Hej

Vi funderar på att bygga ett större staket liknande bilden för att hålla ute rådjuren. Vi gör det nog inte i fullt rådjurssäker höjd (200cm) utan nöjer oss med ca 150 cm.

Räcker det med jordankare för stolparna eller måste man gjuta? Vill undvika att få ett skevt staket. Jorden är lerjord i västra götaland.

• Utomhus staket av metallnät med stolpar, omgivna av gröna växter och en kruka med blommor, i en trädgård med gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Min erfarenhet av jordankare och öppet mellan stolparna, med armeringsnät eller hönsnät, är att det fungerar bra. Täta plank däremot blir vindfång som riskerar att böjas om jordankarna är för klena.

Om det sätts in några snedsträvor, eller ett armeringsnät i rät vinkel ut från staketet, så blir det ännu stadigare

Angående jordankare så föreslår jag de som skruvas ned. Finns även varianter som skruvas ned ned borrhammare för att spara ens rygg.

Jag kan återkomma när tjälen har släppt hur de 4 stolpar jag skruvade ned i höstas ser ut i vår.

Finns t.ex. 600 eller 750 mm långa och räcker bra med din konstruktion. Sedan kan det bli kämpigt om det finns sten i marken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.