7 669 läst ·
39 svar
8k läst
39 svar
Tvist vid anläggning av gräsmatta
Moderator
· Stockholm
· 56 248 inlägg
Jag tycker att du skall göra en formell polisanmälan om olaga hot. Om inte annat så för att få det registrerat, det kan göra skillnad på vilken prioritet en ev. anmälan senare får (om de skulle få för sig att fullflja hoten på något sätt).
Självbyggare
· Stockholm
· 8 226 inlägg
Nu är det alltid lättare att ge goda råd än att agera likadant men om han hade sagt så till mig hade jag nog fasen blivit arg på riktigt !
Vi hade kommit överens om ett pris på 15000-20000 kr, dör alltså 20000 var max, utöver detta tillkom 1700 kr i tilläggsbeställningar - hur du hanterar oförutsedda utgifter är inte mitt problem ! så hade jag i teorin iaf
sagt...
/K
Vi hade kommit överens om ett pris på 15000-20000 kr, dör alltså 20000 var max, utöver detta tillkom 1700 kr i tilläggsbeställningar - hur du hanterar oförutsedda utgifter är inte mitt problem ! så hade jag i teorin iaf
/K
Uttalandet från entreprenören bekräftar ju verkligen storleken på hans iq..
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 114 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 114 inlägg
Vilken IQ 
Tror inte hissen går ända upp hos den entreprenören.
Det är väldigt svårt att ge ett fast pris men på ett spann mellan 15-20k bör det gå.
Är man seriös kontaktar man omg kunden om det till kommer något som gör att det blir dyrare och låter kunden ta ställning till hur man ska göra.
Kan nämna att även om man ger ett fast pris och håller det kan det bli konflikter.
Hade ett sånt fall i onsdags, gav ett fast pris på en reperation av en disk maskin på 1500kr.
När jag sen ville ha just 1500kr av kunden började han snacka om att konsument verket skulle reglera reservdels priserna.
Han ville följdaktligen inte betala det priset han fick innan jag började laga maskinen utan försökte pruta.
Efter ca 15 minuter var jag så trött på hans tjafsande att han fick välja mellan betala dom 1500kr eller få maskinen återstäld i samma skick som som när han lämnade den utan kostnad och lämna in den någon annanstans.
Han valde att betala men var inte helt nöjd men vad ska man göra när reservdelen till maskinen kostade 900kr exkl moms, lite lön är man väl ändå värd.
Lite OT men skildrar lite hur synen på fast pris kan vara.
Lycka till
Göran
Tror inte hissen går ända upp hos den entreprenören.
Det är väldigt svårt att ge ett fast pris men på ett spann mellan 15-20k bör det gå.
Är man seriös kontaktar man omg kunden om det till kommer något som gör att det blir dyrare och låter kunden ta ställning till hur man ska göra.
Kan nämna att även om man ger ett fast pris och håller det kan det bli konflikter.
Hade ett sånt fall i onsdags, gav ett fast pris på en reperation av en disk maskin på 1500kr.
När jag sen ville ha just 1500kr av kunden började han snacka om att konsument verket skulle reglera reservdels priserna.
Han ville följdaktligen inte betala det priset han fick innan jag började laga maskinen utan försökte pruta.
Efter ca 15 minuter var jag så trött på hans tjafsande att han fick välja mellan betala dom 1500kr eller få maskinen återstäld i samma skick som som när han lämnade den utan kostnad och lämna in den någon annanstans.
Han valde att betala men var inte helt nöjd men vad ska man göra när reservdelen till maskinen kostade 900kr exkl moms, lite lön är man väl ändå värd.
Lite OT men skildrar lite hur synen på fast pris kan vara.
Lycka till
Göran
Lite lurigt sånt här ändå..
Att stå o titta på en tomt och i förväg bestämma en summa är galet svårt.. Hans gissning var 15-20k.
Visst.. han tog en diff på 2500kr att vingla på.. (17500kr +-2500) men det är inte mycket alls.. ett jordlass eller en av hans anställda arbetar 3-4timmar mer än beräknat på jobbet..
Det som de borde gjort är att sluta arbeta när de kommit upp till 20k och frågat om de ska slutföra arbetet eller att ni ska nöjja er med resultatet... Hade ni pratat en FAST summa innan beställning hade det varit anorlunda..
Visst hade företaget säkert kunna få till er tomt för de 20k om de fuskat lite och tex lagt tunt me jord någonstans osv..
Hade det varit OK om det visat sig att arbetet bara kostade 10k istället för 15-20, men de fakturerar er 15-20k iallafall för att det var så ni sa innan?
21700 + 15% han har "rätt" att diffa på = 24995kr. faktisk faktura 27035kr
Diff = 2080kr.. Hade det vart bättre om han struntat i de extra lassen matjord så han blev helt nöjd med jobbet och ni fick en perfekt gräsmatta än att pröjsa 2080kr extra..?
Att stå o titta på en tomt och i förväg bestämma en summa är galet svårt.. Hans gissning var 15-20k.
