54 306 läst ·
174 svar
54k läst
174 svar
Underhåll pelarborr typ Arboga 2508
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Jag är ute efter en sprängskiss, den redovisar hur delarna sätts ihop. Den mekaniska ritningen kan jag inte förstå hur det är ihopsatt, det är alltså jag som inte förstår hur den är ihopsatt.Rickard. skrev:
Är alltså fortsatt ute efter en sprängskiss, har hittat till E100, är den liknande sammansatt?
Jag vill veta hur man går tillväga för att ta isär alltihopa. Gjutjärnskåpan till växellådan har jag förstått, samt växeldrevaxeln som mer eller mindre ramlar ut, resten vet jag inte vilken ordning man ska demontera.H heimlaga skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Det blir ganska uppenbart när man lossar på kåpan tycker jag. Överst sitter ett lager, bort med det. Nästa del sitter med en kil och ska dras av uppåt. Allt ovanför rotorn ska dras av uppåt och resten neråt. (På drivaxeln).jayjahn skrev:
Fota där du kör fast så hjälper vi till. Jag har ur min drivaxel för tillfället och fixar med rotorn.
Allt är enkelt när man väl kan det.Frustrator skrev:
Det blir ganska uppenbart när man lossar på kåpan tycker jag. Överst sitter ett lager, bort med det. Nästa del sitter med en kil och ska dras av uppåt. Allt ovanför rotorn ska dras av uppåt och resten neråt. (På drivaxeln).
Fota där du kör fast så hjälper vi till. Jag har ur min drivaxel för tillfället och fixar med rotorn.
Min agenda är rätt enkel, jag vill veta vad jag ska göra innan jag gör det. Då Tror jag vi har rett ut att det inte finns någon sprängskiss eller instruktion om hur man tar isär denna.
Får jaga vidare helt enkelt, skriv gärna i tråden om ni stöter på någon video eller bra instruktion för demontering/renovering.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Hör du jayjahn
Jag tror du behöver lära dig att våga.
Nutidsmänniskan får ofta för sig att det skall finnas instruktioner för allt och bara proffs kan göra rätt och allt som det inte finns fastställda och officiellt godkända metoder för är omöjligt.
Den inställningen angriper självförtroendet för man känner sig inkompetent. Det leder till att folk antingen inte vågar alls eller skapar den svages självförtroende där man är övertygad om att man vet och så går man på blint utan att vara försiktig och utan att se vad man gör.
Det är en självklar sak att du klarar av att plocka isär maskinen. Varje hyfsat händig person klarar det. Du klarar det. Förutsättningen är att du tar det lugnt och försiktigt och ser dig för vad du gör och inte tar i med våld. Självförtroende och ödmjukhet. Då klarar man mycket.
Jag tror du behöver lära dig att våga.
Nutidsmänniskan får ofta för sig att det skall finnas instruktioner för allt och bara proffs kan göra rätt och allt som det inte finns fastställda och officiellt godkända metoder för är omöjligt.
Den inställningen angriper självförtroendet för man känner sig inkompetent. Det leder till att folk antingen inte vågar alls eller skapar den svages självförtroende där man är övertygad om att man vet och så går man på blint utan att vara försiktig och utan att se vad man gör.
Det är en självklar sak att du klarar av att plocka isär maskinen. Varje hyfsat händig person klarar det. Du klarar det. Förutsättningen är att du tar det lugnt och försiktigt och ser dig för vad du gör och inte tar i med våld. Självförtroende och ödmjukhet. Då klarar man mycket.

