Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu har vi diskuterat ugnar. Det är vissa skillnader mot den en tvättmaskin.
Där är den stora risken översvämning.
Ugn är den största risken brand...

För min del är brand något jag gärna undviker. Skadorna kan bli väldigt rejäla.
Nja. Jag hörde från en brandman att torktumlare är största brandrisken. Ugnen är tillverkad för att klara höga temperaturer så därför är tumlaren farligare. Tex brand i luddfilter tydligen. Därav min fråga.

K koolla skrev:
Nja. Jag hörde från en brandman att torktumlare är största brandrisken. Ugnen är tillverkad för att klara höga temperaturer så därför är tumlaren farligare. Tex brand i luddfilter tydligen. Därav min fråga.
Jag googlade och hittade en lista på vanliga orsaker. Ugnen fanns inte ens med på den listan. Då har jag oroat mig sedan barn helt i onödan.;)
Att lysrör var på plats 1 är nog ingen förvånad över.
Tvättmaskin och bastu låg i topp. För att följas av tv och torktumlare.
Källan är någon lokaltidning. Dock tror jag på att lysrör skulle vara farligast

• Haha
koolla
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja att lämna en ugn igång när man inte är hemma har jag svårt för. Om man då drar.upp tempen till 400gr så förstår du kanske
Ja och nej. Många lämnar hemmet med pannan i drift och i den brinner det med öppen låga. Är ugnen rätt konstruerad och rätt installerad ska den lika lite som pannan kunna orsaka en brand.

C
Alfredo Alfredo skrev:
Är ugnen rätt konstruerad och rätt installerad ska den lika lite som pannan kunna orsaka en brand.
Det är kanske inte risken för brandspridning man bör oroa sig för i första hand, utan snarare just risken för okontrollerad rökutveckling.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag tror att ni börjar fokusera på helt fel sak. Man får väl göra precis vad man vill och hur man vill, bara man tar konsekvenserna för det och inte går med en snyfthistoria till media och skyller på någon annan.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är kanske inte risken för brandspridning man bör oroa sig för i första hand, utan snarare just risken för okontrollerad rökutveckling.
Sunt förnuft räcker långt. Finns det risk för rökutveckling skulle jag också vara försiktig men långkok med lägre temperaturer eller pyrolys (där inget finns i ugnen som kan börja ryka) är lugnt.

Min ugn har för övrigt funktion inbyggd för att fjärrstarta ugnen. Vore konstigt att inkludera en sån funktion om det finns risk för "spontaneous combustion"...

Å andra sidan finns det folk som inte vågar gå utomhus när det börjat skymma men det här med ugnen känns som något hispiga mammor för över på blivande hispiga döttrar, eller något folk med misstro mot maskiner i allmänhet själva kommer på att man ska vara rädda för.

Jag skyller på fågeln. Den skulle sagt till innan;)

I
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har ingen erfarenhet som sagt men bland skribenterna i denna tråd verkar uppfattningen variera rätt rejält.

Även detta med lämpligheten att lämna bostaden under pyrolysrengöring verkar vara en rätt polariserande fråga där de två lägren dömer ut varandra ovanligt kraftfullt. Undrar varför? :thinking:

Jag gissar att de flesta ibland lämnar diskmaskin och tvättmaskin oövervakade men i ugnsfallet verkar frågan betydligt mer "laddad".
Det beror säkert till stor del på hur väl folk städar ur ugnen innan man kör pyrolys. Enligt instruktionen så ska man ta bort det man rimligen kan ta bort och sen låter man pyrolysen ta bort resten. I vårt fall innebär det att vi tvättar av den på insidan utan att använda starkt kemiska rengöringsmedel, efter detta kör vi pyro och köksfläkten. När programmet är färdigt torkar man bort sotet och sen är det färdigt. Visst kan det lukta en aning men inte värre än när man lagar mat i ugnen. Men som sagt, det där beror troligen mycket på hur skitig ugnen är när man köra pyro programmet.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
I
Det är inte rimligt att tro att folk läser manualen till standardprodukter. Behöver man läsa på specifika funktioner kan jag inte tänka mig annat än att man riktar in sig på funktionsbeskrivningen och inte så mycket mer.

Tänk på vad man har bara i köket, Ugn, Spis, Micro, Kyl, Frys, Mixer, Vispmaskin, Våg, Matberedare, Sous Vide, Long Cooker, Diskmaskin, Burner, Köksfläkt, Lådbelysning, Automatiska dörröppnare, Trådlösa högtalare, Barnstolar, Skåp, Ventilation m,m m,m.

Är det rimligt att tro att alla som använder dessa prylar har läst manualerna från pärm till pärm? Hur gör ni på jobbet när det kommer en ny diskmaskin? Läser alla anställda igenom manualen?

Nu pratar vi bara om Köket, gå till verkstaden\snickarboden så har vi troligen x100 manualer.

Man läser manualen när man behöver läsa manualen vilket som tur är inte är ofta. Nackdelen med detta är uppenbarligen att det ibland kan finnas mindre uppenbara risker som man inte varit utsatt för tidigare som ex pyrolys.

Behöver man läsa manualen från pärm till pärm för ex en vispmaskin så skulle jag säga att det är något fel på maskinen eller kanske möjligen handhavaren. En sådan produkt ska vem som helst som kommer på besök kunna använda utan att behöva läsa manualen först.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
TheImprovisor
Redaktionen Redaktionen skrev:
Ännu en incident har inträffat där en ugns pyrolysfunktion har dödat fåglar.