Visst.. han tog en diff på 2500kr att vingla på.. (17500kr +-2500) men det är inte mycket alls.. ett jordlass eller en av hans anställda arbetar 3-4timmar mer än beräknat på jobbet..
Det som de borde gjort är att sluta arbeta när de kommit upp till 20k och frågat om de ska slutföra arbetet eller att ni ska nöjja er med resultatet... Hade ni pratat en FAST summa innan beställning hade det varit anorlunda..
Visst hade företaget säkert kunna få till er tomt för de 20k om de fuskat lite och tex lagt tunt me jord någonstans osv..
Hade det varit OK om det visat sig att arbetet bara kostade 10k istället för 15-20, men de fakturerar er 15-20k iallafall för att det var så ni sa innan?
21700 + 15% han har "rätt" att diffa på = 24995kr. faktisk faktura 27035kr
Diff = 2080kr.. Hade det vart bättre om han struntat i de extra lassen matjord så han blev helt nöjd med jobbet och ni fick en perfekt gräsmatta än att pröjsa 2080kr extra..?
Redigerat:
wizeguy
Du ska nog ta och läsa vad trådskaparen skrivit innan du yttrar dig.
Entreprenören har varit på plats och tittat, fått ritning på tomten och sedan återkommit efter ett par dar. Då ska han fanimej kunna lämna ett riktigt pris.
Du har dessutom inte sett att 1700:- spänn var för extra jord o stenmjöl, som inte ingick i de 15-20000 som han fått pris på. Om entreprenören hade kommit på nägot oförutsett under resans gång, är det hans skyldighet att informera om detta då. Inte när fakturan skrivs.
15 % tillägg skall om det accepteras, vara utöver de 20000:-.
Du ska nog ta och läsa vad trådskaparen skrivit innan du yttrar dig.
Entreprenören har varit på plats och tittat, fått ritning på tomten och sedan återkommit efter ett par dar. Då ska han fanimej kunna lämna ett riktigt pris.
Du har dessutom inte sett att 1700:- spänn var för extra jord o stenmjöl, som inte ingick i de 15-20000 som han fått pris på. Om entreprenören hade kommit på nägot oförutsett under resans gång, är det hans skyldighet att informera om detta då. Inte när fakturan skrivs.
15 % tillägg skall om det accepteras, vara utöver de 20000:-.
Det är möjligt att det var svårt att göra en exakt uppskattning men oavsett så gäller konsumenttjänstlagen! Det fanns väl inget som hindrade entreprenören att lämna en uppskattning på mellan 15 000 och 30 000 istället vilket hade undvikit problem. Hade TS tyckt att det riskerade att bli för dyrt hade han då kunnat avstå från att anlita entreprenören.
Att dessutom överskrida den uppskattade prisuppgiften utan att på något sätt informera eller diskutera den ökade kostnaden med kunden är också oacceptabelt. Konsumenttjänstlagen är skriven för att skydda den "okunnige" kunden mot en entreprenör vilket jag skulle tro de flesta tycker är ganska OK. Ett problem verkar vara att en hel del entreprenörer verkar sakna grundläggande kunskaper om vilka lagar eller regler som gäller eller så struntar de helt enkelt i dem och hoppas att kunden har noll koll.
Att dessutom överskrida den uppskattade prisuppgiften utan att på något sätt informera eller diskutera den ökade kostnaden med kunden är också oacceptabelt. Konsumenttjänstlagen är skriven för att skydda den "okunnige" kunden mot en entreprenör vilket jag skulle tro de flesta tycker är ganska OK. Ett problem verkar vara att en hel del entreprenörer verkar sakna grundläggande kunskaper om vilka lagar eller regler som gäller eller så struntar de helt enkelt i dem och hoppas att kunden har noll koll.
Borde ju framgå på fakturan som enligt utsago var väl specificerad, vad det var som kostade extra...
Är det tex orimligt många arbetstimmar eller väldigt dyra sådanna hade säkerligen jag reagerat lika... Eller om jorden som lades ut var väldigt dyr....
Men är det i sin ordning och det som dragit iväg var något extra lass jord hade jag inte pallat klaga... speciellt inte om det är en kontakt via familj o vänner osv.. (ni kanske rent av fick ett bra pris pga det eller att han var extra noga och gjorde riktigt fint jobb)
OK han räknade fel.. Inte säkert han har lust att jobba gratis på hela jobbet för det. alternativet hade varit att göra ett fuskjobb med den mindre del jord som han räknade gå åt.
OK ni hade kunnat tagit en annan entreprenör... Det hade KANSKE blivit billigare om de hade haft mindre i timlön eller arbetat väldigt mycket snabbare.. Jord åtgången hade med all säkerhet blivit exakt den samma. så det som kan diffa är arbetskostnaden. (och som sagt, kolla den spec fakturan för info om den).
Så.. kolla upp om det pris ni har fått betala för det totala arbetet är OK.. (beräknat på jordåtgång och arbetstid), Är det OK och ni är nöjda med eran tomt så gilla läget.
Om Mina tankar stämmer överens med en massa lagar eller inte kvittar.. lägger bara min syn på det.
