Aleta Aleta skrev:
Röret är bara 75 och det går bara att komma åt översidan så inga skjutmuffar tyvärr.
Men om det går att limma så får jag göra det om inget annat hjälper. Vilket lim skulle du rekommendera i så fall?
Hade valt ett för att limma PVC med, tror benämns Tangitlim.

A AndersS skrev:
Hade valt ett för att limma PVC med, tror benämns Tangitlim.
Tack!
Då har jag den lösningen ifall inget annat lyckas. :)

Härligt att det är så många som kommer med bra tips! :)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Aleta Aleta skrev:
Tack!
Då har jag den lösningen ifall inget annat lyckas. :)
Tangit limmar helst samma material om du har någon gammal del av samma rör. Testa på två provbitar innan. Se till att vädra.

• Gilla
Aleta
  • Laddar…
Sittställning
Aleta Aleta skrev:
Har testat med en liknande och det var den som tog sig rakt igenom, men den hakar inte fast utan glider bara tillbaka när jag drar tyvärr.
Skulle behöva vara lite mer korkskruv som jag fick förslag på lite högre upp.
Vet du om det finns någon som är mer så?

Tja, borde väl funka att fortsätta snurra och snurra. Annars kanske du kan fästa något vasst och snurra tills den är strimlad. Såna här läge är lite roliga för man får prova sin kreativitet :)

• Gilla
Aleta
  • Laddar…
@
Aleta Aleta skrev:
Löser det upp en hel tvättsvamp?
Tveksamt...men du kan ju prova på en annan tvättsvamp...

• Gilla
Aleta
  • Laddar…
Aleta Aleta skrev:
Najtråd var nytt för mig!
Är den mjuk att jobba med? Jag har en 90 graders böj innan jag kommer ner i den raka delen.
Halvmjuk, borde funka förbi en böj.

/Höghus

• Gilla
Aleta
  • Laddar…
Jag skulle ha kört med högtrycktvätt med rensslang. Rensslangen/munstycket trycker ju vattnet tillbaka i röret så om du först trycker igenom slangen borde det gå att spola tillbaka svampen.
Har du ingen högtryckstvätt brukar det gå att hyra på hygglo.se

P
Testa med dammsugaren, räcker inte slangen så bara skarva på mer slang med silvertejp. Du hör på ljudet på dammsugaren när svampen sitter fastsugen.

• Gilla
hoffret och 1 till
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Testa med dammsugaren, räcker inte slangen så bara skarva på mer slang med silvertejp. Du hör på ljudet på dammsugaren när svampen sitter fastsugen.
Eller en vp-slang på 16-20 mm om det är trångt.

• Gilla
Aleta och 1 till
  • Laddar…
Aleta Aleta skrev:
Hej!

Jag fick hjälp med att koppla ihop ett avloppsrör och jag frågade killen:
"Du tog väl bort svampen som låg i röret som skydd mot skräp?"
"Ja då", svarade han.

Nu har vi gjutit golvet och av någon anledning så fick jag för mig att testa så att vattnet rann ut som det skulle ... Tvärstopp!
Stoppet sitter 3 meter bort från närmsta ställe jag kommer åt och på exakt det ställe där svampen satt och där han kopplade ihop rören. :(
Jag har testat sådana där rensrör som är som spiraler. Jag vevade och vevade och kom faktiskt igenom vilket tyder på att det är något mjukt, men det sitter där det sitter och vattnet sipprar bara igenom.

Jag vill helst inte bila upp golvet som ni förstår. Jag har googlat efter lång gripklo, men hittar ingen på 3 meter. Röret är bara 75mm i diameter så den tryckluftsgripklo jag hittade online funkar inte heller (var för 100mm).

Precis ovanför stoppet är det ingen betong i en fyrkant så jag kan sticka ner handen och ta på röret, men det går ju inte att borra upp röret och sedan laga det igen väl? (Vanligt grått plast-avloppsrör.)

Någon som har några kloka råd hur jag ska få bort svampen?
Precis efter där den ligger är det en böj så bäst vore om det gick att dra den tillbaka 3 meter eller finfördela den i bitar kanske. Eller går det att ta hål i avloppsröret och laga det igen?

Är så ledsen över att jag inte gjorde det själv eller dubbelkollade allt innan vi började gjuta. Så gräma mig gör jag väldigt bra.
Hoppas någon har lösningen. :)
Hej, du säger att du kan Komma åt röret där det fastnat. Kan man ej kapa röret där och rensa o sen sätta på en skjutmuff?

H håbbe1961 skrev:
Hej, du säger att du kan Komma åt röret där det fastnat. Kan man ej kapa röret där och rensa o sen sätta på en skjutmuff?
Se svaret i #11:cool:

Tack, blev tvåa hehe

Om det går att komma åt röret från två håll hade jag gjort såhär:

Tryck igenom en vajer/najtråd och tryck den ända till nästa delning av röret.
Här monterar du omsorgsfullt på nånting lagom stort (tennisboll/innebandyboll?). Sen drar du försiktigt tillbaka. Nu bör svampen följa med.

Men passa dig så inte bollen också fastnar.
Prova gärna att dra några gånger i bollen innan du kör skarpt!

• Gilla
hoffret
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag skulle ha kört med högtrycktvätt med rensslang. Rensslangen/munstycket trycker ju vattnet tillbaka i röret så om du först trycker igenom slangen borde det gå att spola tillbaka svampen.
Har du ingen högtryckstvätt brukar det gå att hyra på hygglo.se
Eller ta dit en spolbil, de har kraftiga specialmuntycken som gräver sig fram. Tillslut borde väl man komma till ett 100 rör

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.