Du kan också prova att försöka göra änden större på rörrensaren du redan har, om du kan bända ut den en bra bit är det större chans att du får tag i svampen.

• Gilla
Aleta
  • Laddar…
Håller med om spolbilsförslaget.

Vi hade ett rejält stopp i form av stelnat fett från köksavloppet. Makalöst effektiva monstermaskiner det där, hetvattenspolning och grova sugslangar med ett rejält tryck och sug från spolbilen. Kostar några tusen för en ordentlig genomgång av stammarna.

• Gilla
Aleta
  • Laddar…
Aleta Aleta skrev:
Hej!

Jag fick hjälp med att koppla ihop ett avloppsrör och jag frågade killen:
"Du tog väl bort svampen som låg i röret som skydd mot skräp?"
"Ja då", svarade han.

Nu har vi gjutit golvet och av någon anledning så fick jag för mig att testa så att vattnet rann ut som det skulle ... Tvärstopp!
Stoppet sitter 3 meter bort från närmsta ställe jag kommer åt och på exakt det ställe där svampen satt och där han kopplade ihop rören. :(
Jag har testat sådana där rensrör som är som spiraler. Jag vevade och vevade och kom faktiskt igenom vilket tyder på att det är något mjukt, men det sitter där det sitter och vattnet sipprar bara igenom.

Jag vill helst inte bila upp golvet som ni förstår. Jag har googlat efter lång gripklo, men hittar ingen på 3 meter. Röret är bara 75mm i diameter så den tryckluftsgripklo jag hittade online funkar inte heller (var för 100mm).

Precis ovanför stoppet är det ingen betong i en fyrkant så jag kan sticka ner handen och ta på röret, men det går ju inte att borra upp röret och sedan laga det igen väl? (Vanligt grått plast-avloppsrör.)

Någon som har några kloka råd hur jag ska få bort svampen?
Precis efter där den ligger är det en böj så bäst vore om det gick att dra den tillbaka 3 meter eller finfördela den i bitar kanske. Eller går det att ta hål i avloppsröret och laga det igen?

Är så ledsen över att jag inte gjorde det själv eller dubbelkollade allt innan vi började gjuta. Så gräma mig gör jag väldigt bra.
Hoppas någon har lösningen. :)
Köp en avlopsrensare till din högtryckstvätt sen tejpar du på en krok på slangen med lite tur får du med den.

• Gilla
Aleta
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Aha, det har inte varit anslutet mot det avlopp som använts. Svampen satt bara i röret för att förhindra skräp under byggnation.
Japp!

Aleta Aleta skrev:
Spolar den bakåt?
Jag tror inte att jag kan få igenom en hel slang tyvärr men ska kolla om brorsan har någon sådan grej till sin högtryckstvätt.
Jo, den spolar bakåt för att hjälpa till att driva munstycke framåt genom jobbiga stopp. Men eftersom svampen ändå är så lätt som borde den tryckas tillbaka (om den inte trycks framåt och försvinner ut genom det större röret).
https://www.fruugo.se/trycktvattavl...6fxGdIexMUq5DJCq1-4RKFRaX0WCvPJxoC7EUQAvD_BwE

• Gilla
Aleta
  • Laddar…
Aleta Aleta skrev:
Aha! Tack! Låter lite dyrt, men då har jag en sista utväg i alla fall, kanske bättre än att chansa på att såga upp röret och limma.
Det är tyvärr inte helt gratis men en betydligt bättre lösning än att såga upp och limma ihop röret, den lösningen är bara dumsnål.

• Gilla
Aleta
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag hade provat att göra en liten vass krok i änden på najtråd.
[länk]
Sedan trycka in och försöka fiska upp svampen.
Kaustiksoda lär inte påverka den, om det inte är en äkta svamp.

/Höghus
Det lät som den klokaste lösningen hittills. En lite grövre ståltråd som bockas till en krok i änden.

Syra, göra litet hål osv, låter som riktigt dåliga ideer faktiskt.

J jonko skrev:
Det är tyvärr inte helt gratis men en betydligt bättre lösning än att såga upp och limma ihop röret, den lösningen är bara dumsnål.
Tja, vi vet ju inte hur en spolbil kan lösa problemet, så det behöver inte vara dumsnålt om ts är säker på att problemet sitter på den platsen där det går att ta ett hål.

Fairlane
Jag hade testa med Andy78s förslag.
Kanske någon i närområdet som har en som du kan låna?
Man kan sätta en krok på de jag har sett iallafall

• Gilla
Aleta
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Liknande en sådan här lånade jag när jag behövde felsök spolarvätskebehållaren på bilen.
[länk]
Den är högst upp på julklappslistan nu! :)

Har man inte sett en riktig spolbil ”in action” så förstår man inte hur extremt mycket mer effektivt denna fungerar jämfört med diverse hobby/amatör-lösningar typ högtryckstvätt (jag har en dylik också, rörrensare med bakåtriktat spolhuvud och lång slang - bra till vissa enklare prylar).

Beställer du spolbill med hetvatten och rejäla sugare så är det ett frustande fjärrstyrt monster som körs fram till huset och är avsett att fixa vad det nu är som behöver fixas, med kompetent operatör som ingår.

• Gilla
Aleta
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Har man inte sett en riktig spolbil ”in action” så förstår man inte hur extremt mycket mer effektivt denna fungerar jämfört med diverse hobby/amatör-lösningar typ högtryckstvätt (jag har en dylik också, rörrensare med bakåtriktat spolhuvud och lång slang - bra till vissa enklare prylar).

Beställer du spolbill med hetvatten och rejäla sugare så är det ett frustande fjärrstyrt monster som körs fram till huset och är avsett att fixa vad det nu är som behöver fixas, med kompetent operatör som ingår.
Jag vet inte jag, att ringa efter en spolbil för att ta bort en tvättsvamp i ett 75 rör låter som overkill modell värre i mina öron. Jag skulle definitivt testa med en del av tipsen här i tråden innan jag tömmer plånboken helt om jag vore TS.

A AndersS skrev:
Tja, vi vet ju inte hur en spolbil kan lösa problemet, så det behöver inte vara dumsnålt om ts är säker på att problemet sitter på den platsen där det går att ta ett hål.

Dom som kör spolbil är grymma på att fiska upp saker som fastnat, långt ifrån alltid är att spola bort stoppet den bästa lösningen.
Jag står fast vid att såga upp röret och limma på en bit för att täta är ett uselt förslag, hade det gått att kapa röret och skarva hade det varit en helt annan sak men enligt TS är det inte möjligt.

• Gilla
Aleta
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag vet inte jag, att ringa efter en spolbil för att ta bort en tvättsvamp i ett 75 rör låter som overkill modell värre i mina öron. Jag skulle definitivt testa med en del av tipsen här i tråden innan jag tömmer plånboken helt om jag vore TS.
Man ”tömmer inte plånboken” om man anlitar spolbil. Handlar om några tusen.

Kan också säga - och det är betydelsefull information tror jag - att jag först anlitade en rörmokare som har gjort många jobb hos oss. Det var rörmokaren som rekommenderade denna lösning, kallade in spolbilen inkl operatör&förare för det. Rörmokaren var med och styrde upp hela operationen, anvisade var som skulle spolas och kontrollerade hela processen.

Jag är tacksam för att det finns kompetent folk att anlita när man inte själv som beställare är helt hundra på vad som behöver göras när ändå spolbil är på plats. Det var där min rörmokare styrde upp allt på ett sätt som jag själv saknade kompetens till, resultatet blev lysande dvs att alla stammar blev rensade hela vägen ut till avloppsanslutningen i gatan utanför huset. Aldrig att jag hade tänkt på det.

• Gilla
Skoog77 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.