Är det tex orimligt många arbetstimmar eller väldigt dyra sådanna hade säkerligen jag reagerat lika... Eller om jorden som lades ut var väldigt dyr....
Men är det i sin ordning och det som dragit iväg var något extra lass jord hade jag inte pallat klaga... speciellt inte om det är en kontakt via familj o vänner osv.. (ni kanske rent av fick ett bra pris pga det eller att han var extra noga och gjorde riktigt fint jobb)
OK han räknade fel.. Inte säkert han har lust att jobba gratis på hela jobbet för det. alternativet hade varit att göra ett fuskjobb med den mindre del jord som han räknade gå åt.
OK ni hade kunnat tagit en annan entreprenör... Det hade KANSKE blivit billigare om de hade haft mindre i timlön eller arbetat väldigt mycket snabbare.. Jord åtgången hade med all säkerhet blivit exakt den samma. så det som kan diffa är arbetskostnaden. (och som sagt, kolla den spec fakturan för info om den).
Så.. kolla upp om det pris ni har fått betala för det totala arbetet är OK.. (beräknat på jordåtgång och arbetstid), Är det OK och ni är nöjda med eran tomt så gilla läget.
Om Mina tankar stämmer överens med en massa lagar eller inte kvittar.. lägger bara min syn på det.
Sakta i backarna Wizegay!
O_Salo. Kontaktade någon kompis- kompis-kompis som lämnaden en offert på 15-20.000. Räkningen överskred den summan med råge, inkl. extra.
När O_Salo opponerar sig hotar entreprenören honom som en djävla gangster med represalier - och en sådan skithög försvarar du!
Staffan
O_Salo. Kontaktade någon kompis- kompis-kompis som lämnaden en offert på 15-20.000. Räkningen överskred den summan med råge, inkl. extra.
När O_Salo opponerar sig hotar entreprenören honom som en djävla gangster med represalier - och en sådan skithög försvarar du!
Staffan
Redigerat:
Så du tycker kunden ska torska för att han räknade fel?Wizeguy skrev:Borde ju framgå på fakturan som enligt utsago var väl specificerad, vad det var som kostade extra...
Han borde ju tagit till så han haft täckning för ev. arbete, men misslyckades, alltså han får ta att HAN torskade..
Och hur kan han få göra hela jobbet gratis som du skriver, det är väl bara den del som han inte klarade av att räkna in som han 'får stå för'?
Nej, det spelar ingen roll om entreprenören efteråt och på en faktura kan motivera varför det blev dyrare, även om många tror det (i synnerhet entreprenörer). En given prisuppgift till en kund/konsument gäller.Wizeguy skrev:Borde ju framgå på fakturan som enligt utsago var väl specificerad, vad det var som kostade extra...
I grundpriset ingick ju att anlägga en gräsmatta, alltså underförstått givetvis en gräsmatta med rimligt med jord. Om firman räknade fel och inte körde dit tillräckligt med jord med en gång för att lyckas nå överenskommet resultat, är det ju deras problem helt och hållet. Kunden har ju beställt ett slutresultat, inte en viss mängd jord. Varför skall trådskaparen svälja kostnaden för att firman inte är kapabel att räkna rätt ?
Att företaget räknat fel eller inte tagit höjd för risker är alltså deras problem. Konsumenttjänstlagen är väldigt tydlig på detta. Men med tanke på i vilken värld den entreprenören lever så har han nog knappast kunskap om lagarna han är skyldig att följa.
Redigerat:
Hur entreprenören specificerar fakturan är ju av mindre betydelse för den överenskomna summan. Att han specificerar nästan 50% extra kostnader ger han inte rätt i sak för det...Wizeguy skrev:
Han har säkert inte lust att jobba gratis. Men kunden har säkert ingen lust att betala mer än vad som utlovats. Så varför i all världen ska kunden vara den som är förloraren?
Jag tycker det är fullt rimligt att man måste kunna lita på en yrkesmans uppskattning av vad ett beställt jobb kommer att kosta. Det har ingenting i slutänden att göra med om entreprenören i efterhand kan redovisa att det verkligen kostat x % mer än den angivna uppskattningen om kunden inte varit medveten om detta eller godkänt det i förväg.Wizeguy skrev:Borde ju framgå på fakturan som enligt utsago var väl specificerad, vad det var som kostade extra...
Varför skulle inte en entreprenör behöva ta ansvar för en lämnad prisuppgift och varför är det kunden som ska drabbas av att entreprenören inte räknat rätt?
Alternativen om en entreprenör misslyckats med en given prisuppgift till en kund är varken att överskrida den angivna kostnaden eller att fuska med arbetet utan helt enkelt att utföra det arbete som avtalats till det överenskomna priset.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 226 inlägg
Eller att informera kunden under arbetets gång att det och det kommer kosta mer - och försöka hitta fram till en lösning tillsammans.mr_bygg skrev:
Tex i detta fall kunde entrepenören ha sagt att uta ett extra lass jord så kommer gräsmattan bli väldigt tunn, är det ok om jag beställer ett lass till till en extra kostnad av xxx kr ?
/K