2 787 läst ·
67 svar
3k läst
67 svar
Underdimensionerad FLVP - vad gäller?
Men han har ju luftvärmepump med så jag tycker ändå han har hög förbrukning. Så tror att någon är trasig eller begynnande problem med båda.J Jochi skrev:Låt oss beakta frånluftvärmepumpens svaga sida. Den ”gratisvärme” den tillför är den värme den hämtar då den kyler rumsluften under utetemperaturen. Värme från nedkylning av rumstemp från 20 C ner till utetemp går åt för att värma motsvarande uteluftflöde som tas in ouppvärmd!
För en villa på 150 kvm är ventilationsflödet 150 • 0.35 = 53 l/sek eller 190 kbm/h. Om detta flöde kyls i värmepumpen från -5 C då utetemp är så, ner till - 15 C, motsvarar det 0,7 kW. Till det kommer den el som värmepumpen förbrukar, ca 0,3 kW. Resten tillgodoses med elvärme. Besparingen vid -5 ute är således endast 0,7 kW. (Beräkningen tar inte hänsyn till värme från fuktinnehåll, men den är marginell).
Ett annat forumsmedlem har skrivit vid flera tillfällen, att han kör FLVP för varmvatten och uppvärmning av sovrum och två LLVPar för uppvärmningen för resten av huset.DonPablo skrev:
Förmodligen förra ägaren som snålat in för att han skall flytta, men finns fortfarande folk som köper en billig pump, i tron att den skall spara pengar, allt under 4-5 kw kompressoreffekt är bortkastat i uppvärmningssyfte. Om du inte har väggar som är en meter tjocka och gjorda i frigolit eller liknande
Jag tycker det låter som en bra lösning.
Hittils vet vi, eller bättre sagt TS inte, hur förra ägaren tänkte. Kanske han planerade en till LLVP, men det blev inte av ännu.
Hur mycket kyler flvp ner frånluften (avluften)?R robbieswe skrev:Hej,
Vad gäller egentligen?
Har flyttat in i en 2 plans villa, byggd 2009 byggd med betongelement, 150kvm, 2st vuxna, inga barn.
I huset sitter en Thermia Ventec FLVP, vattenburen golvvärme nedanvåning och radiatorer på ovanvåning.
Ventecen är på endast effektstorleken: 2,12 kW.
Vi har stöttat med fullt blås med en LLVP på nedanvåningen och har runt 22,5 grader inomhus.
Endast värmekurva 2 och förskjutning 2 på FLVP. Ca 32-33 framledning nu när vi ligger på -3 i Skåne.
I snitt drar det cirka 100kwh per dygn och vi tycker det är väldigt mycket med tanke på hur vi optimerat osv.
FLVP är installerad av förra ägarna 2024-01 och vi flytta in 2025-02 och där är garanti osv på pumpen till 2027-01.
Vår tanke är att gå till installatören (Stor firma i Sverige) och säga att vi vill lämna tillbaka denna då den måste vara väldigt underdimensionerad pga vår husstorlek och den ofta går på elpatron.
Vad gäller, vad är våra chanser?
Vad är våra chanser när den tidigare ägaren godkänt offert och installation?
Kan man få firman att ta tillbaka den?
Erfarenheter?
Det är bara nerkylningen av frånluften under uteluftens temp som ger ”gratisvärme”.
BirgitS skrev:
J Jochi skrev:Låt oss beakta frånluftvärmepumpens svaga sida. Den ”gratisvärme” den tillför är den värme den hämtar då den kyler rumsluften under utetemperaturen. Värme från nedkylning av rumstemp från 20 C ner till utetemp går åt för att värma motsvarande uteluftflöde som tas in ouppvärmd!
För en villa på 150 kvm är ventilationsflödet 150 • 0.35 = 53 l/sek eller 190 kbm/h. Om detta flöde kyls i värmepumpen från -5 C då utetemp är så, ner till - 15 C, motsvarar det 0,7 kW. Till det kommer den el som värmepumpen förbrukar, ca 0,3 kW. Resten tillgodoses med elvärme. Besparingen vid -5 ute är således endast 0,7 kW. (Beräkningen tar inte hänsyn till värme från fuktinnehåll, men den är marginell).
