Rör i rör verkar promotas hårt av vvs branschen. Själv har jag dubier baserat på följande:
Plast under belastning kryper, då det inte finns någon tydlig sträckgräns som för metaller. Tappvatten med 5-6 bar konstant + peakar riskerar att töja materialet över tid.
Ja men man kan lätt byta om/när det blir problem säger rörisarna, bara att dra ut de gamla och skjuta in nya. Hm. Min erfarenhet, iofs baserat på akvaristik och enklare slangar, är ändå att mjukgöraren i plasten lakas ur över tid och slangen är inte alls speciellt elastisk när det kommer till kritan efter ett antal år. Kanske blir det inte så smärtfritt att ”bara dra ur” det gamla, beroende på hur mycket böjar som finns? Slutligen, apropå laka ur. Är det inte lite optimistiskt att vi har så mycket plast i kontakt med vårt tappvatten? Gud vet hur mycket additiver (olika kemikalier) som tillverkarna har i plasterna för att uppnå önskad prestanda. Är det inte en risk att mängden kemikalier vi marinerar oss i bidrar till tex ökade allergier, könsdysfori etc som verkar vara på uppgång?
Om det ligger något i mina orospunkter så kan vi ha en potentiell kris om det visar sig att vår byggstandard varit obra under ett antal år. Jämför tex PCB, asbest, enstegstätade fasader etc som alla säkert uppskattades av ”branschen” på sin tid. Eller tycker ni jag är en foliehatt 😅?

• Gilla
TickyNucker och 12 till
  • Laddar…
Rickard.
Pex-rör har funnits i 54år nu så dom problem du spekulerar om bör ha börjat visa sig vid det här laget även fast det tog några år till innan det på riktigt explodera i popularitet. Pex är inget exklusivt för norden heller utan det finns på många platser så det får väl ses som beprövat idag, kan jag tycka....

Alla ledninganät görs med plaströr så det är bara en tidsfråga innan alla med kommunalt vatten kommer få vatten som gått långt i plaströr oavset vad dom själva väljer så har du rätt så är man kört oavsett vad man själv väljer i sitt egna hus, jag kommer inte oroa mig över det.

Kopparrör slits också och kan inte dras ur väggar men ändå så har rörmokare kunnat lösa alla möjliga problem ändå, ibland med mer eller mindre rivning. Utbytbarhet är lite överskattat i min mening och mer en bonus än något annat.

• Gilla
Newgolds och 13 till
  • Laddar…
Tack för bra svar. Jo det borde väl ha visat sig om det hade varit otillförlitligt. Har själv sett uppfrätta Cu rör pga höga halter av metalljoner i vattnet på vårt lantställe. Och som du säger så går kommunala vattnet ändå i plaströr så det är svårt att komma ifrån. Hemma ser jag ofta små svarta plast? partiklar i kranvattnet, det verkar man få på köpet. Jag är inte orolig för egen del, något äldre än PEX rören har jag redan klarat av fortplantningen och är väl hursom avskriven 😂 men jag hörde om denna studie “Bioaccumulation of microplastics in decedent human brains” (Nature.com). Kanske borde folk fokusera mindre på CO2 o mer på detta…

• Gilla
  • Haha
TommyC och 5 till
  • Laddar…
I used this rör-i-rör in my bathroom renovations. I used vatette because I wanted to have all pipes hidden but without hidden connections. It's been four years, so too early to say anything. But PEM pipes were used for water connections decades ago, without any problems. My house was built 1969 and municipal water is done with PEM. If the pressure would be a problem, it would definitely show by now.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att det är ungefär 0% chans att få ut medieröret för byte, för att inte tala om att få in ett nytt, speciellt om det sitter i pistoler vid utgången. (Lyckligtvis har jag aldrig behövt försöka)

• Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
F fiskbuggaren skrev:
Jag tror att det är ungefär 0% chans att få ut medieröret för byte, för att inte tala om att få in ett nytt, speciellt om det sitter i pistoler vid utgången. (Lyckligtvis har jag aldrig behövt försöka)
Det stämmer inte utan det är 50% chans, antingen så går det eller så går det inte. Enkel matte egentligen 😉

• Haha
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 15 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det stämmer inte utan det är 50% chans, antingen så går det eller så går det inte. Enkel matte egentligen 😉
Det var ju också en djävla matematik.😀
Den skulle vara värdefull när forskare försöker framställa något till sin uppdragsgivares önskan.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
J
Jag känner mig också lite tveksam, både till det kemiska (men samtidigt kommer massor av mat i plastförpackningar, bra eller dåligt) plus detta att det ska gå att byta. Och att plast och gummi/oringar inte håller för evigt. Men som sagt, det har funnits ett tag och det verkar ju funka... Folk har iallafall inte dött och vad jag vet har få rör kollapsat.

Det bästa torde vara att dra rören synligt i tex källare eller krypgrund, lätt utbytbart. Och om man måste, bara ha dessa RiR sista metern genom bjälklaget?

• Gilla
Grävsax och 1 till
  • Laddar…
Jag har hört talas om lyckade byten av inner röret i 3 fall. Jag har inte hört talas om något fall där det inte gick.

Ang. mjukgörare, så behövs inte mjukgörare i PEX. Det har vi hört talas om från PVC plast.

• Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
C
Rickard. Rickard. skrev:
Pex-rör har funnits i 54år nu så dom problem du spekulerar om bör ha börjat visa sig vid det här laget
Finns i och för sig en del seriös kritik. Vad gäller t.ex. kemikalier, synnerligen dålig UV-tålighet och känslighet mot gnagarangrepp. Sen har det väl varit en del "skandaler" med syrediffusion (i värmesystem), sprickande skyddsrör och fallerande kopplingar.

Men som du säger, för markförläggning finns väl i princip inget alternativ till PE idag, så delvis kommer man ju inte undan.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
För kallt vatten så finns det ingen "fara"
Men varmvatten genom rör ska man däremot fundera ett varv till om innan man dricker.
Men där är väl ingen som tappar upp en varm kopp vatten från kranen. För att dricka?

Det sitter i ryggmärgen att ALDRIG dricker varmvatten från kranen. Vissa kranar kan släppa ifrån sig metallioner och då mest vid varmvatten.

Vad gäller RiR tycker jag det är mest en påhitt av VVS-industrin. Används det i andra länder i större utsträckning?

• Gilla
cillan och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
T Thomas_Blekinge skrev:
Det sitter i ryggmärgen att ALDRIG dricker varmvatten från kranen. Vissa kranar kan släppa ifrån sig metallioner och då mest vid varmvatten.

Vad gäller RiR tycker jag det är mest en påhitt av VVS-industrin. Används det i andra länder i större utsträckning?
För att inte nämna hur det brukar se ut i gamla varmvattenberedare.......

Just rör i rör verkar vara mest nordiskt men pex används globalt.

Redigerat:
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Moderna hus är väl marinerade i plast rakt igenom? Plastfärg (en av de största orsakerna till mikroplaster) både inne och ute, lager av plastfolier, laminatgolv. Så varför inte till vattenrören?

Som många skrivit här så verkar plasten just i vattenrör vara ett av de minsta problemen och också ett av de mest kvalitetskontrollerade användningsområdena för plast. Så jag tror inte att man ska vara allt för orolig, koppar är inte allt för nyttigt att få i sig i stora mängder heller. Min övertygelse är att det är bättre att fokusera på att använda mindre plast i andra sammanhang.

• Gilla
CüberDüne och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vara mycket mer orolig för plast som nyproduceras hela tiden och som är i kontakt med mat...
Plaströr blir ju "genomsköljt" några miljoner gånger om året...

Plastflaskan produceras och är i direkt kontakt med livsmedel....

• Gilla
Sander54 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.