Du kan läsa artikeln här: Ugnens rengöringsfunktion dödade hennes fåglar
Jag tillhör dom som inte alltid läser manualer. Men om något mankerar läser jag för att försöka förstå vad som är fel.

Om jag då upptäcker något i manualen som jag inser att jag borde vetat innan jag använde produkten och dess alla funktioner, så inte ringer jag till närmsta tidning och gråter ut.

Naturligtvis är det som hänt tragiskt, men att peka på produkten och dess tillverkare när det bevisligen är ett handhavandefel är bara så galet.

MVH
"objects in mirror are closer than they appear"

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Det är inte rimligt att tro att folk läser manualen till standardprodukter. Behöver man läsa på specifika funktioner kan jag inte tänka mig annat än att man riktar in sig på funktionsbeskrivningen och inte så mycket mer.

Tänk på vad man har bara i köket, Ugn, Spis, Micro, Kyl, Frys, Mixer, Vispmaskin, Våg, Matberedare, Sous Vide, Long Cooker, Diskmaskin, Burner, Köksfläkt, Lådbelysning, Automatiska dörröppnare, Trådlösa högtalare, Barnstolar, Skåp, Ventilation m,m m,m.

Är det rimligt att tro att alla som använder dessa prylar har läst manualerna från pärm till pärm? Hur gör ni på jobbet när det kommer en ny diskmaskin? Läser alla anställda igenom manualen?

Nu pratar vi bara om Köket, gå till verkstaden\snickarboden så har vi troligen x100 manualer.

Man läser manualen när man behöver läsa manualen vilket som tur är inte är ofta. Nackdelen med detta är uppenbarligen att det ibland kan finnas mindre uppenbara risker som man inte varit utsatt för tidigare som ex pyrolys.

Behöver man läsa manualen från pärm till pärm för ex en vispmaskin så skulle jag säga att det är något fel på maskinen eller kanske möjligen handhavaren. En sådan produkt ska vem som helst som kommer på besök kunna använda utan att behöva läsa manualen först.
Kanske det, men då skall man heller inte gå till pressen och gnälla när man stoppat in tungan i vispen under gång. Eller för den delen sin undulat.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
I
V videopac skrev:
Kanske det, men då skall man heller inte gå till pressen och gnälla när man stoppat in tungan i vispen under gång. Eller för den delen sin undulat.
Nej, jag kan inte annat än att hålla med men frågan är varför tidningen tryckte storyn om det är nonses? Kanske hoppades man ändå på att nå ut till fler ovetande fågelägare? Kanske tyckte man ändå att det var oväntad effekt iallafall mer oväntad än vad som händer när man stoppar tungen i vispmaskinen?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Jag tillhör dom som inte alltid läser manualer. Men om något mankerar läser jag för att försöka förstå vad som är fel.

Om jag då upptäcker något i manualen som jag inser att jag borde vetat innan jag använde produkten och dess alla funktioner, så inte ringer jag till närmsta tidning och gråter ut.

Naturligtvis är det som hänt tragiskt, men att peka på produkten och dess tillverkare när det bevisligen är ett handhavandefel är bara så galet.

MVH
"objects in mirror are closer than they appear"

Så enligt dig är det ok att ha funktioner i vanliga hushållsmaskiner som vid normal användning kan döda varelser i omgivningen så länge man nämner det i manualen. Med tanke på att tillverkaren vet att folk ofta inte läser manualer för vanliga produkter så borde det vara straffbart att ha sådana funktioner.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Att man inte läser manualen är ingen ursäkt till att säga jag visste inte. Det är bara en dålig ursäkt.
Om ni undrar, nej jag läser inte alla manualer.
Men vissa manualer. Lika besviken blir jag varje gång. Det står oftast inge intressant.
Men manualen till ugnen kan jag läsa, diskmaskinen likaså. Jag hade missat eventuell undulat i manualen. Men så får mina fåglar bo i vardagsrummet och inte i ugnen.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Så enligt dig är det ok att ha funktioner i vanliga hushållsmaskiner som vid normal användning kan döda varelser i omgivningen så länge man nämner det i manualen. Med tanke på att tillverkaren vet att folk ofta inte läser manualer för vanliga produkter så borde det vara straffbart att ha sådana funktioner.
Det vore straffbart att dra så konstiga slutsatser so du gör. Men det är inte straffbart.
Det finns mycket som är farligt. Själv kan jag inte förstå hur man kan få ha en så farlig produkt som en spis. Om man måste varna för att man kan bränna sig om man lägger handen på en platta.
Ännu värre än ugnen är ett vägguttag ingen manual finns det som berättar att jag inte får trycka in två skruvar i ett vägguttag.
Det kan döda människor.
Var det något mer du skulle klaga på?

Jag tror att döende fåglar är ett väldigt litet problem. Det är dessutom bara ett problem om man har fåglar och låter dessa bo nära en ugn.
Som tur är får vi alla göra som vi vill. Vill du ha dina fåglar o ugnen så är det upp till dig om du svårt för att undulaten dör i ugnen när du startar så finns säkra ugnar.
13661-1.jpg
Visserligen föreligger det viss klämrisk. Men dessa är väl testade på barn.

• Haha
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.