32 941 läst ·
281 svar
33k läst
281 svar
Ugnens rengöringsfunktion dödade hennes fåglar
Vet inte exakt vilken del du kommenterar på, men jag menar att om de skriver i manualen att det är farligt för fåglar, samt också skriver att ugnen ska torkas ur på matrester innan pyrolys sätts igång, och förutsätter att den som läser ena delen av detta också läser den andra delen, så borde ju rimligtvis inte extremare rökutveckling p.g.a. ej uttorkad ugn vara det som orsakar skadligheten för fåglar. I så fall hade de nog också mer beskrivit skadligheten som en konsekvens av att inte följa användningsråden. Faran för fåglar gäller nog oavsett om ugnen är ren eller grisig..N NilsNilsson_ skrev:
Jo så långt är vi överens men om du nu är en ansvarstagande fågelägare och vet att rök och matos skadar fåglarna har du dom ju knappast i anslutning till ett kök oavsett vad som står i manualenHellenna skrev:
Vet inte exakt vilken del du kommenterar på, men jag menar att om de skriver i manualen att det är farligt för fåglar, samt också skriver att ugnen ska torkas ur på matrester innan pyrolys sätts igång, och förutsätter att den som läser ena delen av detta också läser den andra delen, så borde ju rimligtvis inte extremare rökutveckling p.g.a. ej uttorkad ugn vara det som orsakar skadligheten för fåglar. I så fall hade de nog också mer beskrivit skadligheten som en konsekvens av att inte följa användningsråden. Faran för fåglar gäller nog oavsett om ugnen är ren eller grisig..
Sen att personen i fråga åker hemifrån och drar igång pyrolysrengöring säger väl allt. Känns som det är en person som skulle behöva personlig assistent för att klara vardagliga sysslor.
Du har uppenbarligen stor kunskap kring pyrolysrengöring, vad det innebär, om man bör vara hemma när det görs och vilka konsekvenser det kan ha för fåglar.N NilsNilsson_ skrev:
Dock tror jag att du skulle behöva ett uns ödmjukhet och inse att alla andra inte nödvändigtvis ser allt på precis samma sätt som du gör eller har samma kunskaper.
Jag har (tror jag) aldrig haft någon ugn med pyrolysrengöring och har väldigt diffus uppfattning om vad det innebär. Jag har dock en diskmaskin med ett "rengöringsprogram" som jag kör när maskinen så uppmanar mig, Ibland har det säkert även körts när ingen varit hemma. Aldrig sett något konstigt med det.
Den dag jag skaffar en ugn med ett "rengöringsprogram" skulle jag, om jag nu inte råkat halka in på denna tråd, antagligen bara ha startat det "på uppmaning" utan större eftertanke om att det kunde medföra några obehagliga konsekvenser.
Jag förutsätter nog helt enkelt att vanliga standardfunktioner på en vanlig köksmaskin ska kunna användas utan att man riskera livet på familjemedlemmarna. Uppenbarligen fel i detta fallet men uppenbarligen är det fler som gör detta misstag.
Klarar man inte av att implementera funktionen ugnsrengöring utan att det innebär att levande varelser i ugnens närhet riskerar att dö så ska man låta bli. Själva funktionen ugnsrengöring är på intet sätt så viktig att den motiverar en sådan risk. Att sen skylla på att folk inte läser manualen är bara fel. Tillverkaren och säljaren vet mycket väl att väldigt många inte läser manualer för rena standardprodukter som finns i de flesta hem. Själv tror jag aldrig jag läst en spismanual. De spisar jag ägt och äger är inte krångligare än att jag utan att läsa några manualer har klurat ut hur jag ställer in önskad temperatur på plattor/ugn och mycket mer kräver jag inte av en spis. Skulle det finnas någon funktion som jag inte känner till så klarar jag mig nog utan den.
Sen finns det en massa scenarier där folk använder andras spisar. Förväntas de rota runt på vinden eller var nu ägaren kan ha gömt undan manualen. Det kan mycket väl saknas tillgång till internet i huset, tänk fjällstuga. Det kan t.ex. handla om folk (kända och okända) som lånar/hyr bostaden. Så att förvänta sig att alla användare läst manualen är helt orimligt och det vet garanterat de som säljer/tillverkar spisen.
Många i tråden verkar tycka det är helt ok med en sådan här funktion om den bara dödar fåglar./ormar. Hade det varit lika ok om hundar/katter kunde stryka med? Eller är det skillnad på husdjur och husdjur?
Sen finns det en massa scenarier där folk använder andras spisar. Förväntas de rota runt på vinden eller var nu ägaren kan ha gömt undan manualen. Det kan mycket väl saknas tillgång till internet i huset, tänk fjällstuga. Det kan t.ex. handla om folk (kända och okända) som lånar/hyr bostaden. Så att förvänta sig att alla användare läst manualen är helt orimligt och det vet garanterat de som säljer/tillverkar spisen.
Många i tråden verkar tycka det är helt ok med en sådan här funktion om den bara dödar fåglar./ormar. Hade det varit lika ok om hundar/katter kunde stryka med? Eller är det skillnad på husdjur och husdjur?
Ja, men det lär finnas användare som följer rekommendationerna bättre eller sämre. Människor har olika uppfattning om vad som är lagom rent. Det behövs extremt lite fett i ugnen för att rök skall utvecklas.Hellenna skrev:
Men om tillverkarna nu förutsätter att användarna läser manualen, torkar ur sin ugn innan pyrolys startas, och ändå beskriver funktionen som farlig för fåglar och reptiler så känns det ju inte som röken ändå är det som är problemet. I artiklarna jag läst har ingen rökutveckling tagits upp heller, bara om lukten, så det kanske inte heller var problemet i det här specifika fallet heller.
Både Miele och Bertazzoni nämner att kraftig rökutveckling kan ske vid pyrolys.
Fåglars andningssystem beskrivs ofta som ytterst högtrimmade för maximal syreupptagning. De saknar naturliga luftfilter och är känsliga för rök och luftföroreningar.
Vid googling på fåglar och giftiga gaser får jag träff på sidor som denna
https://www.pdsa.org.uk/pet-help-an...sh-and-other-pets/keeping-your-pet-birds-safe
"Håll fåglar borta från all typ av rök" och "inga fåglar i eller i närheten av köket" är två punkter som känns viktiga i sammanhanget.
Om du hittar någon information om ugnsdelar som avger giftiga gaser vid användning av pyrolys får du gärna lägga in en länk i tråden.
Fast nu dör ju bevisligen inte ”levande varelser” till höger och och vänster vid varje användning av rengöringsfunktionen — för det hade du kunnat läsa om — så problemet är inte så himla stort som du gör det till.L lbgu skrev:Klarar man inte av att implementera funktionen ugnsrengöring utan att det innebär att levande varelser i ugnens närhet riskerar att dö så ska man låta bli. Själva funktionen ugnsrengöring är på intet sätt så viktig att den motiverar en sådan risk. Att sen skylla på att folk inte läser manualen är bara fel. Tillverkaren och säljaren vet mycket väl att väldigt många inte läser manualer för rena standardprodukter som finns i de flesta hem. Själv tror jag aldrig jag läst en spismanual. De spisar jag ägt och äger är inte krångligare än att jag utan att läsa några manualer har klurat ut hur jag ställer in önskad temperatur på plattor/ugn och mycket mer kräver jag inte av en spis. Skulle det finnas någon funktion som jag inte känner till så klarar jag mig nog utan den.
Men när vi ändå klagar på saker som borde vara ens ansvar att hålla/ta reda på, kolla här på vilken lång lista av saker småbebisar inte får äta i samma mängd som vuxna. Jag har inga barn själv än, så jag har inte koll på ens hälften av dessa rekommendationer. HUR kan de tillåta okontrollerad försäljning av dessa, det är ju för tusan barn vi riskerar livet på!
”-Vi åkte och handlade och när vi kom tillbaka kände jag en olustig känsla och en konstig lukt.”Nyfniken skrev:
På Aftonbladet sade de det mer tydligt:
”Processen skulle pågå i flera timmar. Eva och hennes man åkte till affären för att köpa mjölk. När de kom tillbaka gick maken och matade fåren. Eva gick in i huset och möttes av en konstig lukt.”
Oberoende av hur ofta det händer så är det en idiotiskt implementerad funktion om den vid normal användning tar livet av fåglar och ormar som uppehåller sig i närheten av ugnen. Hade du tyckt samma sak ifall ugnen även dödat hundar och katter?Jetkokos skrev:
Annars är väl inne i ugnen en av de platser i ett hem som borde ha lägst prioritet att rengöras. Det finns knappast några hälsofarliga effekter av lite skit i ugnen då användning av ugnen effektivt dödar alla bakterier. Själv rengör jag bara i ugnen vid flytt samt ifall det händer någon liten olycka typ lasagne/gratäng som fyllts för mycket i formen så det kokar över eller liknande. Så behovet av funktionen känns inte enormt precis, sen skulle man tydligen torka ur fett och annat innan man använder funktionen och då känns det ju som man nästan gjort rengöringen själv.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det beror på, är det en inomhuskatt eller utomhuskatt? Om det är det senare, vem anser du har ansvar för att se till att katten inte går in till grannen?L lbgu skrev:
Jag skulle dock bli mer upprörd på ägaren som orsakat sina djurs lidande och död.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Man kan vända på allting. Men med tanke på den rök som måste komma ut för att döda katter och hunder skulle vara så brutal att du skulle behöva röksanera hela huset....L lbgu skrev:Klarar man inte av att implementera funktionen ugnsrengöring utan att det innebär att levande varelser i ugnens närhet riskerar att dö så ska man låta bli. Själva funktionen ugnsrengöring är på intet sätt så viktig att den motiverar en sådan risk. Att sen skylla på att folk inte läser manualen är bara fel. Tillverkaren och säljaren vet mycket väl att väldigt många inte läser manualer för rena standardprodukter som finns i de flesta hem. Själv tror jag aldrig jag läst en spismanual. De spisar jag ägt och äger är inte krångligare än att jag utan att läsa några manualer har klurat ut hur jag ställer in önskad temperatur på plattor/ugn och mycket mer kräver jag inte av en spis. Skulle det finnas någon funktion som jag inte känner till så klarar jag mig nog utan den.
