Nej, det var inte så det var. Det är samma mjukvara i alla bilar som den som testades. Men mjukvaran identifierade förhållanden som indikerar att det är ett test. Tex att ratten inte vrids och använder då parametrar som ger lägre utsläpp.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är samma mjukvara i bilarna MEN det VW gjorde var att vid avgasprov så kände bilens styrdator av detta så utsläppen minskade för att klara avgaskraven.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Och det kallar jag för mygel på hög nivå och helt rätt att många höjdare fick dojan strax efter det blev avslöjat
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
"Den planerbara elproduktionen" tycks vara svårplanerad. :)
Varför tror du man byggde 12 reaktorer och planerarade för ännu fler? Men när vi fått ett par hundra SMR så kommer ingen bry sig om någon behöver stängas ned tillfälligt. Samtidigt blir det slutet för vindsnurror till glädje för oss miljövänner.
 
  • Gilla
  • Älska
Anders.o93 och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Hur mycket av Statkrafts vinst går att härleda till deras försäljning av el till England? Samt direkt ner till kontinenten?
EDIT du frågade om Stakraft intäkter men jag svarade med Statnett flaskhalsar.
Vad Statkraft tjänat exakt på vad är nog likaså en hemlighet.

Det är nog en väl dold hemlighet i likhet med att se exakt vad varje kabel från Sverige genererat för flaskhalsavgifter. NordLink har förmodligen genererat mest flaskhalsavgifter dvs mellan Norge-Tyskland.
BalticCable läckte ut av någon anledning i höstas och det är hårresande summor.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norge-inkasserar-miljarder-nar-sverige-skickar-el-till-tyskland
Elsjukt!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ossian K Olsson
B Byggarebert skrev:
Varför tror du man byggde 12 reaktorer och planerarade för ännu fler? Men när vi fått ett par hundra SMR så kommer ingen bry sig om någon behöver stängas ned tillfälligt. Samtidigt blir det slutet för vindsnurror till glädje för oss miljövänner.
Vilket pris per kWh tror du det kommer bli från alla SMR?
 
P paralun skrev:
EDIT du frågade om Stakraft intäkter men jag svarade med Statnett flaskhalsar.
Vad Statkraft tjänat exakt på vad är nog likaså en hemlighet.

Det är nog en väl dold hemlighet i likhet med att se exakt vad varje kabel från Sverige genererat för flaskhalsavgifter. NordLink har förmodligen genererat mest flaskhalsavgifter dvs mellan Norge-Tyskland.
BalticCable läckte ut av någon anledning i höstas och det är hårresande summor.
[länk]
Elsjukt!
Precis, en veckas stopp av O3 är i det perspektivet småpengar. Tar från minnet men O3 kan väl tappa 70 miljoner, ber om ursäkt om jag minns mycket fel.;)
 
Ossian K Olsson
P paralun skrev:
Estlands Fermi-Energia har en uppskattning till 50-60 Euro/MWh
BWRX-300 - Fermi Energia
Ungefär samma summa nämns för Kanadas OPG projekt.
Darlington new nuclear - OPG
Men vad är det riktiga utfallet? Och hur väl matchar de krav som ställs på dessa projekt med de som ställs i Sverige?
 
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Men vad är det riktiga utfallet? Och hur väl matchar de krav som ställs på dessa projekt med de som ställs i Sverige?
Det kommer mycket sannolikt inte att ställas ytterligare krav eftersom BWRX-300 byggs av GE/Hitachi och det är ju en nedskalad gen3 reaktor. Sen pågår licensieringen i Kanada och jag kan inte tänka mig att det blir några överraskningar.
News > OPG applies to Canadian Nuclear Safety Commission for Licence to Construct - OPG
Sen den viktiga licensiering sker hos USA's NRC.
Om BWRX-300
BWRX-300 (gepower.com)
Sen finns det då flera val som engelska Rolls Royce och Nuscale
https://www.utilitydive.com/news/NuScale-small-modular-reactor-nuclear-NRC/641012/
 
Ossian K Olsson
P paralun skrev:
Det kommer mycket sannolikt inte att ställas ytterligare krav eftersom BWRX-300 byggs av GE/Hitachi och det är ju en nedskalad gen3 reaktor. Sen pågår licensieringen i Kanada och jag kan inte tänka mig att det blir några överraskningar.
News > OPG applies to Canadian Nuclear Safety Commission for Licence to Construct - OPG
Sen den viktiga licensiering sker hos USA's NRC.
Om BWRX-300
BWRX-300 (gepower.com)
Sen finns det då flera val som engelska Rolls Royce och Nuscale
[länk]
Nä! För det är ju sällan överraskningar när man bygger kärnkraftverk! De är som vilken mängdproducerad vara som helst. Lika enkelt som att tillverka smör.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Estlands Fermi-Energia har en uppskattning till 50-60 Euro/MWh
BWRX-300 - Fermi Energia
Ungefär samma summa nämns för Kanadas OPG projekt.
Darlington new nuclear - OPG
Av någon anledning så tror jag att det är mycket dyrare att bygga kärnkraft i Sverige än i Estland.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Nä! För det är ju sällan överraskningar när man bygger kärnkraftverk! De är som vilken mängdproducerad vara som helst. Lika enkelt som att tillverka smör.
Jo precis så är det och det följer ju överenskommna standarder hur det ska byggas.
Högst upp i pyramiden finns IAEA.
Exempel på dokument om driftsättning.
https://www.iaea.org/publications/10975/commissioning-guidelines-for-nuclear-power-plants
Sen finns det då detaljdokument om allt som krävs för civil kärnenergianvändning.
GE, General Electric samt Hitachi har ju sedan byggt ett antal fullstora anläggningar....
 
L lbgu skrev:
Av någon anledning så tror jag att det är mycket dyrare att bygga kärnkraft i Sverige än i Estland.
Det vet vi inte än.... men samma siffror figurerar för OPG, Kanada.
Vitsen med en SMR är ju att mycket kan levereras i färdiga moduler.
Skulle vi bygga en fullstor reaktor så blev det nog kaos som med alla större infrastrukturprojekt.

Sen är det storpolitik just nu när Tyskland samt Frankrike ska göra upp om framtidens energisystem.
Frankrike har 70% från kärnkraft coh Tyskland ska lägga ner sina sista reaktorer.
 
Ossian K Olsson
P paralun skrev:
Jo precis så är det och det följer ju överenskommna standarder hur det ska byggas.
Högst upp i pyramiden finns IAEA.
Exempel på dokument om driftsättning.
[länk]
Sen finns det då detaljdokument om allt som krävs för civil kärnenergianvändning.
GE, General Electric samt Hitachi har ju sedan byggt ett antal fullstora anläggningar....
Blir nästan rädd när ”folk” pratar om SMR som att de vore en lastbil eller annan löpandebandetvara. Det är fortfarande ett kärnkraftverk. Något som står och brummar i ett par år och sen har 1000 mansåldrar innan det är ofarligt igen.

Dessutom till produktionskostnader långt överstigande andra kraftslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.