I Ironside skrev:
Nej, jag kan inte annat än att hålla med men frågan är varför tidningen tryckte storyn om det är nonses? Kanske hoppades man ändå på att nå ut till fler ovetande fågelägare? Kanske tyckte man ändå att det var oväntad effekt iallafall mer oväntad än vad som händer när man stoppar tungen i vispmaskinen?
Det kallas för nyhetstorka. Sen är det en bra rubrik. Fågel omkom vid rengöring av ugnen.
Fåglarnas riksförbund protesterar. Fåglar ska inte behöva läsa manualen.

• Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Om jag då upptäcker något i manualen som jag inser att jag borde vetat innan jag använde produkten och dess alla funktioner, så inte ringer jag till närmsta tidning och gråter ut.
Nej jag ringer heller inte pressen men jag tycker du jämför helt galet när du verkar jämställa att inse att du missat något som du "borde vetat innan jag använde produkten" med att upptäcka att en standardfunktion hos en vanlig köksmaskin har bieffekten att vissa medlemmar i hushållet avlider.

En helt annan dignitet på det problemet än om söndagssteken blivit aningen torr på grund av handhavandefel.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
TheImprovisor
L lbgu skrev:
Så enligt dig är det ok att ha funktioner i vanliga hushållsmaskiner som vid normal användning kan döda varelser i omgivningen så länge man nämner det i manualen. Med tanke på att tillverkaren vet att folk ofta inte läser manualer för vanliga produkter så borde det vara straffbart att ha sådana funktioner.
Vad jag sa var att jag inte skulle skylla på produkt eller producent om jag råkat ut för problem pga handhavandefel.

Med ditt synsätt skulle de flesta produkter vara förbjudna.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Jetkokos Jetkokos skrev:
Jag tror att ni börjar fokusera på helt fel sak. Man får väl göra precis vad man vill och hur man vill, bara man tar konsekvenserna för det och inte går med en snyfthistoria till media och skyller på någon annan.
(y)

TheImprovisor
Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag ringer heller inte pressen men jag tycker du jämför helt galet när du verkar jämställa att inse att du missat något som du "borde vetat innan jag använde produkten" med att upptäcka att en standardfunktion hos en vanlig köksmaskin har bieffekten att vissa medlemmar i hushållet avlider.

En helt annan dignitet på det problemet än om söndagssteken blivit aningen torr på grund av handhavandefel.
Eftersom jag inte har, och aldrig har haft, en självrengörande ugn, så hade jag med säkerhet läst på om funktionen innan jag använde den, om jag nu skulle skaffa en sådan ugn.

Att laga en söndagsstek är inte att jämföra med att köra ett självrengöringsprogram.

• Gilla
1
  • Laddar…
Att laga en söndagsstek är inte att jämföra med att köra ett självrengöringsprogram.
Nej absolut inte. Som jag ser det kräver söndagssteken en kompetens av användaren som inte borde krävas för ett simpelt "självrengöringsprogram". ;)

I Ironside skrev:
Det är inte rimligt att tro att folk läser manualen till standardprodukter. Behöver man läsa på specifika funktioner kan jag inte tänka mig annat än att man riktar in sig på funktionsbeskrivningen och inte så mycket mer.

Tänk på vad man har bara i köket, Ugn, Spis, Micro, Kyl, Frys, Mixer, Vispmaskin, Våg, Matberedare, Sous Vide, Long Cooker, Diskmaskin, Burner, Köksfläkt, Lådbelysning, Automatiska dörröppnare, Trådlösa högtalare, Barnstolar, Skåp, Ventilation m,m m,m.

Är det rimligt att tro att alla som använder dessa prylar har läst manualerna från pärm till pärm? Hur gör ni på jobbet när det kommer en ny diskmaskin? Läser alla anställda igenom manualen?

Nu pratar vi bara om Köket, gå till verkstaden\snickarboden så har vi troligen x100 manualer.

Man läser manualen när man behöver läsa manualen vilket som tur är inte är ofta. Nackdelen med detta är uppenbarligen att det ibland kan finnas mindre uppenbara risker som man inte varit utsatt för tidigare som ex pyrolys.