Du förstår det är sådan liten mängd kolmonoxid som kommer ut att dina fåglar måste vara väldigt nära ugnen.
Så jag förstår inte din frågeställning.
Dessutom är det väl ingen som sagt att det är bara en fågel. Som hade klarat sig om de inte hade haft den i vardagsrummet kanske?
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Vilken tur att vi får välja själva.... När vi vill städa. För min del så är ugnstädning långt ner här med. Men det är därför man har pyrolys. Då blir det enkelt.L lbgu skrev:Oberoende av hur ofta det händer så är det en idiotiskt implementerad funktion om den vid normal användning tar livet av fåglar och ormar som uppehåller sig i närheten av ugnen. Hade du tyckt samma sak ifall ugnen även dödat hundar och katter?
Annars är väl inne i ugnen en av de platser i ett hem som borde ha lägst prioritet att rengöras. Det finns knappast några hälsofarliga effekter av lite skit i ugnen då användning av ugnen effektivt dödar alla bakterier. Själv rengör jag bara i ugnen vid flytt samt ifall det händer någon liten olycka typ lasagne/gratäng som fyllts för mycket i formen så det kokar över eller liknande. Så behovet av funktionen känns inte enormt precis, sen skulle man tydligen torka ur fett och annat innan man använder funktionen och då känns det ju som man nästan gjort rengöringen själv.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Ska man döma ut en funktion för att några människor inte håller reda på manulen? Idag finns de flesta manualer att ladda ner.Alfredo skrev:
Du har uppenbarligen stor kunskap kring pyrolysrengöring, vad det innebär, om man bör vara hemma när det görs och vilka konsekvenser det kan ha för fåglar.
Dock tror jag att du skulle behöva ett uns ödmjukhet och inse att alla andra inte nödvändigtvis ser allt på precis samma sätt som du gör eller har samma kunskaper.
Jag har (tror jag) aldrig haft någon ugn med pyrolysrengöring och har väldigt diffus uppfattning om vad det innebär. Jag har dock en diskmaskin med ett "rengöringsprogram" som jag kör när maskinen så uppmanar mig, Ibland har det säkert även körts när ingen varit hemma. Aldrig sett något konstigt med det.
Den dag jag skaffar en ugn med ett "rengöringsprogram" skulle jag, om jag nu inte råkat halka in på denna tråd, antagligen bara ha startat det "på uppmaning" utan större eftertanke om att det kunde medföra några obehagliga konsekvenser.
Jag förutsätter nog helt enkelt att vanliga standardfunktioner på en vanlig köksmaskin ska kunna användas utan att man riskera livet på familjemedlemmarna. Uppenbarligen fel i detta fallet men uppenbarligen är det fler som gör detta misstag.
Funktionen är bra!
Nä det är det som är grejen, man behöver inte veta vad pyrolys är, det handlar om vilket ansvar man tar om man skaffar husdjur. Det är en levande varelse du tar fullt ansvar för som inte har något att säga till om. Jag kan inte ens något om fåglar för jag har ingen fågel men om du googlar snabbt vad man behöver veta om man ska ha en fågel så kan du i princip på varenda seriös sida läsa hur känsliga som är mot i princip allt i ett kök.Alfredo skrev:
Du har uppenbarligen stor kunskap kring pyrolysrengöring, vad det innebär, om man bör vara hemma när det görs och vilka konsekvenser det kan ha för fåglar.
Sedan för att spä på det otroligt olämpliga i att ha fåglar i anslutning till kök lämnar man dom dessutom hemma med ugnen igång. Om du inte ser problemet här kan vi helt enkelt vara överens om att vi har olika åsikter
Hela förfarandet borde anmälas som vanvård av djur med tillhörande straff