Hej :-)

Jag har köpt en ny tvättmaskinsbrytare och jag undrar dels vilken fas som ska till vilket nummer, det är 2,4 & 6 i båda ändra på brytaren?

Sedan undrar jag hur lampan skall kunna lysa för den är ju kopplad till två faser vad jag förstår?

Finns det ngt rätt eller fel med vilket bleck jag väljer för nollan eller jorden, höger eller vänster så att säga?

Tvättmaskinen är 220V så jag antar att det funkar bra att sätta den fasen i 2 an på samma sida som lampan är kopplad?

Tack på förhand! Ny tvättmaskinsbrytare med märkningen "IP23 norwesco" och en röd indikatorlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättmaskinsbrytare med märkningar 2, 4, 6 och elanslutningar inklusive N och T.
Skapa konto
Hand håller en tvättmaskinsbrytare med märkningar för faserna 2, 4 och 6, framför dator och tangentbord.
Skapa konto

Är väl så att 2 in på sidan utan trådar och 2 ut på sidan med trådar. Likadant med 4 och 6 på övriga faser.

Ser ut att vara en 3-fas brytare. Den använder alltså två av faserna till att tända lampan (4 och 6 med trådarna på)

Men är din maskin 1-fas 220 (eller 230V) så har du bara en av faserna att koppla in och lär då inte få mycket ljus i lampan.

Ska du ha ljus får du antingen ha minst 2 faser framdragna, kopplade på 4 och 6. Annars får du köpa en Enr:31 640 13 - TMBL 16-1 istället.

• Gilla
Mattias Widell
  • Laddar…
Brytaren är uppenbarligen felmärkt. Det borde stå 1, 3, 5 på bild nr 2.
Men kopplar du L till 2 mot 2, och N till 4 mot 4 osv så funkar det.
Lampan kanske lyser tillräckligt med 230 V.

• Gilla
Mattias Widell och 1 till
  • Laddar…
Trådarna till lampan på utgångssidan ska då också ligga på 2 och 4 förstås, inte på 4 och 6 som det är nu.

• Gilla
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Trådarna till lampan på utgångssidan ska då också ligga på 2 och 4 förstås, inte på 4 och 6 som det är nu.
Okej det är nämligen såhär lampan är kopplad original i brytaren från fabrik, därför jag tycker det var konstigt?! :-o

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Brytaren är uppenbarligen felmärkt. Det borde stå 1, 3, 5 på bild nr 2.
Men kopplar du L till 2 mot 2, och N till 4 mot 4 osv så funkar det.
Lampan kanske lyser tillräckligt med 230 V.
Men nollan och jord ska väl inte brytas dom ska väl kopplas till varsin sockerbit som sitter vid sidan av?

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Är väl så att 2 in på sidan utan trådar och 2 ut på sidan med trådar. Likadant med 4 och 6 på övriga faser.

Ser ut att vara en 3-fas brytare. Den använder alltså två av faserna till att tända lampan (4 och 6 med trådarna på)

Men är din maskin 1-fas 220 (eller 230V) så har du bara en av faserna att koppla in och lär då inte få mycket ljus i lampan.

Ska du ha ljus får du antingen ha minst 2 faser framdragna, kopplade på 4 och 6. Annars får du köpa en Enr:31 640 13 - TMBL 16-1 istället.
Jag har tre faser framdragna så dom kommer jag koppla på "IN" och bara använda en fas till tvättmaskinen plus Nollan och Jord då.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:

Jag fattar hur du menar och det var så jag tänkte :-)

Men hur lampan kan lysa genom att vara kopplad enbart till 2 faser förstår jag inte? :-o

Blir det inte som att koppla båda kablarna till +?

En lampa måste väl kopplas till + och - ?

