20 947 läst ·
254 svar
21k läst
254 svar
Underhåll på reaktor höjer elpriserna igen
Nej, det var inte så det var. Det är samma mjukvara i alla bilar som den som testades. Men mjukvaran identifierade förhållanden som indikerar att det är ett test. Tex att ratten inte vrids och använder då parametrar som ger lägre utsläpp.
Varför tror du man byggde 12 reaktorer och planerarade för ännu fler? Men när vi fått ett par hundra SMR så kommer ingen bry sig om någon behöver stängas ned tillfälligt. Samtidigt blir det slutet för vindsnurror till glädje för oss miljövänner.imported_Benno skrev:
EDIT du frågade om Stakraft intäkter men jag svarade med Statnett flaskhalsar.Ossian K Olsson skrev:
Vad Statkraft tjänat exakt på vad är nog likaså en hemlighet.
Det är nog en väl dold hemlighet i likhet med att se exakt vad varje kabel från Sverige genererat för flaskhalsavgifter. NordLink har förmodligen genererat mest flaskhalsavgifter dvs mellan Norge-Tyskland.
BalticCable läckte ut av någon anledning i höstas och det är hårresande summor.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norge-inkasserar-miljarder-nar-sverige-skickar-el-till-tyskland
Elsjukt!
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 308 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 308 inlägg
Vilket pris per kWh tror du det kommer bli från alla SMR?B Byggarebert skrev:
Precis, en veckas stopp av O3 är i det perspektivet småpengar. Tar från minnet men O3 kan väl tappa 70 miljoner, ber om ursäkt om jag minns mycket fel.P paralun skrev:EDIT du frågade om Stakraft intäkter men jag svarade med Statnett flaskhalsar.
Vad Statkraft tjänat exakt på vad är nog likaså en hemlighet.
Det är nog en väl dold hemlighet i likhet med att se exakt vad varje kabel från Sverige genererat för flaskhalsavgifter. NordLink har förmodligen genererat mest flaskhalsavgifter dvs mellan Norge-Tyskland.
BalticCable läckte ut av någon anledning i höstas och det är hårresande summor.
[länk]
Elsjukt!
Estlands Fermi-Energia har en uppskattning till 50-60 Euro/MWhOssian K Olsson skrev:
BWRX-300 - Fermi Energia
Ungefär samma summa nämns för Kanadas OPG projekt.
Darlington new nuclear - OPG
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 308 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 308 inlägg
Men vad är det riktiga utfallet? Och hur väl matchar de krav som ställs på dessa projekt med de som ställs i Sverige?P paralun skrev:
Det kommer mycket sannolikt inte att ställas ytterligare krav eftersom BWRX-300 byggs av GE/Hitachi och det är ju en nedskalad gen3 reaktor. Sen pågår licensieringen i Kanada och jag kan inte tänka mig att det blir några överraskningar.Ossian K Olsson skrev:
News > OPG applies to Canadian Nuclear Safety Commission for Licence to Construct - OPG
Sen den viktiga licensiering sker hos USA's NRC.
Om BWRX-300
BWRX-300 (gepower.com)
Sen finns det då flera val som engelska Rolls Royce och Nuscale
https://www.utilitydive.com/news/NuScale-small-modular-reactor-nuclear-NRC/641012/
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 308 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 308 inlägg
Nä! För det är ju sällan överraskningar när man bygger kärnkraftverk! De är som vilken mängdproducerad vara som helst. Lika enkelt som att tillverka smör.P paralun skrev:Det kommer mycket sannolikt inte att ställas ytterligare krav eftersom BWRX-300 byggs av GE/Hitachi och det är ju en nedskalad gen3 reaktor. Sen pågår licensieringen i Kanada och jag kan inte tänka mig att det blir några överraskningar.
News > OPG applies to Canadian Nuclear Safety Commission for Licence to Construct - OPG
Sen den viktiga licensiering sker hos USA's NRC.
Om BWRX-300
BWRX-300 (gepower.com)
Sen finns det då flera val som engelska Rolls Royce och Nuscale
[länk]
Jo precis så är det och det följer ju överenskommna standarder hur det ska byggas.Ossian K Olsson skrev:
Högst upp i pyramiden finns IAEA.
Exempel på dokument om driftsättning.
https://www.iaea.org/publications/10975/commissioning-guidelines-for-nuclear-power-plants
Sen finns det då detaljdokument om allt som krävs för civil kärnenergianvändning.
GE, General Electric samt Hitachi har ju sedan byggt ett antal fullstora anläggningar....
Det vet vi inte än.... men samma siffror figurerar för OPG, Kanada.L lbgu skrev:
Vitsen med en SMR är ju att mycket kan levereras i färdiga moduler.
Skulle vi bygga en fullstor reaktor så blev det nog kaos som med alla större infrastrukturprojekt.
Sen är det storpolitik just nu när Tyskland samt Frankrike ska göra upp om framtidens energisystem.
Frankrike har 70% från kärnkraft coh Tyskland ska lägga ner sina sista reaktorer.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 308 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 308 inlägg
Blir nästan rädd när ”folk” pratar om SMR som att de vore en lastbil eller annan löpandebandetvara. Det är fortfarande ett kärnkraftverk. Något som står och brummar i ett par år och sen har 1000 mansåldrar innan det är ofarligt igen.P paralun skrev:Jo precis så är det och det följer ju överenskommna standarder hur det ska byggas.
Högst upp i pyramiden finns IAEA.
Exempel på dokument om driftsättning.
[länk]
Sen finns det då detaljdokument om allt som krävs för civil kärnenergianvändning.
GE, General Electric samt Hitachi har ju sedan byggt ett antal fullstora anläggningar....
Dessutom till produktionskostnader långt överstigande andra kraftslag.