Dessa är dom enda värdena jag kan få fram på min Thermia Ventec även. Om dessa säger er något? Kan förövrigt säga att jag dragit ner värmekurvan väldigt mycket till värmekurva 2, förskjutning 0. Ni ser framledning endast 29.4c för att jag stöttar fullt med LLVP 23 grader och typ fläktläge 3/4 vilket gör att vi har ca 22 grader inne nu. Huset eller fönster skulle jag inte säga det är något fel på. Byggt 2009 och TJOCKA Finja betongelement 😅 men blir ändå förundrad över hur vi kan göra av med 90-100kwh per dygn i detta hus på endast 2 pers…redarn skrev:
Hej, kompressorn går fint. Se även bilderna jag la in.E Emanuel01 skrev:Känns som att kompressorn inte går i frånluftsvärmepumpen? Samtidigt har ni hög temp inomhus. Har aldrig träffat på den värmepumpen i jobbet. Är det skillnad på luft in/ut i frånluftsvärmepumpen? Kompisen hade liknande siffror när han bara körde elpatron i 2 våningshus med källare men 5 grader kallare inomhus.
Alltså kompressorn osv går fint i FLVP och även väldigt varmt och skönt på blås 3 av 4 på LLVP vilket gör att vi får upp värmen så bra i huset. Vi har värmekurva 2 och förskjutning 0, dvs väldigt lågt med framledning på 29,4 med ca -2 grader ute. Så att huset drar 100kwh per dygn tycker jag är mycket för 2 pers med ett hus på 150kvm byggt 2009 med tjocka betongelement och bra fönster…E Emanuel01 skrev:
Förångaren är den del som kyler av/tar energi från avluften. Men osäker på om det är en slut-temp eller medel-temp.R robbieswe skrev:Dessa är dom enda värdena jag kan få fram på min Thermia Ventec även. Om dessa säger er något? Kan förövrigt säga att jag dragit ner värmekurvan väldigt mycket till värmekurva 2, förskjutning 0. Ni ser framledning endast 29.4c för att jag stöttar fullt med LLVP 23 grader och typ fläktläge 3/4 vilket gör att vi har ca 22 grader inne nu. Huset eller fönster skulle jag inte säga det är något fel på. Byggt 2009 och TJOCKA Finja betongelement 😅 men blir ändå förundrad över hur vi kan göra av med 90-100kwh per dygn i detta hus på endast 2 pers…
Om ingen annan vet det och inkommer med info skulle jag försöka skaffa en billig termometer som kan logga avluftens temp under någon dag för att vara helt säker.
Men vi kan sluta oss till att kompressorn jobbar och återvinner minst 60% av energin.
Om avluften är +5 så kan du nästan dubbla uttaget, sista biten kommer dock vara ”endast” lika effektivt som en luft-vatten pump.
En 4kW pump vore då rimligt isf den lite drygt 2kW du har nu om jag förstod det rätt.
Var/hur monterar man termometern för att se avluften för att få reda på denna temperatur?redarn skrev:
Förångaren är den del som kyler av/tar energi från avluften. Men osäker på om det är en slut-temp eller medel-temp.
Om ingen annan vet det och inkommer med info skulle jag försöka skaffa en billig termometer som kan logga avluftens temp under någon dag för att vara helt säker.
Men vi kan sluta oss till att kompressorn jobbar och återvinner minst 60% av energin.
Om avluften är +5 så kan du nästan dubbla uttaget, sista biten kommer dock vara ”endast” lika effektivt som en luft-vatten pump.
En 4kW pump vore då rimligt isf den lite drygt 2kW du har nu om jag förstod det rätt.
Säljarna hade kanske redan gått i säljtankar och tog billigaste pumpen för att skylta med en ny fin pump vid försäljning?DonPablo skrev:
Så här blir det när en snåldjävel installerar värmepump, skyll på förra ägaren. En pump för 50-60 tusen värmer inte ett hus, den går på el, och gör i bästa fall varmvattnet med kompr. När skall folk fatta att det inte blir någon besparing att byta ut en typ Nibe 310 till en 370? Money down the drain säger jag!
Håller med om att dom där 2kw pumparna är alldeless för klena. Men stöttar ni med LLVP borde det fungera hyfsat tänker jag så det är lite märkligt.
För referens så använde vid 18 000kwh per år med Nibe 310. Nu med Luftvatten ecodan ligger vi på 7000kwh per år. Dock tror jag det var något fel på Niben.
Redigerat: