L lbgu skrev:
Om du hade läst igenom tidigare inlägg så hade du förstått att ingen pratar om döda människor. Däremot fåglar och reptiler verkar kunna dö ifall de befinner sig i närheten av pågående pyrolys.
Människan är ett djur men den kan ja varit lite ironi....
Pyrolys fungerar utmärkt.

P pmd skrev:
Är det bara människor som kan vara levande?
Hur definieras levande?

V videopac skrev:
Om man köper en spis så läser man väl det första man gör igenom säkerhetsföreskrifterna.
Tror du verkligen detta eller är du ironisk?

Jag tror att det är väldigt liten andel av spisanvändarna som faktiskt läser "säkerhetsföreskrifterna" för en nyköpt eller av annan anledning obekant spis.

Man bör nog utforma produkter för hur verkligheten faktiskt ser ut och inte hur man kan tycka att den borde vara.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du verkligen detta eller är du ironisk?

Jag tror att det är väldigt liten andel av spisanvändarna som faktiskt läser "säkerhetsföreskrifterna" för en nyköpt eller av annan anledning obekant spis.

Man bör nog utforma produkter för hur verkligheten faktiskt ser ut och inte hur man kan tycka att den borde vara.
Nej, jag är inte ironisk. Varför skulle man inte göra det? Skall man antaga att folk är allmänt lågbegåvade och inte kan läsa så finns det ju ingen ände på saker och ting man skulle behöva göra för att "säkra upp" sig. Skall manualen vara i form av en serietidning kanske? Stora dekaler med fågel- och reptilskelett på produkten?

Om det är en spis eller vad som helst man köpt så är det självklart att man åtminstone läser igenom säkerhetsföreskrifterna. Är man så korkad att man inte gör det så får man helt enkelt stå sitt kast. Att sedan ha mage att gå till pressen och gnälla över en utfall av sitt agerande som hade kunnat undvikas om man bara varit normalbegåvad är ju så verklighetsfrämmande att man nästan blir mållös.

• Gilla
  • Haha
Ironside och 1 till
  • Laddar…
P
V videopac skrev:
Nej, jag är inte ironisk. Varför skulle man inte göra det? Skall man antaga att folk är allmänt lågbegåvade och inte kan läsa
Jag har aldrig anklagat någon för att vara "allmänt lågbegåvade" eller att inte "kunna läsa". Jag har sagt att jag tror "att det är väldigt liten andel av spisanvändarna som faktiskt läser säkerhetsföreskrifterna för en nyköpt eller av annan anledning obekant spis."

Du får naturligtvis tro att jag har fel. Jag tvivlar på att det faktiskt finns studier kring detta så att det objektivt går att bedöma vem av oss som tror bäst.

V videopac skrev:
Skall manualen vara i form av en serietidning kanske?
Du har tydligen inte läst någon typisk IKEA-manual nyligen. ;)

Illustrerade instruktioner för demontering av en bokhylla, med steg-för-steg anvisningar och figur som utför varje steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Om det är en spis eller vad som helst man köpt så är det självklart att man åtminstone läser igenom säkerhetsföreskrifterna. Är man så korkad att man inte gör det så får man helt enkelt stå sitt kast.
Du gör ditt bästa för att sänka nivån på diskussionen. Men vill du ha det på den nivån så varsågod. Personligen tror jag att det mest är 'korkade' personer som måste läsa en säkerhetsinstruktion innan de kan använda en hushållsmaskin. Finns väl inget som står in en säkerhetsinstruktion för en köksmaskin som inte en normalbegåvad förstår utan att läsa det. Men om det roar dig att slösa din tid på att läsa texter som "Rör inte en varm platta för du kan bränna dig' och liknande trams så får du gärna roa dig med det, men du behöver inte idiotförklara folk som har bättre saker för sig än att läsa dessa maningslösa friskrivningar.

Problemet med pyrolys är att den har bieffekter ingen förväntar sig av en vanlig hushållsmaskin, av den anledningen borde inte funktionen finnas ifall den inte kan implementeras på ett säkert sätt.

• Gilla
Kneppe och 4 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Nej, jag är inte ironisk. Varför skulle man inte göra det? Skall man antaga att folk är allmänt lågbegåvade och inte kan läsa så finns det ju ingen ände på saker och ting man skulle behöva göra för att "säkra upp" sig. Skall manualen vara i form av en serietidning kanske? Stora dekaler med fågel- och reptilskelett på produkten?

