Men hur mycket vatten går igenom pannorna om dom är i skapligt skick?
Jag som har masonit mellan stolarna den lär ju inte bli slut om det inte kommer vatten på?

Masoniten tar stryk, den blir som kex. När jag slängde min va den slut, monterad -74.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Hur är det med Bensaltensid om det kommer på möbler trall osv missfärgar det så man bör täcka trall och plocka undan möbler?

Excel
U Uwe H skrev:
Då ska jag dela med mig av min erfarenhet av betongtakpannor.
Min bakgrund: Jag är utbildad takläggare och har arbetat som takläggare 1971-2007 i Tyskland och 2008-2019 i Sverige.
Att betongtakpannorna skulle hålla i 100 år (med endast 30 års garanti) är en saga och ett rent försäljningsargument.
Eftersom undertaket aldrig kommer att hålla i 100 år är det lätt att hävda att pannorna kommer att hålla i 100 år.
Dessutom är de svenska betongtakpannorna, oavsett om det är Benders, Jönåker, S:t Eriks eller andra, daliga kopior av Braas-takpannorna, ( 30 års garanti ) men i en märkbart sämre kvalitet och utformning. !!!!
När det gäller ommålning av betongplattor har jag följande åsikt:
Om undertaket fortfarande är bra är det inte mycket dyrare att lägga på nya pannor än att betala för ommålning.
Gamla pannor förblir gamla pannor.

Aha, Menar du på fullaste allvar att det är lika dyrt att byta ut pannorna som att måla?

• Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
Rickard.
Excel Excel skrev:
Aha, Menar du på fullaste allvar att det är lika dyrt att byta ut pannorna som att måla?
Pannor kostar väl ≈100kr/m2 (stor variation såklart) så så jäkla stor skillnad kan det väl inte vara mot att måla i inköp. Betalar man någon för att göra det så blir det kanske större skillnad men jag tycker han har en poäng.

• Gilla
Uwe H
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Pannor kostar väl ≈100kr/m2 (stor variation såklart) så så jäkla stor skillnad kan det väl inte vara mot att måla i inköp. Betalar man någon för att göra det så blir det kanske större skillnad men jag tycker han har en poäng.
Tack för din åsikt.
Målning är ren kosmetik, hur är det med överlappning?
Fortfarande den gamla betongen som drar till sig vatten. kapillär effekt ?
Men hur som helst, var och en vad han tycker.

Excel
10 litet takfärg kostar 1400kr, åtgång m2 per är 3-6 liter. Det är motsvarar 23-46 kr per kvadrat.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
10 litet takfärg kostar 1400kr, åtgång m2 per är 3-6 liter. Det är motsvarar 23-46 kr per kvadrat.
Precis.Men bör inte jämnföra en helfärdig lösning med bara inköpspriset för en annan lösning.

• Gilla
Mawe85
  • Laddar…
Excel
M mpostma skrev:
Precis.Men bör inte jämnföra en helfärdig lösning med bara inköpspriset för en annan lösning.
Helt klart, ville bara påpeka att det kostar mindre att måla än att byta. Vad man får för pengarna är en annan sak.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Excel Excel skrev:
Helt klart, ville bara påpeka att det kostar mindre att måla än att byta. Vad man får för pengarna är en annan sak.
Det var väl ingen som skrev något annat.

Byter man bara pannorna behövs nockpannor och eventuellt något mer och målar man behövs tvätt och verktyg så oavsett metod så tillkommer det mer utgifter.

Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.