P
L lbgu skrev:
Så enligt dig är det ok att ha funktioner i vanliga hushållsmaskiner som vid normal användning kan döda varelser i omgivningen så länge man nämner det i manualen. Med tanke på att tillverkaren vet att folk ofta inte läser manualer för vanliga produkter så borde det vara straffbart att ha sådana funktioner.
Hur många hushållsmaskiner har du i ditt kök som inte kan döda levande varelser vid felaktig användning?

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Troligen kolmonixid CO [länk]

Tydligen är fåglar betydligt känsligare för detta än människor, så nivåer som är ofarliga för oss kan vara dödliga för dem (som kaneriefåglarna som användes som primitiva gaslarm i kolgruvor just av den anledningen).

Kan tänka mig att för att detta skall bli ett problem dock så ska det vara något fel på ventilationen...
Det är därför fåglar användes i gruvdrift förr. Drog de så var det farliga gaser att oroa sig för

https://proregcontrol.se/gaslarm-forr-i-tiden/

richardtenggren
P pennybridge skrev:
Det är därför fåglar användes i gruvdrift förr. Drog de så var det farliga gaser att oroa sig för

[länk]
Jag föredrar ändå Dräger :D

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
I Ironside skrev:
Om du skulle gissa på en procentsats, hur många Svenskar i myndig ålder har koll på att pyrolys kan vara skadligt för fåglar även innan ugnen ens tagets i bruk?
Ungefär lika många som aningslöst köper grejer som kan vara farliga utan att ta reda på graden av farlighet först.
Ungefär lika många som klagar i media med att "vi har inte fått någon information" om de är perifert inblandade i en stor olycka av något slag.
Ungefär lika många som har blivit drabbade av inlärd hjälplöshet eftersom de har lärt sig att det är någon annan som ska ta hand om dem när de klantar till det ordentligt.
Ungefär en ganska stor majoritet av befolkningen.

• Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Om du skulle gissa på en procentsats, hur många Svenskar i myndig ålder har koll på att pyrolys kan vara skadligt för fåglar även innan ugnen ens tagets i bruk?
Hur många har både ugn med pyrolysrengöring och har fåglar som husdjur? Vet inte om jag känner någon som har fåglar hemma. Kan inte vara så vanligt.

Övriga behöver ju inte bry sig :cool:

I
V videopac skrev:
Hur många har både ugn med pyrolysrengöring och har fåglar som husdjur? Vet inte om jag känner någon som har fåglar hemma. Kan inte vara så vanligt.

Övriga behöver ju inte bry sig :cool:
Haha ja! det är troligen här man hamnat, d.v.s insett att det är en väldigt liten grupp som åker på detta problem.

- Man ska äga fåglar
- Man ska ha dem i köket
- Man ska ha en ugn med pyrolys i köket
- Man ska ta fram manualen för att läsa funktionsbeskrivningen och där uppmärksamma varningen.

Det är många saker som ska klaffa och troligen har man bara bestämt sig för att det fyller större funktion att ha alla varningar under säkerhetsföreskrifter istället. Eller som vissa märken strunta i att ha med det alls för att riskerna är så pass små. Får nog säga att det låter ganska rimligt ändå även om jag gärna sett en varning i angränsning till funktionsbeskrivningen som good will. :)

P pmd skrev:
Hur många hushållsmaskiner har du i ditt kök som inte kan döda levande varelser vid felaktig användning?
Självklart kan t.ex. alla elektriska apparater döda vid felaktig användning. I detta fall handlar det dock om en ugn som dödar vid normal användning. Det är det som är problemet.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
P
Jag tycker nog att rengöring inte är normal användning utan en specialanvändning. Om man inte är mycket slarvig när man lagar mat i ugnen så behöver man inte göra rent den jätteofta.

Problemet är att fågelägarna inte läste säkerhetsföreskrifterna. Det gör dom kanske i fortsättningen innan de ska använda en specialfunktion i en hushållsapparat. Eventuellt.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har inga som kan döda på detta, i alla fall för mig, helt oväntade sättet. Att knivar kan skada lär sig alla från barnsben. Samma sak när det gäller exempelvis roterande mixrar, matberedare och liknande. En normalbegåvad människa stoppar helt enkelt inte ned handen i en köttkvarn för det är självklart olämpligt för de allra flesta. Samma sak med faran kring exempelvis elektricitet.

