Tomture61 Tomture61 skrev:
Hmm , finns saker att jobba med för dig .
Verkligen… det jobbiga är att jag vet inte vad 😂 Har testat att öppna alla termostater inne, sänkt värmekurva för att hitta ”rätt temperatur” inne. Har testat att stänga rumstermostaterna för att se om det blir billigare i drift men nej, något eventuellt. Skillnaden är när jag stryper när dessa till normalläge dvs 21 grader så blir golven kalla dit LLVP når för då blir väl dom nöjda av den värmen. Öppnar jag termostaterna på max så blir i alla fall golven ljumna och ens komfort höjs men också driften

Tomture61
R robbieswe skrev:
Verkligen… det jobbiga är att jag vet inte vad 😂 Har testat att öppna alla termostater inne, sänkt värmekurva för att hitta ”rätt temperatur” inne. Har testat att stänga rumstermostaterna för att se om det blir billigare i drift men nej, något eventuellt. Skillnaden är när jag stryper när dessa till normalläge dvs 21 grader så blir golven kalla dit LLVP når för då blir väl dom nöjda av den värmen. Öppnar jag termostaterna på max så blir i alla fall golven ljumna och ens komfort höjs men också driften
Är knepigt med golvvärme ingjuten i betong + LLVP .
Själv testar jag just nu att få LLVP att ta en större del av uppvärmningen .
Höjt från 21 gr till 23 gr börtemp .
Har "stängt av" golvvärmen i 3 rum , hall/kök - tvättstuga - vardagsrum .
Dvs har tagit bort styrningen till dessa rum så det är fullt öppet , men justerar istället flödet på den andra delen på GV fördelaren , skruvar ned i botten och skruvar upp ngt varv , får testa mig fram .

• Gilla
robbieswe
  • Laddar…
Härligt! Du verkar ha fått det att fungera fint med tanke på en drift på 50-60kwh under vintern. 😊

Tomture61
R robbieswe skrev:
Härligt! Du verkar ha fått det att fungera fint med tanke på en drift på 50-60kwh under vintern. 😊
Har ej haft ngn spik i elförbrukningen sedan jag började med testet , dvs elspets från FLVP .

• Gilla
robbieswe
  • Laddar…
Har ej haft ngn spik i elförbrukningen sedan jag började med testet , dvs elspets från FLVP .
Och då jobbade du endast med flöde ifrån GV? Ställde in dessa vid fördelarna?

Tomture61
R robbieswe skrev:
Och då jobbade du endast med flöde ifrån GV? Ställde in dessa vid fördelarna?
Japp
Men ngt att ta i beaktande , min betongplatta på 100 kvm / 19 kbm tar troligtvis lååång tid på sig att svalna .

Redigerat:
Börja med att optimera LLVP.

Sätt fläktläget på max (4?) och se till att luftflödet är riktat nästintill horisontellt mot en öppen yta. Du ska kunna stå 4-5 m ifrån och tydligt känna luftdraget i ansiktet.

Genom att höja fläktläget och få så lång kastlängd som möjligt från LLVP bör du nu få upp temperaturen nästan 1 grad inomhus. Om så är fallet kan du sänka börsvärdet på temperaturen 1 grad ELLER framledningen på FLVP.

Testa två dygn, 48h med ungefär samma utomhustemperatur och se vilken av ovanstående som ger lägst förbrukning.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Börja med att optimera LLVP.

Sätt fläktläget på max (4?) och se till att luftflödet är riktat nästintill horisontellt mot en öppen yta. Du ska kunna stå 4-5 m ifrån och tydligt känna luftdraget i ansiktet.

Genom att höja fläktläget och få så lång kastlängd som möjligt från LLVP bör du nu få upp temperaturen nästan 1 grad inomhus. Om så är fallet kan du sänka börsvärdet på temperaturen 1 grad ELLER framledningen på FLVP.

Testa två dygn, 48h med ungefär samma utomhustemperatur och se vilken av ovanstående som ger lägst förbrukning.
Yes! Testar. Ha termostaterna fullt öppna på max eller stänga ner dom till standard dvs till mitten vid pricken (ca21c) som jag nu gjort nu för att se om det hjälper? Kört med termostaterna på max för flödet hela januari och dragit ner till kurva 1 och förskjutning 0 och dvs en framledning på ca 29-30 grader. Har haft 3000kwh i januari och har tyckt det varit högt..

