Hej
Vi funderar på att bygga ett större staket liknande bilden för att hålla ute rådjuren. Vi gör det nog inte i fullt rådjurssäker höjd (200cm) utan nöjer oss med ca 150 cm.
Räcker det med jordankare för stolparna eller måste man gjuta? Vill undvika att få ett skevt staket. Jorden är lerjord i västra götaland.
Vi funderar på att bygga ett större staket liknande bilden för att hålla ute rådjuren. Vi gör det nog inte i fullt rådjurssäker höjd (200cm) utan nöjer oss med ca 150 cm.
Räcker det med jordankare för stolparna eller måste man gjuta? Vill undvika att få ett skevt staket. Jorden är lerjord i västra götaland.
Hej
Min erfarenhet av jordankare och öppet mellan stolparna, med armeringsnät eller hönsnät, är att det fungerar bra. Täta plank däremot blir vindfång som riskerar att böjas om jordankarna är för klena.
Om det sätts in några snedsträvor, eller ett armeringsnät i rät vinkel ut från staketet, så blir det ännu stadigare
Angående jordankare så föreslår jag de som skruvas ned. Finns även varianter som skruvas ned ned borrhammare för att spara ens rygg.
Jag kan återkomma när tjälen har släppt hur de 4 stolpar jag skruvade ned i höstas ser ut i vår.
Min erfarenhet av jordankare och öppet mellan stolparna, med armeringsnät eller hönsnät, är att det fungerar bra. Täta plank däremot blir vindfång som riskerar att böjas om jordankarna är för klena.
Om det sätts in några snedsträvor, eller ett armeringsnät i rät vinkel ut från staketet, så blir det ännu stadigare
Angående jordankare så föreslår jag de som skruvas ned. Finns även varianter som skruvas ned ned borrhammare för att spara ens rygg.
Jag kan återkomma när tjälen har släppt hur de 4 stolpar jag skruvade ned i höstas ser ut i vår.
Klicka här för att svara