Behöver man läsa manualen från pärm till pärm för ex en vispmaskin så skulle jag säga att det är något fel på maskinen eller kanske möjligen handhavaren. En sådan produkt ska vem som helst som kommer på besök kunna använda utan att behöva läsa manualen först.
Märklig inställning det här men den passar väl in i tiden. Saker ska vara idiotenkla att använda. Är de inte enkla nog är det bara kasta skiten och skaffa nytt.

En diskmaskin på en arbetsplats är såklart något annorlunda; ansvaret ligger då hos arbetsgivaren.

Det är som du säger inte rimligt att anta att folk läser manualer för standardprodukter. Ett rimligt antagande är däremot att folk är dumma i huvudet, att folk inte tar hand om sina saker, och att det finns folk som läser sådana artiklar som den här tråden handlar om

I Ironside skrev:
Det är inte rimligt att tro att folk läser manualen till standardprodukter.
J johanone skrev:
Märklig inställning det här
J johanone skrev:
Det är som du säger inte rimligt att anta att folk läser manualer för standardprodukter.
Vad menar du egentligen? :thinking:

Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du egentligen? :thinking:
Att en del människor kommer att ha ihjäl sina fåglar även om man skulle tapetsera himlen med varningar och att det alltid kommer finnas folk som köper tidningar som handlar om det

I
J johanone skrev:
Märklig inställning det här men den passar väl in i tiden. Saker ska vara idiotenkla att använda. Är de inte enkla nog är det bara kasta skiten och skaffa nytt.

En diskmaskin på en arbetsplats är såklart något annorlunda; ansvaret ligger då hos arbetsgivaren.

Det är som du säger inte rimligt att anta att folk läser manualer för standardprodukter. Ett rimligt antagande är däremot att folk är dumma i huvudet, att folk inte tar hand om sina saker, och att det finns folk som läser sådana artiklar som den här tråden handlar om
Förstår inte vad som är märkligt, du anser ju själv att det är rimligt att anta at folk är dumma i huvudet då är det också rimligt att utforma och informera på denna nivå?

I
J johanone skrev:
Att en del människor kommer att ha ihjäl sina fåglar även om man skulle tapetsera himlen med varningar och att det alltid kommer finnas folk som köper tidningar som handlar om det
Man kan inte stoppa allt och någonstans får det vara en rimlighet i det. Men låter det ändå inte ganska rimligt att ha varningar relaterat till en funktion i nära anslutning till funktionstexten istället för att gräva ner den i en "wall of text" under säkerhetsföreskrifter(eller som vissa och inte ha med den alls)?

I
Eftersom jag inte har, och aldrig har haft, en självrengörande ugn, så hade jag med säkerhet läst på om funktionen innan jag använde den, om jag nu skulle skaffa en sådan ugn.
Och då hade du ändå missat varningen eftersom den inte finns i funktionsbeskrivningen eller ens i närheten.

I
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det kallas för nyhetstorka. Sen är det en bra rubrik. Fågel omkom vid rengöring av ugnen.
Fåglarnas riksförbund protesterar. Fåglar ska inte behöva läsa manualen.
Om du skulle gissa på en procentsats, hur många Svenskar i myndig ålder har koll på att pyrolys kan vara skadligt för fåglar även innan ugnen ens tagets i bruk?

P
J johanone skrev:
Min ugn har för övrigt funktion inbyggd för att fjärrstarta ugnen. Vore konstigt att inkludera en sån funktion om det finns risk för "spontaneous combustion"...
Ugnen i huset där jag min tidiga uppväxt ägde rum (dvs nån gång på yngre stenåldern) hade en timer som man kunde ställa in tidpunkt för både på och av. Sålunda kunde man ladda ugnen med en stek, åka på utflykt i ganska många timmar och komma hem till en god middag,
Jag minns dock inte om mina föräldrar någonsin gjorde något sånt. :)

Trots detta har jag en viss fobi mot att lämna hemmet med alltför många apparater igång (väggvårtor är värst).

P
I Ironside skrev:
Man läser manualen när man behöver läsa manualen vilket som tur är inte är ofta. Nackdelen med detta är uppenbarligen att det ibland kan finnas mindre uppenbara risker som man inte varit utsatt för tidigare som ex pyrolys.
Om man redan förstår vad pyrolys är så behöver man knappast läsa varningarna i manualen, men om men inte har använt det förut så är det väl lämpligt att läsa igenom det kapitlet i instruktionsboken?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.