte hur din övriga livssituation ser ut.
Kanske! Men nu är ju dessa borrmaskiner inte superovanliga, så jag tror jag kan hitta något liknande igen. Tänkte att jag ville lägga tid på att snickra, och inte reparera maskiner :) Har två tvåringar som tar mycket tid också :)
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Låter denna tråden leva lite till då jag precis har skaffat mig en G2508.

Maskinen verkar vara i fint skick men elen är nog närmast orginal och jag funderar på om det inte vore lämplig att montera ett motorskydd med nödstopp.

Som det ser ut nu så kommer matningen in genom pelarens topp och går hela vägen ner till foten där det sitter, vad jag tror, en huvudbrytare som kan bryta alla tre faserna. Därifrån går matningen upp igen genom maskinens pelare och vidare till "styrningen". Verkar bara vara tre faser som är inblandade men möjligt att maskinen är jordad någonstans i toppen av pelaren.

Är det någon som kan bekräfta att "brytaren" i botten av pelaren bara är en brytare och inte någon slags motorskydd? Se bilder. Varför sitter den där nere över huvud taget?

(ja, jag inser att det troligen är asbest i den vita isoleringen)
 
  • Närbild av en grå maskinpelare i metall med en brytare monterad nere vid foten, mot en trägolvsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elsystemets svarta brytare med anslutna elektrokablar i en pelare, möjlig asbestisolerad enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk anslutning med kablar och brytare i maskinens fot, potentiell asbestisolerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkomponenter och ledningar i en maskins fot, möjlig huvudbrytare för tre faser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har koll på om det är ett motorskydd eller enbart en brytare på bilderna?

Hur har ni andra gjort med era maskiner? Motorskydd, nödstopp osv...
 
M McNulty skrev:
Hur har ni andra gjort med era maskiner? Motorskydd, nödstopp osv...
Har en 2512. Köpte en box från tripus med nollspänningsbrytare, motorskydd, nödstopp och broms. Fungerar utmärkt.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Har en 2512. Köpte en box från tripus med nollspänningsbrytare, motorskydd, nödstopp och broms. Fungerar utmärkt.
Tack för svar!
Jag har tittat på tripus hemsida, får ta och kontakta dem.

Har även fått bekräftat att brytaren vid pelarens fot är ett motorskydd, om än av en gammal typ. Det löser ju dock inte nödstopp som jag nog vill ha på maskinen.
 
Jag kunde inte hålla mig och öppnade växelhuset på min 2508. Vid återmontering så råkade jag skada ett shims (?) som låg placerat under "locket" vid den främre smörjkoppen, se bild.
Vid den andra smörjkoppen så fanns inte detta shims.

Någon som vet om jag med gott samvete kan strunta i shimset och återmontera utan? Tjockleken är endast 0,1mm så om det enbart ligger där för att minimera axiella rörelser så blir ju skillnaden minimal utan.
Öppet växelhus på maskin med synliga kugghjul och smörjkoppar, skadat shims markerat med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad metallisk shims med olja och synlig skada, placerad på en textil yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Den satt mellan täckbrickan med oljekoppen och lagret alltså?
Skall man ge sig på en gissning är brickans funktion att skapa lite distans mellan lagrets innerring och täckbrickan. Så att de inte nöter mot varandra och kanske så att olja skall kunna passera in i lagret.
 
Ja, precis. Mellan täckbrickan och lagret.
Täckbrickan är kupad och kommer inte nära lagrets inre ring.
 
Oljekoppen smörjer inte lagret. Den leder ner i ett hål i axeln. Det enda jag kan tänka mig är att den smörjer glidytan mellan "växeln" och axeln.
 
Rickard.
Jag kan inte säga hur kritisk den är men jag brukar försöka anta att dom inte gör saker för skojs skull utan kostar det pengar i tillverkningen så finns ett syfte. Det är knappast så kritiskt att du inte kan göra egna dock. Söker man runt lite på t ex metallfolie hittar man några seriösa och mindre seriösa alternativ som säkert alla funkar.

Finns t ex en hel del olika material/varianter på amazon.
 
  • Gilla
McNulty
  • Laddar…
Shims går att köpa styckvis hos tex Momentum, eller hos någon av de webbutiker som säljer kullager.. Kostar några kronor.. Jag hade aldrig skruvat ihop växellådan utan, som sagt ovan, de finns där av en anledning...
 
  • Gilla
McNulty
  • Laddar…
Sprang på detta företag i Arboga, de har en massa grejor till borrmaskiner med samma namn som staden.

GADO maskin och verktyg.
Delar till Arboga borrmaskiner
gado_maskin@hotmail.com

Protte
 
  • Gilla
McNulty
  • Laddar…
Ni har givetvis rätt i att det är bäst att montera tillbaka på samma sätt som innan!

Visade sig att vi hade rullar med 0,1mm mässingsplåt i verkstan på jobbet så jag gjorde ett nytt shims. Tog med täcklocket i bilden också om någon är nyfiken på hur det ser ut.

Mässingsplåt shims och täcklock på arbetsbänk för montering, illustrerar byggprojektets delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett maskinelement med nytt mässingsshims och täcklocket synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.