Tomture61
R robbieswe skrev:
Yes! Testar. Ha termostaterna fullt öppna på max eller stänga ner dom till standard dvs till mitten vid pricken (ca21c) som jag nu gjort nu för att se om det hjälper? Kört med termostaterna på max för flödet hela januari och dragit ner till kurva 1 och förskjutning 0 och dvs en framledning på ca 29-30 grader. Har haft 3000kwh i januari och har tyckt det varit högt..
Har ej rört ngt på min FLVP , samma kurva och förskjutning (sedan igår kväll)
Dock har jag sedan flera år haft max 3 kw på eltillskottet .
Har beräknad framledning på 37,8 gr med 1,2 minus utanför , just nu .

Har ej rört ngt på min FLVP , samma kurva och förskjutning (sedan igår kväll)
Dock har jag sedan flera år haft max 3 kw på eltillskottet .
Har beräknad framledning på 37,8 gr med 1,2 minus utanför , just nu .
Tyvärr suger Thermias inställningar och man kan inte ställa in max på elpatron osv, utan mer som jag förstår ha den igång eller av enligt menyn här.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
R robbieswe skrev:
Tyvärr suger Thermias inställningar och man kan inte ställa in max på elpatron osv, utan mer som jag förstår ha den igång eller av enligt menyn här.
Jag har 3 olika nivåer i menyn .
Kundnivå , servicenivå , fabriksnivå.
De 2 senare med "lösenord" har varit in i alla 🤩

• Gilla
robbieswe
  • Laddar…
R robbieswe skrev:
Har haft 3000kwh i januari och har tyckt det varit högt..
Frugan har bakat kaka och lagat mat. Aldrig någon som klagar på den del av förbrukningen. 😊

Trevlig helg!

H he-peter skrev:
Frugan har bakat kaka och lagat mat. Aldrig någon som klagar på den del av förbrukningen. 😊

Trevlig helg!
Hahaha, ja det har hon dock gjort men vetifan om hon baka i frånluftsvärmepumpen 🤣🤣🤣

• Energiförbrukningsdiagram visar uppvärmning: 1950 kWh, beteende: 616 kWh, alltid på: 273 kWh, laddning av elbil: 191 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Måste dela med mig av mina glädjande siffror .
7,5 gr som kallast i natt , LLVP drar 758 w momentant vid -6,5 gr just nu .
Digital termometer visar utomhus 7,5°C och inomhus 19,0°C kl. 8:29.
Skapa konto
Display på värmepump med temperatur 39,3 grader och målvärde 40,6 grader.
Skapa konto
Display som visar temperaturen "Ute GT2 -6,5°", troligen från en värmepump eller klimatanläggning.
Skapa konto
Display på värmepump visar "Tappvarmvatten, GT3:1, 48,3°C".
Skapa konto
Display med texten "Varmvatten GT3:2, 51,4°" från en hushållsapparat.
Skapa konto
Display på en värmepanna som visar varmvattentemperaturen GT3:3, 46,6 grader.
Skapa konto
Display av en kompressor visar texten "Kompressor GT6" och temperaturen 70,1 grader.
Skapa konto
Graf över elförbrukning visar 18,3 kWh och kostnad 43,91 kr, med toppar och dalar mellan 02:00 och 08:00 idag.
Skapa konto

• Digital energimätare med värden: 6749,6 kWh totalt, 76,86 watt och temperatur 23,9°C, glädjande resultat.
    Skapa konto
R robbieswe skrev:
Hej,

Vad gäller egentligen?

Har flyttat in i en 2 plans villa, byggd 2009 byggd med betongelement, 150kvm, 2st vuxna, inga barn.

I huset sitter en Thermia Ventec FLVP, vattenburen golvvärme nedanvåning och radiatorer på ovanvåning.

Ventecen är på endast effektstorleken: 2,12 kW.

Vi har stöttat med fullt blås med en LLVP på nedanvåningen och har runt 22,5 grader inomhus.

Endast värmekurva 2 och förskjutning 2 på FLVP. Ca 32-33 framledning nu när vi ligger på -3 i Skåne.

I snitt drar det cirka 100kwh per dygn och vi tycker det är väldigt mycket med tanke på hur vi optimerat osv.

FLVP är installerad av förra ägarna 2024-01 och vi flytta in 2025-02 och där är garanti osv på pumpen till 2027-01.

Vår tanke är att gå till installatören (Stor firma i Sverige) och säga att vi vill lämna tillbaka denna då den måste vara väldigt underdimensionerad pga vår husstorlek och den ofta går på elpatron.

Vad gäller, vad är våra chanser?

Vad är våra chanser när den tidigare ägaren godkänt offert och installation?

Kan man få firman att ta tillbaka den?

Erfarenheter?
Du har en elpanna som kan göra varmvatten med värmepumpen. Förvänta Dig inte att värma upp huset med värmepumpen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.