Att en vanlig ugn vid vanlig rengöring kunde orsaka gaser i den omfattning att de kunde döda "normala" varelser i ett hushåll var i alla fall för mig helt okänt innan denna tråd. Helt ensam om denna okunskap verkar jag heller inte vara.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
Det är nått fel på min ugn. Fåglarna dog när jag stängde in dom i ugnen.
Nu orkar jag inte läsa bruksanvisningen så jag hade hoppats på varningar på ugnen så jag slipper ta eget ansvar.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är nått fel på min ugn. Fåglarna dog när jag stängde in dom i ugnen.
Varför dummar du dig?

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har inga som kan döda på detta, i alla fall för mig, helt oväntade sättet. Att knivar kan skada lär sig alla från barnsben. Samma sak när det gäller exempelvis roterande mixrar, matberedare och liknande. En normalbegåvad människa stoppar helt enkelt inte ned handen i en köttkvarn för det är självklart olämpligt för de allra flesta. Samma sak med faran kring exempelvis elektricitet.

Att en vanlig ugn vid vanlig rengöring kunde orsaka gaser i den omfattning att de kunde döda "normala" varelser i ett hushåll var i alla fall för mig helt okänt innan denna tråd. Helt ensam om denna okunskap verkar jag heller inte vara.
Du missar några viktiga saker. Knivar dödar vid vanlig användning. Och det står ingenstans.
Pyrolysen är ingen vanlig funktion. Enligt den manual som man inte ska läsa så bör det göras 3ggr om året.
Alltså ingen vanlig rengöring. Kniven använder man varje dagmin visst man har lärt sig att den är farlig. Man kan då lära människor att man inte ska ställa fåglarna vid ugnen när kör pyrolysen?
Eller bara för att varningen står i den slängda manualen så försvinner mitt ansvar?

Du missar några viktiga saker. Knivar dödar vid vanlig användning.
Jag tror det är extremt ovanligt att vanlig användning av en kniv utan uppsåt att åtminstone tillfoga allvarlig skada, dödar någon av misstag.

Pyrolysen är ingen vanlig funktion. Enligt den manual som man inte ska läsa så bör det göras 3ggr om året. Alltså ingen vanlig rengöring.
Visst får du hålla på och märka ord om det roar dig. Kalla det normal funktion om det känns bättre och vad det anbelangar skulle jag säga att tre gånger om året är mer frekvent än vad i alla fall jag rengör ugnen.

Så jag fortsätter att hävda att de för de ugnar som är utrustade med pyrolysrengöring är det en normal och vanlig funktion avsedd att användas av lekmän regelbundet, ja till och med flera gånger om året. Högst vanligt och normalt med andra ord.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

Lämnar en normalbegåvad individ sina husdjur med en ugn inställd på max utan ventilation samt utan att läsa säkerhetsföreskrifterna till ugnen och det specifika programmet?

Möjligtvis.

Jag förstår att det är enkelt att hamna i den sitsen, det är enkelt att vara efterklok och retroaktivt önska att man läst manualen. Det delen har jag inget problem med.

Det är när man försöker avsäga sig ansvaret och hävda att det är någon annans fel man gör sig själv till idiot.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror det är extremt ovanligt att vanlig användning av en kniv utan uppsåt att åtminstone tillfoga allvarlig skada, dödar någon av misstag.

Visst får du hålla på och märka ord om det roar dig. Kalla det normal funktion om det känns bättre och vad det anbelangar skulle jag säga att tre gånger om året är mer frekvent än vad i alla fall jag rengör ugnen.

Så jag fortsätter att hävda att de för de ugnar som är utrustade med pyrolysrengöring är det en normal och vanlig funktion avsedd att användas av lekmän regelbundet, ja till och med flera gånger om året. Högst vanligt och normalt med andra ord.
Men nu säger du emot dig själv....
Du säger att det är ytterst få som dör av kniven det stämmer säkert men desto fler som skadas allvarligt.
Men i en pyrolys så är det några fåglar som strukit med. Men inga människor.

Med tanke på att pyrolysen rekommenderas att köra 3ggr om året.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.