Alfredo Alfredo skrev:
Det är nog heller inte alla som kan Trist för alla med moderna öppna planlösningar...
Visst, och då blir pyrolys problematiskt (kanske även matlagning i allmänhet...). I min förra lägenhet, mindre med öppen planlösning, fick jag öppna allt som gick och stänga in mig i sovrummet, alternativt gå ut ur lägenheten.

Tur att det inte var barnen som lämnades kvar. Kanske borde man sätta någon typ av varningsetikett på fåglarna.

J johanone skrev:
stänga in mig i sovrummet,
Jag har som sagt ingen erfarenhet av pyrolysrengöring men blir det verkligen så illa att man inte ens själv kan vistas i samma rum som ugnen? Hur påverkas då exempelvis gardiner och tapeter?

J johanone skrev:
alternativt gå ut ur lägenheten.
Fast enligt de i tråden som idiotförklarat TS som gjorde just det är ju detta heller inget bra alternativ.

Tydligen svåranvänd teknik det här. :thinking::surprised::dizzy:

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har som sagt ingen erfarenhet av pyrolysrengöring men blir det verkligen så illa att man inte ens själv kan vistas i samma rum som ugnen? Hur påverkas då exempelvis gardiner och tapeter?

Fast enligt de i tråden som idiotförklarat TS som gjorde just det är ju detta heller inget bra alternativ.

Jag lämnar ugnen på men jag har också läst manualen. Så vitt jag vet vet finns det inga hinder till att lämna en ugn på över natten eller när man går ut en sväng. En del är oroligt lagda.

Jag skulle inte vistas i samma rum. Springer ut och in i köket när den går, man känner direkt att det inte är något att vistas i.

Inget påverkas i övrigt, dagen efter är allt helt borta hos mig.

Redigerat:
  • Gilla
koolla och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Hur påverkas då exempelvis gardiner och tapeter?
Fömodligen mycket lite. Koloxid är färg- och luktlös.

Bara att köra igång funktionen och även köksfläkt, endast lite svag lukt vid ugnen innan fläkten suger ut.
Så hos oss inga problem och vi har delvis öppen planlösning.

Karlia
Varmt ordentligt blev det, luktade inte så farligt trots halvöppen planlösning. Ugnen blev ren.

Jag skulle inte lämna huset när ungen är i gång i allmänhet pyrolys i synnerhet.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag skulle inte lämna huset när ungen är i gång i allmänhet pyrolys i synnerhet.
Hur gör du med tvättmaskinen eller torktumlaren? Får någon av de köra när du inte är hemma?

Alfredo Alfredo skrev:

Inte speciellt svår teknik. Så länge su inte är fågel.. är du fågel så bör man undvika att sitta ner i samma rum som ugnen. Så vida du inte är en deppskrika.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Inte speciellt svår teknik. Så länge du inte är fågel. är du fågel så bör man undvika att sitta ner i samma rum som ugnen.
Jag har ingen erfarenhet som sagt men bland skribenterna i denna tråd verkar uppfattningen variera rätt rejält.

J johanone skrev:
Det blir uppenbart farligt att befinna sig där inne medan ugnen kör.
J johanone skrev:
stänga in mig i sovrummet, alternativt gå ut ur lägenheten.
Även detta med lämpligheten att lämna bostaden under pyrolysrengöring verkar vara en rätt polariserande fråga där de två lägren dömer ut varandra ovanligt kraftfullt. Undrar varför? :thinking:

Jag gissar att de flesta ibland lämnar diskmaskin och tvättmaskin oövervakade men i ugnsfallet verkar frågan betydligt mer "laddad".

J johanone skrev:
Jag skulle inte vistas i samma rum. Springer ut och in i köket när den går, man känner direkt att det inte är något att vistas i.
P pmd skrev:
Fömodligen mycket lite. Koloxid är färg- och luktlös.
Hmmmmm, :thinking: Är det alltså koloxid som är det farliga men annan rök/os/stank som märks och känns obehaglig men antagligen är relativt ofarlig?

P
K koolla skrev:
Hur gör du med tvättmaskinen eller torktumlaren? Får någon av de köra när du inte är hemma?
Inte hemma hos oss.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Hmmmmm, :thinking: Är det alltså koloxid som är det farliga men annan rök/os/stank som märks och känns obehaglig men antagligen är relativt ofarlig?
Se inlägg #174 (och inlägg #173 som överkurs).

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har ingen erfarenhet som sagt men bland skribenterna i denna tråd verkar uppfattningen variera rätt rejält.

Även detta med lämpligheten att lämna bostaden under pyrolysrengöring verkar vara en rätt polariserande fråga där de två lägren dömer ut varandra ovanligt kraftfullt. Undrar varför? :thinking:

Jag gissar att de flesta ibland lämnar diskmaskin och tvättmaskin oövervakade men i ugnsfallet verkar frågan betydligt mer "laddad".
Tja att lämna en ugn igång när man inte är hemma har jag svårt för. Om man då drar.upp tempen till 400gr så förstår du kanske

K koolla skrev:
Nu har vi diskuterat ugnar. Det är vissa skillnader mot den en tvättmaskin.
Där är den stora risken översvämning.
Ugn är den största risken brand...

För min del är brand något jag gärna undviker. Skadorna kan bli väldigt rejäla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.