20 944 läst ·
254 svar
21k läst
254 svar
Underhåll på reaktor höjer elpriserna igen
Det resonemanget får du gärna utveckla. Verkar som om grönstålproducenterna tror att de skall kunna göra vätgas med nästan gratis ström och vindkraftföretagen tror att bara grönstål kommer så kommer minimipriserna att stiga rejält så att de alltid tjänar pengar. Någon måste ha fel!AndersPS skrev:
5kkv ger lika mycket som 4000 väderkvarnarOssian K Olsson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det är lugnt. Inget illa menat med mitt inlägg. Bara komiskt att en felskrivning faktiskt fick en betydelse i detta fallD Daniel 109 skrev:
Om vi då lägger rapporten åt sidan, vad tänker du att SVK använder siffran till?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ja att det går åt flera små generatorer än stora för att leverera en viss mängd energi är inget konstigt och behöver inte vara fel i sig. Sedan kan man resonera i vad som är mest rationellt och komma fram till lite olika slutsatser beroende på hur man ser på det.electroluxaren skrev:
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Och då borde en faktor om 84% vara att föredra framför 11%, eller?D Daniel 109 skrev:
För om all kraftproduktion hade en faktor om 11% skulle man behöva bygga 10ggr fler kraftverk än man faktiskt behövde bara för att ha kraft när man behöver den som mest?
Ja, naturligtvis. Det har jag inte sagt något om.
Problemet är väl även att vindkraften är så osäker. Då den är i behov av vind. Som vi inte kan lagra. Även en del som själva har trott på vindkraft och som själva har installerat. Har nu börjat vackla och insett att det inte är en optimal energikälla. Kanske därför installationer av vindkraft nu har minskat.
Samma som med solceller som behöver lagring för att bli ännu effektivare. Så när vi kan lagra dessa energier i form av batterier, så blir det bättre. Vattenkraft och kärnkraft kan däremot reglera sin produktion i förhållande till energibehovet.
En skillnad på 5% till 32% när det är som störst skillnad. Eller som skämtet säger om MP och vindkraften. Ger den för lite när det inte blåser. Så löser de det med att bygga flera.
Hela vår energipolitiken är ett skämt. Där man även betalar till vindkraftverk för att de ska dra ner på produktionen. Kommer man att göra likadant när det produceras för mycket solenergi. En framtida skatteåterbäring på 60 öre/w kommer då säkerligen att försvinna. Likadant för elbilar så kommer de att beskattas för underhållet av vägar etc. Bara tillräckligt antal har skaffat dessa produkter. För staten behöver sina skatter. I mer solsäkra Spanien så var det dyrare med solel mot att köpa el via kolkraftverk. För att det då beskattades för mycket. Så beslutet om två solceller till nybyggda hus. Gjorde att dessa togs bort efter slutbesiktning. Så där kunder man hyra dessa solceller på 1-3 månader. Det här var för några år sedan så jag vet inte hur det är nu.
Solceller är däremot en mer framtida energikälla. När de blir effektivare och vi får möjlighet att lagra till rimliga priser. USA och KINA forskar redan på hur de ska få ner solenergin från solceller i rymden ner till jorden. Där finns inga moln som drar ner effekten. Även kommande solceller till våra tak kommer att bli effektivare med mer än dubbla förmågor inom rimliga priser Nästa steg blir väl att kunna lagra energin inom rimliga priser.
Samma som med solceller som behöver lagring för att bli ännu effektivare. Så när vi kan lagra dessa energier i form av batterier, så blir det bättre. Vattenkraft och kärnkraft kan däremot reglera sin produktion i förhållande till energibehovet.
En skillnad på 5% till 32% när det är som störst skillnad. Eller som skämtet säger om MP och vindkraften. Ger den för lite när det inte blåser. Så löser de det med att bygga flera.
Hela vår energipolitiken är ett skämt. Där man även betalar till vindkraftverk för att de ska dra ner på produktionen. Kommer man att göra likadant när det produceras för mycket solenergi. En framtida skatteåterbäring på 60 öre/w kommer då säkerligen att försvinna. Likadant för elbilar så kommer de att beskattas för underhållet av vägar etc. Bara tillräckligt antal har skaffat dessa produkter. För staten behöver sina skatter. I mer solsäkra Spanien så var det dyrare med solel mot att köpa el via kolkraftverk. För att det då beskattades för mycket. Så beslutet om två solceller till nybyggda hus. Gjorde att dessa togs bort efter slutbesiktning. Så där kunder man hyra dessa solceller på 1-3 månader. Det här var för några år sedan så jag vet inte hur det är nu.
Solceller är däremot en mer framtida energikälla. När de blir effektivare och vi får möjlighet att lagra till rimliga priser. USA och KINA forskar redan på hur de ska få ner solenergin från solceller i rymden ner till jorden. Där finns inga moln som drar ner effekten. Även kommande solceller till våra tak kommer att bli effektivare med mer än dubbla förmågor inom rimliga priser Nästa steg blir väl att kunna lagra energin inom rimliga priser.
Redigerat:
Tycks som reaktorerna råkar ut för oplanerade systemunderhåll när de behövs som mest. Nästan som det är avsiktligt.
Med >40 års drift av kärnkraft kan tyckas att drift och underhållsrutinerna borde vara väldokumenterade. Hoppas att 1 veckas planerat driftstopp inte blir 4 månader eller längre.
Med >40 års drift av kärnkraft kan tyckas att drift och underhållsrutinerna borde vara väldokumenterade. Hoppas att 1 veckas planerat driftstopp inte blir 4 månader eller längre.
Ja, men det gäller ju all kraftproduktion. Så länge det finns reglerbar vattenkraft på elnätet lär den ta de avtalen. Så det finns ingen generell ersättning för att dra ner produktionen som många tycks tro.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag tror det är just de där >40års drifttid som spökar.arneri68 skrev:
Förhoppningsvis blir inte detta något långvarigt stopp. Tur att det inte hände i december iaf
Bränsleelementen är inte 40år. Det här är sannolikt inte relaterat till att reaktorerna är gamla.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 305 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 305 inlägg