32 941 läst ·
281 svar
33k läst
281 svar
Ugnens rengöringsfunktion dödade hennes fåglar
Visst, och då blir pyrolys problematiskt (kanske även matlagning i allmänhet...). I min förra lägenhet, mindre med öppen planlösning, fick jag öppna allt som gick och stänga in mig i sovrummet, alternativt gå ut ur lägenheten.Alfredo skrev:
Tur att det inte var barnen som lämnades kvar. Kanske borde man sätta någon typ av varningsetikett på fåglarna.
Jag har som sagt ingen erfarenhet av pyrolysrengöring men blir det verkligen så illa att man inte ens själv kan vistas i samma rum som ugnen? Hur påverkas då exempelvis gardiner och tapeter?J johanone skrev:
Fast enligt de i tråden som idiotförklarat TS som gjorde just det är ju detta heller inget bra alternativ.J johanone skrev:
Tydligen svåranvänd teknik det här.
Jag lämnar ugnen på men jag har också läst manualen. Så vitt jag vet vet finns det inga hinder till att lämna en ugn på över natten eller när man går ut en sväng. En del är oroligt lagda.Alfredo skrev:
Jag har som sagt ingen erfarenhet av pyrolysrengöring men blir det verkligen så illa att man inte ens själv kan vistas i samma rum som ugnen? Hur påverkas då exempelvis gardiner och tapeter?
Fast enligt de i tråden som idiotförklarat TS som gjorde just det är ju detta heller inget bra alternativ.
Tydligen svåranvänd teknik det här.![]()
Jag skulle inte vistas i samma rum. Springer ut och in i köket när den går, man känner direkt att det inte är något att vistas i.
Inget påverkas i övrigt, dagen efter är allt helt borta hos mig.
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag skulle inte lämna huset när ungen är i gång i allmänhet pyrolys i synnerhet.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Inte speciellt svår teknik. Så länge su inte är fågel.. är du fågel så bör man undvika att sitta ner i samma rum som ugnen. Så vida du inte är en deppskrika.Alfredo skrev:
Jag har som sagt ingen erfarenhet av pyrolysrengöring men blir det verkligen så illa att man inte ens själv kan vistas i samma rum som ugnen? Hur påverkas då exempelvis gardiner och tapeter?
Fast enligt de i tråden som idiotförklarat TS som gjorde just det är ju detta heller inget bra alternativ.
Tydligen svåranvänd teknik det här.![]()
Jag har ingen erfarenhet som sagt men bland skribenterna i denna tråd verkar uppfattningen variera rätt rejält.Bananskalare skrev:
J johanone skrev:
Även detta med lämpligheten att lämna bostaden under pyrolysrengöring verkar vara en rätt polariserande fråga där de två lägren dömer ut varandra ovanligt kraftfullt. Undrar varför?J johanone skrev:
Jag gissar att de flesta ibland lämnar diskmaskin och tvättmaskin oövervakade men i ugnsfallet verkar frågan betydligt mer "laddad".
J johanone skrev:
Hmmmmm,P pmd skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Tja att lämna en ugn igång när man inte är hemma har jag svårt för. Om man då drar.upp tempen till 400gr så förstår du kanskeAlfredo skrev:
Jag har ingen erfarenhet som sagt men bland skribenterna i denna tråd verkar uppfattningen variera rätt rejält.
Även detta med lämpligheten att lämna bostaden under pyrolysrengöring verkar vara en rätt polariserande fråga där de två lägren dömer ut varandra ovanligt kraftfullt. Undrar varför?
Jag gissar att de flesta ibland lämnar diskmaskin och tvättmaskin oövervakade men i ugnsfallet verkar frågan betydligt mer "laddad".
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nu har vi diskuterat ugnar. Det är vissa skillnader mot den en tvättmaskin.K koolla skrev:
Där är den stora risken översvämning.
Ugn är den största risken brand...
För min del är brand något jag gärna undviker. Skadorna kan bli väldigt rejäla.