Om det är en spis eller vad som helst man köpt så är det självklart att man åtminstone läser igenom säkerhetsföreskrifterna. Är man så korkad att man inte gör det så får man helt enkelt stå sitt kast. Att sedan ha mage att gå till pressen och gnälla över en utfall av sitt agerande som hade kunnat undvikas om man bara varit normalbegåvad är ju så verklighetsfrämmande att man nästan blir mållös.
Hela den här diskussionen känns som anledningen varför sverige ser ut som det gör. Att det ens finns en diskussion känns helt absurd. Verkar finnas ett outtömligt behov av att regler occh föreskrifter ska finnas för precis allt och att personligt ansvar är något obefintligt. Att det ens står i manualen tycker jag är bra men ska inte ens behövas

P
Alfredo Alfredo skrev:
Du har tydligen inte läst någon typisk IKEA-manual nyligen. ;)
Det brukar väl inte vara någon text under IKEA-stripparna?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
N NilsNilsson_ skrev:
Att det ens står i manualen tycker jag är bra men ska inte ens behövas
Om apparater levererades utan manualer så skulle förvisso den genomsnittliga intelligensnivå hos befolkningen sakta stiga, men det skulle göra livet lite besvärligare för dem som vill ta reda på om det finns faror.

P pmd skrev:
Det brukar väl inte vara någon text under IKEA-stripparna?
Det har du nog rätt i! På förekommen anledning tog jag ett exempel anpassat för läskunniga men mer normalt är nog den helt tecknade varianten. Här ett exempel från manualen till allas vår Billy:

Illustration av monteringsinstruktioner för Billy-bokhylla med verktyg och steg-för-steg-bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Om du hittar någon information om ugnsdelar som avger giftiga gaser vid användning av pyrolys får du gärna lägga in en länk i tråden.
Det stod i Ikeas manual faktiskt, precis ovan varningen för fåglar/reptiler; "Pyrolytic cleaning is a high temperature operation that can release fumes from cooking residues and construction materials"
Kollade runt lite snabbt och flera sidor nämner toxiska gaser från emaljbeläggningen när pyrolysrengöringen körs, en sida nämner också restmaterial från tillverkningen som ska vara nog bara det för att döda en fågel när pyrolys körs allra första gången efter inköp:

"Some ovens also have residues of insulation resin from the factory. These should be burnt off before you use the oven for cooking. This initial ‘burn-off’ can release toxic fumes that can kill pet birds and cause nausea, headaches, and breathing difficulties in humans, especially in vulnerable seniors and children."
https://www.leafscore.com/eco-frien...choose-a-safe-nontoxic-oven-cooktop-or-range/

Men det kolmonoxid som bildas från matrester verkar vara nog också bara det för att vara dödligt, så en kombo av materialångor och CO (eventuellt lite rökpartiklar) blir säkert en effektiv giftcocktail för en fågel eller reptil. Verkar som att många rekommenderar att de tas ut ur huset helt och hållet under tiden programmet körs, eller sätta dem i ett välventilerat rum med stängd dörr och tätat med handduk i dörrspringan.. :confused:

Hellenna Hellenna skrev:
Det stod i Ikeas manual faktiskt, precis ovan varningen för fåglar/reptiler; "Pyrolytic cleaning is a high temperature operation that can release fumes from cooking residues and construction materials"
Kollade runt lite snabbt och flera sidor nämner toxiska gaser från emaljbeläggningen när pyrolysrengöringen körs, en sida nämner också restmaterial från tillverkningen som ska vara nog bara det för att döda en fågel när pyrolys körs allra första gången efter inköp:

"Some ovens also have residues of insulation resin from the factory. These should be burnt off before you use the oven for cooking. This initial ‘burn-off’ can release toxic fumes that can kill pet birds and cause nausea, headaches, and breathing difficulties in humans, especially in vulnerable seniors and children."
[länk]

Men det kolmonoxid som bildas från matrester verkar vara nog också bara det för att vara dödligt, så en kombo av materialångor och CO (eventuellt lite rökpartiklar) blir säkert en effektiv giftcocktail för en fågel eller reptil. Verkar som att många rekommenderar att de tas ut ur huset helt och hållet under tiden programmet körs, eller sätta dem i ett välventilerat rum med stängd dörr och tätat med handduk i dörrspringan.. :confused:
Om läser tillverkaren heter det i närheten av ugnen.
Men eftersom det bildas en del rök umder tiden så...

Det roliga är att Ikea varnar för det. Men inte siemens...
Å andra sidan så hade jag inte ställt fågeln mitt i hetluften. Det kan komma en del rök....

Pyrolys är fantastiskt. Själv kollar jag alltid manualen innan jag kör för att se vilka tillbehör som går att köra med, glömsk som jag är. Stänger in till köket och öppnar dörr ut under tiden för att vädra, och använder köket igen nästa dag. Det blir uppenbart farligt att befinna sig där inne medan ugnen kör.

Det lilla segmentet människor som inte vet vad pyrolys är, inte heller läser manualer, som lämnar ugnen på medan de inte befinner sig hemma, och som dessutom föder upp fåglar i köket, kan inte vara stort.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
J johanone skrev:
kan inte vara stort.
Det är nog heller inte alla som kan
J johanone skrev:
Stänger in till köket och öppnar dörr ut
Trist för alla med moderna öppna planlösningar...

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.