Frustrator Frustrator skrev:
Hela klabbet lyfts ur neråt. Så att ta bort båda halvorna underlättar
Vet du hur statorn sitter fast?
 
Rickard.
M McNulty skrev:
Vet du hur statorn sitter fast?
På dom äldre är dom pressade och fastsatta med stoppskruv, jag rekomenderar att du inte rör den om du inte absolut måste om det är samma på din.
 
  • Gilla
McNulty
  • Laddar…
Den enda beskrivning av maskinen jag har kunnat hitta är en 8-sidig pdf med följande framsida. Framsida av manual för maskinen G 2508, visar bild på borrmaskin och text "Reservdelslista & ritningar" på tre språk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någom som har något mer detaljerat och vill dela med sig så skulle jag bli väldigt tacksam.
 
C
M McNulty skrev:
Men jag tror att det är som Rickard.ag är inne på. Dvs. att det finns ett minimalt spel mellan alla delar och att detta spel i mitt fall är tillräckligt stort för att statorn ska kunna snudda vid rotorn.
Så är det säkert, men det innebär att spelet av någon anledning blivit större än vad det "ska" vara.
Som @roli är inne på skall rimligtvis passningen säkerställa nödvändig frigång med god marginal.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
På dom äldre är dom pressade och fastsatta med stoppskruv, jag rekomenderar att du inte rör den om du inte absolut måste om det är samma på din.
Det ska jag defenitivt undvika! Tänkte mest att det var bäst att veta hur den satt så jag inte gör något som kan påverka dess position :)
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så är det säkert, men det innebär att spelet av någon anledning blivit större än vad det "ska" vara.
Som @roli är inne på skall rimligtvis passningen säkerställa nödvändig frigång med god marginal.
Ja, så borde det ju helt klart vara! Men jag upplever inte något direkt glapp någonstans så allt är extremt känsligt.

Får helt enkelt ta ut axeln och kontrollera även det nedre lagret.
 
M McNulty skrev:
Det ska jag defenitivt undvika! Tänkte mest att det var bäst att veta hur den satt så jag inte gör något som kan påverka dess position :)
Små skruvar från utsidan. Syns på sprängskissen vill jag minnas.
 
  • Gilla
McNulty
  • Laddar…
M McNulty skrev:
Den enda beskrivning av maskinen jag har kunnat hitta är en 8-sidig pdf med följande framsida.[bild]

Är det någom som har något mer detaljerat och vill dela med sig så skulle jag bli väldigt tacksam.
I inlägg 104 finns en länk till den som vet allt om Arboga borrmaskiner.

Protte
 
  • Gilla
McNulty
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Små skruvar från utsidan. Syns på sprängskissen vill jag minnas.
Dessa skruvar du menar?

Pelarborrmaskin med fokus på justeringsskruvar markerade med röda cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
prototypen prototypen skrev:
I inlägg 104 finns en länk till den som vet allt om Arboga borrmaskiner.

Protte
Jag tänkte faktisk på det inlägget innan. Funderar på att höra med dem/hen om de känner igen mitt problem och det kan ju även vara värt att fråga om det finns fler beskrivningar över maskinen.
 
Nu är den ihopsatt igen efter att jag bytt lager på motoraxeln.

Jag kan inte påstå att det verkade vara fel på något av de lager jag bytte ut men nu när den är ihopmonterad igen så är missljuden borta iaf., så ingen mening att gräva mer i det...
Jag gjorde även rent ytorna på stator och rotor när allt var isär.

Lägger med några bilder på hur det ser ut om någon är nyfiken.

Återmonterad motor med nytt lager på axeln, exponerad stator och ren rotor synlig i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad motor med nytt lager och rengjorda stator- och rotor-ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motoraxeldelar ihopsatta efter lagerbyte, med rengjorda stator- och rotor-ytor, på en vit och gul trasa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
M McNulty skrev:
Nu är den ihopsatt igen efter att jag bytt lager på motoraxeln.

Jag kan inte påstå att det verkade vara något fel på något av de lager jag bytte ut men nu när den är ihopmonterad igen så är missljuden borta iaf., så ingen mening att gräva mer i det...
Jag gjorde även rent ytorna på stator och rotor när allt var isär.

Lägger med några bilder på hur det ser ut om någon är nyfiken.

[bild] [bild] [bild]
Hur rengjorde du lindningarna?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Hur rengjorde du lindningarna?
Du menar de synliga på statorn? De borstade jag bara försiktigt men en pensel och blåste rent med tryckluft.
Rotorns ytor gick jag över lite lätt med en fin slipduk och elektronikrengöring.
 
Garderobssnickarn
M McNulty skrev:
Nu är den ihopsatt igen efter att jag bytt lager på motoraxeln.

Jag kan inte påstå att det verkade vara något fel på något av de lager jag bytte ut men nu när den är ihopmonterad igen så är missljuden borta iaf., så ingen mening att gräva mer i det...
Jag gjorde även rent ytorna på stator och rotor när allt var isär.

Lägger med några bilder på hur det ser ut om någon är nyfiken.

[bild] [bild] [bild]
bra jobbat, ser fint ut!
 
  • Gilla
McNulty
  • Laddar…
Finns det någon sprängskiss på G2508? Sektionsritningarna med information om alla delars storlek hjälper inte mig att förstå hur allt sitter ihop..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.