Hej,

Jag har idag en tvättmaskin inkopplad i vår tvättstuga i ett vanligt vägguttag. Jag har även, efter lite efterforskningar, en tvättmaskinsbrytare jämte vägguttaget - dock inget inkopplat där idag.

Har några frågor som jag undrar nån kan hjälpa mig med!
1. Är syftet med brytaren att man ska koppla in en tvättmaskin och en torktumlare där t.ex. och sen vrider man på vredet om man vill ha ström på antingen tvättmaskin eller torktumlare? Jag har 4 lägen på vredet: 1, 0, 1, 0 - 25% vridning åt gången.

2. Funderar på att byta ut brytaren mot vägguttag istället och att få till en snyggare kabeldragning och få ett ledigt uttag som man kan nyttja till t.ex. strykjärn. Då är min fråga hur ska jag göra? Får man ersätta brytaren med 2 vägguttag alt. dra ner vägguttagen längre ner så att man döljer inkopplingen till tvättmaskinen under bänken? Tanken är att jag ska ha en bänkskiva ovanför tvättmaskinen också i samma höjd som diskbänken.

3. Får jag som privatperson byta ut dagens brytare till ett vanligt vägguttag med två uttag i? Antar att jag inte få dra vidare el till ett nytt uttag på annan position själv?

4. Förstår inte riktigt min elcentral. Jag har två säkringar på grupp 4 - torktumlare och tre säkringar på grupp 5 - tvättmaskin. Innebär detta att det är 2 resp 3 faser framdragna?

• Tvättmaskinsladd inkopplad i vägguttag bredvid en oanvänd tvättmaskinsbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med etiketter för olika grupper inklusive torktumlare och tvättmaskin.
    Skapa konto
  • Elcentral med säkringar och grupper betecknade för bland annat torktumlare och tvättmaskin.
    Skapa konto
  • Tvättstuga med tvättmaskin, rostfri bänk med diskho, röd hink och tvättmedel, samt tvättmaskinsbrytare på väggen.
    Skapa konto
Troligen har det suttit två brytare förut och någon har bytt det ena till ett uttag. Det går bra att byta det andra också.

Det är ett jobb för en elektriker.

alm82 Andreas La Motte skrev:
Troligen har det suttit två brytare förut och någon har bytt det ena till ett uttag. Det går bra att byta det andra också.

Det är ett jobb för en elektriker.
Ok, är det IP44 som krävs på uttaget?

En annan sak som jag undrar är hur jag kan se om vägguttagen i tvättstugan är skyddade med JFB? Sitter ju en i centralen på ovanraden, gäller den då ej på den undre raden?

Det har inget med raderna att göra utan hur centralen är kopplad invändigt. Det enklaste sättet att prova det på är att trycka på jordfelsbrytarens testknapp så den löser ut. Då märker du vilka förbrukare som inte fungerar och vilka som fortfarande är igång.

N nocz skrev:
1. Är syftet med brytaren att man ska koppla in en tvättmaskin och en torktumlare där
Ja, nåt eller båda. Förr i tiden när det fanns riktiga tvättmaskiner som tog trefas så användes en sådan brytare och tvättmaskinen var då fast ansluten.

N nocz skrev:
och sen vrider man på vredet om man vill ha ström på antingen tvättmaskin eller torktumlare?
Nej, vredet ger ström till båda samtidigt.

N nocz skrev:
Får man ersätta brytaren med 2 vägguttag
Ja, då det handlar om en tvättstuga får man sätta uttag där. Då det handlar om en liten förändring i ett icke torrt rum så måste ni samtidigt se till att JFBn täcker detta uttag.

N nocz skrev:
dra ner vägguttagen längre ner så att man döljer inkopplingen till tvättmaskinen under bänken?
Ja, under bänkskiva standardhöjden är 600 mm ö.g.

N nocz skrev:
Ok, är det IP44 som krävs på uttaget?
Nej, men du måste se till att det är torrt på platsen, att det normal inte skvätter vatten mot uttaget. IP44 är inte till någon hjälp här eftersom den kapslingsklassen inte gäller med stickpropp i uttaget utan endast med locket stängt.

N nocz skrev:
Får jag som privatperson byta ut dagens brytare till ett vanligt vägguttag med två uttag i?
Nej, du får inte utan behörighet röra denna brytare alls, inte ens koppla in en tvättmaskin där.
'
N nocz skrev:
Förstår inte riktigt min elcentral. Jag har två säkringar på grupp 4 - torktumlare och tre säkringar på grupp 5 - tvättmaskin. Innebär detta att det är 2 resp 3 faser framdragna?
Svaret hittar man troligen bakom uttaget respektive brytaren på bild. Det ligger nog oanvända trådar där. Du är därmed ovanligt välförsedd med ström till tvättstugan :)

N nocz skrev:
En annan sak som jag undrar är hur jag kan se om vägguttagen i tvättstugan är skyddade med JFB? Sitter ju en i centralen på ovanraden, gäller den då ej på den undre raden?
Som centralen är uppbyggd kan jag sätta min ena njure på att allt utom kyl och frys ligger via jordfelsbrytaren. Så gjorde många förr i tiden, när kyl/frys ofta läckte felström. Idag bör även kyl/frys ligga via jordfelsbrytare, antingen samma som övrig el eller en egen.
Stäng av jordfelsbrytaren och se om tvättmaskinen fungerar, går den igång trots avstängd jordfelsbrytare har jag blivit av med en njure...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.