6 027 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
"Ultimata" taket för mig?
Rheinzink har varit på tapeten i andra trådar.J justusandersson skrev:
Det lät intressant ända tills jag läste på deras hemsida med många felstavningar, då.
Tänkte, okey Google Translate.
Mailade de, men fick aldrig några svar.
Då jag la det på hyllan.
Ett tak för mig är ganska viktigt. Vill gärna ha seriösa materialleverantörer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är bättre att prata med en kompetent plåtslagare. Enda problemet med Rheinzink är att det kräver en relativt hög utomhustemperatur vid läggningen, runt 11-12°, jag kommer inte ihåg det exakta talet. Pris/prestandamässigt slår det säkert koppar och rostfritt.
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Reinzink ska dessutom läggas på en slags krullmatta, inga saxar med tänder får användas o lite annat.. Men med en kompetent plåtis så är det nog bland det snyggare man kan ha på taket.... Dock långt ifrån det billigaste...
Nu när vi börjar snacka om rostfritt, Reinzink och andra mer eleganta material som håller längre än takpappen,
Dyker det upp en fråga.
Varför ens lägga dyra material som håller kanske 20 år mer än själva takpappen som ligger mellan råsponten och själva plåten?
Jag vill gärna lägga om taket en gång och sedan vilja glömma det för resten av livet.
Jag har 30 år till pension.
Dyker det upp en fråga.
Varför ens lägga dyra material som håller kanske 20 år mer än själva takpappen som ligger mellan råsponten och själva plåten?
Jag vill gärna lägga om taket en gång och sedan vilja glömma det för resten av livet.
Jag har 30 år till pension.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Papp och jämförbara material som ligger under bandtäckt plåt håller nog betyddligt längre än vad du verkar tro. Jag tror att det primärt är plåtkvalitén som bestämmer livslängden.
Men behöver du ens lägga om taket nu? Ett tak med betongpannor från 94 borde väl kunna hålla i 20-25 år till. Mitt tak är omlagt på slutet av 90-talet, tänker inte röra det på förhoppningsvis 25-30 år. Ingen idé att byta taket innan dess bara för att det ändå ska göras under de närmsta 50 åren. Mycket kan hända i livet som gör att taket inte är ditt problem om 20 år.
Kvaliteten på materialet ska inte underskattas, men samtidigt är absolut själva utförandet inte desto mindre värt att beaktas. Många tak har jag rivit av på grund av undermåligt utförande. Även ”underhållsfritt” som skivtäckt koppartak då det brustit i både underlag och hantverkskunnandet. Och jag är benägen att instämma i att underlagsmaterialet ska hålla minst lika länge som ytskiktet bara det är väl överensstämmande tillsammans.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Plåtslageri är ett yrke där hantverkskunnandet betyder mycket. Jag tycker man ska be om referenssobjekt. Kyrko- och slottstaki jobbförteckningen brukar vara en garanti för kunnande.
Kyrk och slottstak, säger du?J justusandersson skrev:
Tack för tipset!
Får se vad det blir för tak och material, men det lutar åt något aluminium.
Lite offtopic fråga,
Om man bara byter dagens Benders tvåkupiga betongpannor mot något lättare, förlänger man livslängden på taket?
Eller det är fortfarande pappen som "tar slut" först?
Tanken är att avlasta takstolarna som är lite underdimensionerade
Det enda som är ”underhållsfritt” är koppar. Allt som är målat kommer behöva underhåll.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Takpannornas vikt är försumbar i förhållande till snölast etc.
J justusandersson skrev:
Nu kan jag inte dethär.J justusandersson skrev:
Men visst måste det vara skillnad på 3kg/kvm än 33 kg /kvm?
Vad kan snö väga? 100-150 kg/kvm? Vääääldigt mellan tumme och pekfinger då djupet på snön och densiten varierar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det beror på var man bor. Snölastens värde på marken varierar mellan 100 kg/kvm i västra Skåne och 550 kg/kvm i Lapplandsfjällen. De inre delarna av Sydsverige har en snölast på 250 kg/kvm, kusttrakterna 200 kg(kvm. Snölastens värde på taket beror på takform, taklutning mm. 1 kubikmeter snö antas väga i snitt 300 kg. Tak påverkas även av vindlast som kan vara gabska hög på vissa ställen. Dessutom kan takkonstruktionen utan pannor etc väga en hel del.
Å herre gud! Då är det ganska tungt med jämna mellanrum.J justusandersson skrev:Det beror på var man bor. Snölastens värde på marken varierar mellan 100 kg/kvm i västra Skåne och 550 kg/kvm i Lapplandsfjällen. De inre delarna av Sydsverige har en snölast på 250 kg/kvm, kusttrakterna 200 kg(kvm. Snölastens värde på taket beror på takform, taklutning mm. 1 kubikmeter snö antas väga i snitt 300 kg. Tak påverkas även av vindlast som kan vara gabska hög på vissa ställen. Dessutom kan takkonstruktionen utan pannor etc väga en hel del.
Jag bor på gränsen mellan Skåne och Blekinge.
Men om vi svänger tillbaka till ämnet lite.
Om man tar plåt/aluminium eller material som är slätt, så är risken större att snön kasar ner och taket avlastas?
Därav ytterligare en anledning att välja plåt/alu?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Större delen av Blekinge är snözon 2, dvs 200 kg/kvm. Trakterna runt Olofström är snözon 2,5 dvs 250 kg/kvm. Man tar hänsyn till taklutning och takform men inte takmaterial (av praktiska skäl). Men plåt i vissa former tillhör de mest långlivade materialen. Det är nog bara glaserat lertegel som kan konkurrera.