54 305 läst ·
174 svar
54k läst
174 svar
Underhåll pelarborr typ Arboga 2508
hahaha, Lugn nu gubbe. Jag vågar plocka isär saker MEN har dock inget behov av att göra det utan en instruktion om det finns en? Utan kunskap om hur allt är ihopsatt vet man inte vart man kan behöva ta i, eller vart man ska vara försiktig. Isär får jag den såklart, jag vill inte skada något.H heimlaga skrev:Hör du jayjahn
Jag tror du behöver lära dig att våga.
Nutidsmänniskan får ofta för sig att det skall finnas instruktioner för allt och bara proffs kan göra rätt och allt som det inte finns fastställda och officiellt godkända metoder för är omöjligt.
Den inställningen angriper självförtroendet för man känner sig inkompetent. Det leder till att folk antingen inte vågar alls eller skapar den svages självförtroende där man är övertygad om att man vet och så går man på blint utan att vara försiktig och utan att se vad man gör.
Det är en självklar sak att du klarar av att plocka isär maskinen. Varje hyfsat händig person klarar det. Du klarar det. Förutsättningen är att du tar det lugnt och försiktigt och ser dig för vad du gör och inte tar i med våld. Självförtroende och ödmjukhet. Då klarar man mycket.
Just av den anledningen ska jag upprätta den mest pedagogiska manualen för denna maskin, har sett dessa typer av frågeställningar i många olika forum.Frustrator skrev:
Ska lära mig hur allt är ihopsatt först bara.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Du missar lite min och heimlagas poäng.jayjahn skrev:
Om du vill veta hur den är ihopsatt, skruva isär den och titta. Man ser ju med blotta ögat hur den sitter ihop.
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Han är uråldrig, typ som heimlaga. Själv är jag bara 250år..jayjahn skrev:
Det är ju inte supersmart att förolämpa alla som försöker hjälpa en. Blir sällan mer hjälp då. Och är man för dum för att inse att det är hjälp man får bara för att den inte serverats som man tänkt sig kan inte det hjälpas heller.
Lugnen neder eder.
Poängen är att allt fler nutidsmänniskor blir så vana vid att det finns anvisningar och etablerade arbetsmetoder för allt.
Att förolämpa folk hjälper dem inte att våga ta sina första steg utanför de utstakade vägarna. Även om deras försiktighet kan verka irriterande för oss som är vana att plocka sönder det mesta i småbitar och tillverka reservdelarna själva och sätta ihop det igen.
Att förolämpa dem som försöker hjälpa är lika illa.
Nu tar vi det lugnt och sakligt och fortsätter framåt med jayjahns maskin!
Poängen är att allt fler nutidsmänniskor blir så vana vid att det finns anvisningar och etablerade arbetsmetoder för allt.
Att förolämpa folk hjälper dem inte att våga ta sina första steg utanför de utstakade vägarna. Även om deras försiktighet kan verka irriterande för oss som är vana att plocka sönder det mesta i småbitar och tillverka reservdelarna själva och sätta ihop det igen.
Att förolämpa dem som försöker hjälpa är lika illa.
Nu tar vi det lugnt och sakligt och fortsätter framåt med jayjahns maskin!
Har blivit med b2508 och försöker skaffa mig lite kunskap..
Är det ngn som vet vad för pip el liknande man behöver för att fylla på olja i dessa nipplar?
Har väldigt svårt att öppna kåpan in till växellådan trots att alla skruvar är borta. Det verkar som om den nedre växelarmen/väljaren fastnar och håller fast kåpan.
Finns det ngn knep som inte innebär att ta loss ”växelhandtaget” ?
När jag sänker borren så är det som om det tar emot lite lite en 5cm ner. Som om kuggarna inte är riktigt synkade. Är det tänkt så eller är det ngt fel.
Påverkar inte funktionen men ska ju åtgärdas om det är fel..
Är det ngn som har ett extra ”stopp” eller vad det heter.
ska ju sitta ett så man kan bestämma borrdjup.
Köper det gärna isf, eller om ngn har förslag vart man kan leta efter ett..
Tack på förhand vänner!!
Är det ngn som vet vad för pip el liknande man behöver för att fylla på olja i dessa nipplar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har väldigt svårt att öppna kåpan in till växellådan trots att alla skruvar är borta. Det verkar som om den nedre växelarmen/väljaren fastnar och håller fast kåpan.
Finns det ngn knep som inte innebär att ta loss ”växelhandtaget” ?
När jag sänker borren så är det som om det tar emot lite lite en 5cm ner. Som om kuggarna inte är riktigt synkade. Är det tänkt så eller är det ngt fel.
Påverkar inte funktionen men ska ju åtgärdas om det är fel..
Är det ngn som har ett extra ”stopp” eller vad det heter.
ska ju sitta ett så man kan bestämma borrdjup.
Köper det gärna isf, eller om ngn har förslag vart man kan leta efter ett..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand vänner!!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Här är ett företag som har en del prylar till Arboga.
GADO maskin och verktyg.
Delar till Arboga borrmaskiner
gado_maskin@hotmail.com
Protte
GADO maskin och verktyg.
Delar till Arboga borrmaskiner
gado_maskin@hotmail.com
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden