54 305 läst ·
174 svar
54k läst
174 svar
Underhåll pelarborr typ Arboga 2508
Bara ni inte smörjer med motorsågskedjeolja så brukar det gå. Motorsågskedjeolja är gjord av gammal spillolja och är därför litet fråtande.
Universalfett som jag köper i 20-liters ämbar på lantbruksaffär brukar vara fullgott för lager i äldre maskiner. Nutidens universalfett är minst lika bra som högklassiga kullagerfett på den tiden.
Universalfett som jag köper i 20-liters ämbar på lantbruksaffär brukar vara fullgott för lager i äldre maskiner. Nutidens universalfett är minst lika bra som högklassiga kullagerfett på den tiden.
Oldtimer-Jehle i Tyskland säljer alla möjliga uddastorlekar styckevis. Om jag minns rätt är det 1/8 tums presspassning på Arboga men kontrollera om jag minns rätt.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 653 inlägg
Nu har jag gjort lite research. Ringde till Machinery Scandinavia, och de var trevliga. De sa att de hade hylsan i lager och hänvisade till en återförsäljare. 2500kr kostar hylsan ex. moms.
Jag har också varit i kontakt med säljaren som har erbjudit sig att ta tillbaka maskinen om jag vill.
Så nu blev det en fråga om ekonomi känner jag. Jag köpte in maskinen för ca 10 000 kr, inget klipp med andra ord. Samtidigt är det inte snordyrt med en G2508 för 13 000 som det då blir inklusive moms.
Vad tycker ni? Löpa linan ut eller fega ur och lämna tillbaka den?
Jag har också varit i kontakt med säljaren som har erbjudit sig att ta tillbaka maskinen om jag vill.
Så nu blev det en fråga om ekonomi känner jag. Jag köpte in maskinen för ca 10 000 kr, inget klipp med andra ord. Samtidigt är det inte snordyrt med en G2508 för 13 000 som det då blir inklusive moms.
Om du har råd så skall du behålla maskinen och reparera.
När den är färdig så är det bättre än någon pelarborrmaskin som du kan köpa ny för 13000 kronor.
Visst........ det förekommer billigare motsvarande maskiner på Blocket men frågan är vad som behöver repareras på dem. Det vet du först när maskinen är hemma och sönderskruvad. Det kan vara någon betydligt värre del som behöver bytas.
Min blev över 15000 kronor för allt. Inköp, frakt till Finland och ny spindelhylsa och ett par lager och oljekoppar. När jag ser vilken nytta jag har haft av den så var det en bra affär.
När den är färdig så är det bättre än någon pelarborrmaskin som du kan köpa ny för 13000 kronor.
Visst........ det förekommer billigare motsvarande maskiner på Blocket men frågan är vad som behöver repareras på dem. Det vet du först när maskinen är hemma och sönderskruvad. Det kan vara någon betydligt värre del som behöver bytas.
Min blev över 15000 kronor för allt. Inköp, frakt till Finland och ny spindelhylsa och ett par lager och oljekoppar. När jag ser vilken nytta jag har haft av den så var det en bra affär.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Håller med ovanstående talare. Man vet vad man har, inte vad man får...
Å andra sidan kanske det går att göra en deal med säljaren, och dela på kostnaden... Hade jag sålt den där hade jag haft dåligt samvete..
Å andra sidan kanske det går att göra en deal med säljaren, och dela på kostnaden... Hade jag sålt den där hade jag haft dåligt samvete..
Jag skulle med vänlig ton fråga säljaren om hen kan tänka sig att dra av en tusenlapp isf att häva köpet?nivv skrev:
Nu har jag gjort lite research. Ringde till Machinery Scandinavia, och de var trevliga. De sa att de hade hylsan i lager och hänvisade till en återförsäljare. 2500kr kostar hylsan ex. moms.
H heimlaga skrev:Om du har råd så skall du behålla maskinen och reparera.
Dan_Johansson skrev:
Ja, absolut finns det en poäng i att man vet vad man har. Alla begagnde maskiner jag köpt hittills har krävt lite fix, även de som såg helt nya ut.nanowire skrev:
Nu är jag lite novis på detta så jag kanske inte missat fler fel än vad jag visat. Men videosnuttarna kanske visar att den verkar OK?
Jag ska kolla med säljaren om han kan dra av någon tusenlapp, då sparar vi båda ett par timmar, så det borde gynna oss båda kan jag tycka.
Ska ju också tillägga att denna maskinen (såklart) är overkill för mitt ändamål som är träbearbetning. Men å andra sidan behöver jag troligen aldrig uppgradera, och sen kanske man gör ett och annat hål i metall trots allt. Svårt!
Redigerat:
Min erfarenhet är att de flesta som snickrar småningom leds in på litet metallarbete. Och tvärtom.
För snickrande duger det bra med remdrift. Jag har själv en remdriven Valmet i snickarverkstaden och är nöjd med den. Arbogan har jag bara till metallarbete.
Fast då du nu en gång har en Arboga som verkar bra och som inte blir hutlöst dyr så tycker jag att du skall behålla den.
För snickrande duger det bra med remdrift. Jag har själv en remdriven Valmet i snickarverkstaden och är nöjd med den. Arbogan har jag bara till metallarbete.
Fast då du nu en gång har en Arboga som verkar bra och som inte blir hutlöst dyr så tycker jag att du skall behålla den.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
1/8 är cirka 3,2mm och det låter på minsta sidan. Minsta jag sett är 4mm. Om jag inte kunde hitta rätt sort skulle jag förmodligen modifiera för en annan version, men jo kontrollmät först vad det är för storlek.nivv skrev: