2 787 läst ·
67 svar
3k läst
67 svar
Underdimensionerad FLVP - vad gäller?
När pumpen utvinner värme ut frånluften sänks temperaturen på från/av-luften. Din pump sänker temperaturen med (minst) ungefär 15 grader men tillgänglig energi som skulle kunna pumpas är uppemot 30 graders sänkning. I det nedre spannet blir det dock lite sämre effektivitet för att hantera avfrostning. Så min gissning är då att 5-6 gradig avluft motsvarar att ungefär 3/5 av energin återvunnits/tillvaratagits.R robbieswe skrev:
100kWh per dygn tycker jag låter aningen mycket.
Min kåk på dåligt isolerad 160kvm utanför Norrköping drar ca 60kWh vid -5C ute och ca 22.5C inne här med. Då kör jag med LVVP.
Om det nu är så att FLVPn kör på elpatron en massa och du har en LLVP som hjälper till, så är mitt förslag att om det går stänga av elpatronen i FLVPn och se om FLVPn och LLVP klarar att hålla acceptabel temp inne ändå.
Klaras inte det , så är ju alternativen så som jag ser det att antingen köpa större FLVP eller en till LLVP.
Min kåk på dåligt isolerad 160kvm utanför Norrköping drar ca 60kWh vid -5C ute och ca 22.5C inne här med. Då kör jag med LVVP.
Om det nu är så att FLVPn kör på elpatron en massa och du har en LLVP som hjälper till, så är mitt förslag att om det går stänga av elpatronen i FLVPn och se om FLVPn och LLVP klarar att hålla acceptabel temp inne ändå.
Klaras inte det , så är ju alternativen så som jag ser det att antingen köpa större FLVP eller en till LLVP.
E Emanuel01 skrev:
Fått flera tips ifrån andra personer att dra ner värmekurvan ordentligt och öppna termostat helt pga att ändå ha ”lite värme” i golven för komfortens skull. Dvs jag har en fullt öppen termostat i samma rum som är till golvvärmen men dragit ner framledningstemp så den nu ligger på 30…F Fideliox skrev:
Det är väl inte ”bra” för FLVP pga avfrostning osv samt kallt väder? Har ett år garanti kvar på pumpen så kanske lite sådär att stänga av elpatron helt om något skulle hända och att då inte garantin gäller pga jag stängt av elpatron?M MrDizzy skrev:100kWh per dygn tycker jag låter aningen mycket.
Medlem
· Stockholms län
· 638 inlägg
Tittade lite på Thermias hemsida och Ventec verkar vara snarlik Nibes gamla 360p på så sätt att kompressorn är på runt 600w och kan ge ca 2kw uteffekt. Totalt otillräckligt såklart.
På 360p så var 2 av faserna helt vikta åt elpatron så efter något år så testade jag att stänga av de faserna och klarade mig utmärkt på den lilla rest av elpatron som kunde aktiveras via extra varmvatten. Det kanske funkar likadant på Ventecen?
Så jag satte maskinen på lägsta kurvlutningen (1) och golvvärmen behövde ligga på ca 32-34 grader när utetempen var runt 0 grader. Kunde då tillfälligt aktivera den minimala delen av elpatronen så att varmvattnet värmdes långsamt i ca 10-15 minuter till ca 48-49 grader från ca 37-42 grader. När det var varmare än 3-4 plus utetemp så behövdes aldrig elpatron och var det kallare än typ -5 så fick elpatronen aktiveras längre och ibland aktiverade jag en till fas i 5 minuter för att få upp varmvattentempen nära 50 grader.
360p stängde av kompressorn vid 55 grader på varmvattnet så det gällde att stänga av elpatronen i tid; annars var varmvattnet tvunget att sjunka till ca 46 grader för att kompressorn skulle kicka igång igen…
Det tog drygt 10 år men på detta sätt körde jag slut på kompressorn till slut (äntligen!) runt mars/april 2018 och investerade i bergvärme. Egentligen planerade vi för en luftvatten vp men bergvärme blev obetydligt dyrare och vi hade förutsättningarna så… 😇
På 360p så var 2 av faserna helt vikta åt elpatron så efter något år så testade jag att stänga av de faserna och klarade mig utmärkt på den lilla rest av elpatron som kunde aktiveras via extra varmvatten. Det kanske funkar likadant på Ventecen?
Så jag satte maskinen på lägsta kurvlutningen (1) och golvvärmen behövde ligga på ca 32-34 grader när utetempen var runt 0 grader. Kunde då tillfälligt aktivera den minimala delen av elpatronen så att varmvattnet värmdes långsamt i ca 10-15 minuter till ca 48-49 grader från ca 37-42 grader. När det var varmare än 3-4 plus utetemp så behövdes aldrig elpatron och var det kallare än typ -5 så fick elpatronen aktiveras längre och ibland aktiverade jag en till fas i 5 minuter för att få upp varmvattentempen nära 50 grader.
360p stängde av kompressorn vid 55 grader på varmvattnet så det gällde att stänga av elpatronen i tid; annars var varmvattnet tvunget att sjunka till ca 46 grader för att kompressorn skulle kicka igång igen…
Det tog drygt 10 år men på detta sätt körde jag slut på kompressorn till slut (äntligen!) runt mars/april 2018 och investerade i bergvärme. Egentligen planerade vi för en luftvatten vp men bergvärme blev obetydligt dyrare och vi hade förutsättningarna så… 😇
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 178 inlägg
Hejsan , ser att du köpt ett hus med troligtvis en underdimensionerad FLVP .R robbieswe skrev:
Har själv en FLVP (IVT 490) från 2008 vilken ger 1,7 - 2,0 kw från kompressorn .
Har sen flera år kört med LLVP som stöd
Huset är 2 våningar med totalt 161 kvm + ett garage på 35 kvm som värms till 15-19 gr , detta med en egen LLVP .
Förbrukade förra året tot 11500 kwh . Bor strax nedanför mellersta Sverige .
Har i huset golvvärme med termostater .
Kan vara trixit att få till så att både FLVP och LLVP hjälper varandra på bästa sätt .
En lösning som jag kommer utföra snart är att ta bort regleringen för termostat närmast LLVP , kommer istället att justera flödet till rum med att justera ställskruven för flödesregleringen .
Detta för att få en lagom låg grundvärme till golvet .
Har även på FLVP begränsat max eltillskott till 3 kw .
Har man vattenradiatorer är det ännu enklare , termostat fixar då värmen om det ej nås av värmen från LLVP .
Fint!R robbieswe skrev:
Vilken el förbrukning har du en sommardag?
För mig känns det, som att med Din FLVP och din LLVP skulle huset drar mindre el. 100kWh/dygn blir ju 3.000kWh per månad och det är vad en villa med direktverkande värmen drar helt utan värmepump.
Med LLVP och FLVP med stöd av elpatron skulle ja säga, att det skall ligga närmare 60kWh/dygn.
Med dina förutsättningar tror jag, att lite provade och bättre inställningar kan du spare en hel del.
Sätte Du en LLVP till kostar det inte mycket och jag tror du kommer ner en hel del.
Ja, så LLVP är ju bra skit 😊 kollade i tibber och under juli/augusti så låg vi på totalt 400-500 kwh, totalt där uppvärmning stod för 120-150kwh ca och resten beteende, alltid på osv. Nu i januari ligger vi på 3.050 kwh 🤡… jag vet inte vad som kan dra så otroligt mycket dock. Vi är två i hushållet. Har framledningen på ca 29,5-31 beroende på temperatur ute, just nu -3 men blåser en del. Radiatorer på ovanvåning, eldriven golvvärme på toalett men inte överdrivet varmt runt 22 grader på toaletter. Redan idag 42kwh och kl är 11…H he-peter skrev:Fint!
Vilken el förbrukning har du en sommardag?
För mig känns det, som att med Din FLVP och din LLVP skulle huset drar mindre el. 100kWh/dygn blir ju 3.000kWh per månad och det är vad en villa med direktverkande värmen drar helt utan värmepump.
Med LLVP och FLVP med stöd av elpatron skulle ja säga, att det skall ligga närmare 60kWh/dygn.
Med dina förutsättningar tror jag, att lite provade och bättre inställningar kan du spare en hel del.
Sätte Du en LLVP till kostar det inte mycket och jag tror du kommer ner en hel del.
Stort tack för ditt svar. Alltid spännande att jämföra och det är ganska intressant att vi har i princip ”samma typ” av hus, bor i Skåne där vi ändå har det ganska milt. Vi har med två våningar och ligger på 150 kvm + garage förråd på ca 40kvm där har vi endast ca 10-12 grader. Radiatorer på ovanvåning. Thermia Ventec ifrån 2024 installerad och precis som du LLVP som jag stöttar med. Lägger in min förbrukning idag nedan. Sen per år så har den i tibber appen estimerat ca 19.000kwh i år 😅 Känns sådär när man bor i ett så pass ”nytt” hus byggt 2009 där skalet är i prefab betongelement…Tomture61 skrev:
Hejsan , ser att du köpt ett hus med troligtvis en underdimensionerad FLVP .
Har själv en FLVP (IVT 490) från 2008 vilken ger 1,7 - 2,0 kw från kompressorn .
Har sen flera år kört med LLVP som stöd
Huset är 2 våningar med totalt 161 kvm + ett garage på 35 kvm som värms till 15-19 gr , detta med en egen LLVP .
Förbrukade förra året tot 11500 kwh . Bor strax nedanför mellersta Sverige .
Har i huset golvvärme med termostater .
Kan vara trixit att få till så att både FLVP och LLVP hjälper varandra på bästa sätt .
En lösning som jag kommer utföra snart är att ta bort regleringen för termostat närmast LLVP , kommer istället att justera flödet till rum med att justera ställskruven för flödesregleringen .
Detta för att få en lagom låg grundvärme till golvet .
Har även på FLVP begränsat max eltillskott till 3 kw .
Har man vattenradiatorer är det ännu enklare , termostat fixar då värmen om det ej nås av värmen från LLVP .
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 178 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 178 inlägg
Iom att du bor söderöver borde du ha lägre förbrukning än mig .R robbieswe skrev:Stort tack för ditt svar. Alltid spännande att jämföra och det är ganska intressant att vi har i princip ”samma typ” av hus, bor i Skåne där vi ändå har det ganska milt. Vi har med två våningar och ligger på 150 kvm + garage förråd på ca 40kvm där har vi endast ca 10-12 grader. Radiatorer på ovanvåning. Thermia Ventec ifrån 2024 installerad och precis som du LLVP som jag stöttar med. Lägger in min förbrukning idag nedan. Sen per år så har den i tibber appen estimerat ca 19.000kwh i år 😅 Känns sådär när man bor i ett så pass ”nytt” hus byggt 2009 där skalet är i prefab betongelement…
Igår förbrukades det 56,3 kwh för hus -hh.el - garaget .
Varav garaget 6,82 kwh .
Var som lägst minus 3,9 gr igår .
Har betongplatta och trähus 2 pl .