Mattias Widell Mattias Widell skrev:
Men hur lampan kan lysa genom att vara kopplad enbart till 2 faser förstår jag inte? :-o

Vi talar om växelström så +/- är inte riktigt rätt sätt att tänka på saken här. Faserna är förskjutna mot varann, det ligger ca 400V mellan två faser.

• Gilla
Mattias Widell
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag fattar hur du menar och det var så jag tänkte :)

Det är finessen med växelströ, och specifikt 3-fas. En fas är inte + eller - utan växlar hela tiden mellan + och -. Nollan däremot hålls på 0.

Dessutom ser man till att ha en förskjutning mellan de tre faserna på en tredjedels periodtid. Alltså om det tar fasen 20 ms att gå från + till - och upp till + igen så kommer övriga två faser att göra exakt samma MEN fas2 kommer typ 6,66 ms efter och fas 3 kommer 13.33ms efter fas 1. Så när fas 1 är på topp = + så kommer fas 2 och fas 3 ligga på en bit under noll, den ena på väg ner mot - och den andra på väg upp.

+230V eller -230V är den spänning man varierar varje fas mellan så när fas1 är på +230V kommer fas 2 ligga på ungefär -170V vilket gör att skillnaden mellan dessa två är 400V. Därför kallar man ofta 3-fas för 400V (eller 380 som man sade förr när man hade 220V också).

SÅ, lampan som sitter i brytaren ska ha 400V för att lysa som den ska. Använder man fas och nolla istället så får den bara 230V och lyser svagare.

För att summera, HAR du 3 faser, nolla och jord framdraget så koppla in jord, nolla på varsin sockerbit som du säger och sätt sen faserna på 2,4,6 på sidan som INTE har lampsladdarna.

Sen sätter du faser till maskinen från den utgång (2,4 eller 6 på sidan MED lampsladd) du vill använda. Du kanske använder 2 eller 4 beroende på vilken säkring i centralen som går till den tråd du ska använda.

Gör du så kommer lampan få sina 400V, maskinen får jord, nolla och den fas du behöver.

• Gilla
Mattias Widell
  • Laddar…
Men nollan och jord ska väl inte brytas dom ska väl kopplas till varsin sockerbit som sitter vid sidan av?
Skyddsjord får absolut inte brytas och det har jag heller inte sagt.
N får däremot brytas om man vill, och det kan vara en fördel för att kunna bryta bort ev jordfel, och för att få signallampan att fungera utan omkoppling (om man använder 4-4 och 6-6, fel av mig tidigare).

• Gilla
Mattias Widell
  • Laddar…
Tack så jätte mycket för era svar nu har jag koll på hur jag skalla koppla! :-)

Bara en fråga till ;-)

Brytaren har ju dragavlastning för inkommande kabel men utgående får man göra hål för själv och där finns ingen dragavlastning :thinking:
Hur gör elektrikern köper man till en passande dragavlastning (finns en för två kablar men den är för liten för den tjocka 3-faskabeln som går in) just för utgående eller låter man kabeln enbart hänga i kopplingarna? Det känns ju dock fel...

Hade behövt en för enbart utgående men vet inte vilken som passar?

Redigerat:
Inkommande kabel är väl normalt sett fast installerad och klamrad på väggen, så det är utgående kabel som fästs i dragavlastningen.

• Gilla
  • Laddar…
Elektrisk dosa på vägg med en lös inkommande tjock kabel och en mindre kabel utan dragavlastning.
Skapa konto
Närbild på en vit elektrisk dosa med hål för kabelgenomföring och del av en dragavlastningsmekanism.
Skapa konto
Elektrisk dosa med lösa kablar och skruvterminaler, avsaknad av dragavlastning för tvättmaskinskabel.
Skapa konto

Här hänger inkommande kabel helt löst förutom i dosan, så båda kablarna hänger.

Den tjocka inkommande tänkte jag sätta i nya dosans dragavlastning och jag har gjort ett mindre hål för tvättmaskinens kabel men där sitter ingen dragavlastning :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.