9 753 läst ·
65 svar
10k läst
65 svar
Tvättsvamp kvar i avlopp - någon med bra tips?
Aleta skrev:
Tja, borde väl funka att fortsätta snurra och snurra. Annars kanske du kan fästa något vasst och snurra tills den är strimlad. Såna här läge är lite roliga för man får prova sin kreativitet
Jag skulle ha kört med högtrycktvätt med rensslang. Rensslangen/munstycket trycker ju vattnet tillbaka i röret så om du först trycker igenom slangen borde det gå att spola tillbaka svampen.
Har du ingen högtryckstvätt brukar det gå att hyra på hygglo.se
Har du ingen högtryckstvätt brukar det gå att hyra på hygglo.se
Hej, du säger att du kan Komma åt röret där det fastnat. Kan man ej kapa röret där och rensa o sen sätta på en skjutmuff?Aleta skrev:
Hej!
Jag fick hjälp med att koppla ihop ett avloppsrör och jag frågade killen:
"Du tog väl bort svampen som låg i röret som skydd mot skräp?"
"Ja då", svarade han.
Nu har vi gjutit golvet och av någon anledning så fick jag för mig att testa så att vattnet rann ut som det skulle ... Tvärstopp!
Stoppet sitter 3 meter bort från närmsta ställe jag kommer åt och på exakt det ställe där svampen satt och där han kopplade ihop rören.
Jag har testat sådana där rensrör som är som spiraler. Jag vevade och vevade och kom faktiskt igenom vilket tyder på att det är något mjukt, men det sitter där det sitter och vattnet sipprar bara igenom.
Jag vill helst inte bila upp golvet som ni förstår. Jag har googlat efter lång gripklo, men hittar ingen på 3 meter. Röret är bara 75mm i diameter så den tryckluftsgripklo jag hittade online funkar inte heller (var för 100mm).
Precis ovanför stoppet är det ingen betong i en fyrkant så jag kan sticka ner handen och ta på röret, men det går ju inte att borra upp röret och sedan laga det igen väl? (Vanligt grått plast-avloppsrör.)
Någon som har några kloka råd hur jag ska få bort svampen?
Precis efter där den ligger är det en böj så bäst vore om det gick att dra den tillbaka 3 meter eller finfördela den i bitar kanske. Eller går det att ta hål i avloppsröret och laga det igen?
Är så ledsen över att jag inte gjorde det själv eller dubbelkollade allt innan vi började gjuta. Så gräma mig gör jag väldigt bra.
Hoppas någon har lösningen.![]()
Om det går att komma åt röret från två håll hade jag gjort såhär:
Tryck igenom en vajer/najtråd och tryck den ända till nästa delning av röret.
Här monterar du omsorgsfullt på nånting lagom stort (tennisboll/innebandyboll?). Sen drar du försiktigt tillbaka. Nu bör svampen följa med.
Men passa dig så inte bollen också fastnar.
Prova gärna att dra några gånger i bollen innan du kör skarpt!
Tryck igenom en vajer/najtråd och tryck den ända till nästa delning av röret.
Här monterar du omsorgsfullt på nånting lagom stort (tennisboll/innebandyboll?). Sen drar du försiktigt tillbaka. Nu bör svampen följa med.
Men passa dig så inte bollen också fastnar.
Prova gärna att dra några gånger i bollen innan du kör skarpt!
Eller ta dit en spolbil, de har kraftiga specialmuntycken som gräver sig fram. Tillslut borde väl man komma till ett 100 rörD Dublin skrev: