25 899 läst ·
54 svar
26k läst
54 svar
Tvätta och måla betongpannor från 1978?
Det är ingen problem att tvätta med högtryck om man ändå ska måla det.M Mawe85 skrev:För att det tar för hårt på pannorna och riskerar att ta bort skyddande lager.
Jag fick mitt tak kvastat och sprayat grönfri av en firma i våras innan jag monterade solceller på vårt hus från 1970.
Jag funderade på om det var värt att måla taket men det enda jag kom fram till att man la 25-30kkr på det estetiska (vilket jag inte tyckte det var värt).
Annars finns det visst snällare metoder.
Fördelen med målning är att det förseglar evt. sprickor som kan annars absorbera fukt (som sedan orsakar mekaniskt påfrestning när det fryser). Det är inte bara estetiskt, jag är nog med på att det kan förlänga livslängd på själva pannorna.
Men det är inget som förlänger livslängd på läkt och papp.
Det beror ju på hur man tvättar, man använder ju inte det högst trycket eller de tuffaste munstyckena.M Mawe85 skrev:För att det tar för hårt på pannorna och riskerar att ta bort skyddande lager.
Jag fick mitt tak kvastat och sprayat grönfri av en firma i våras innan jag monterade solceller på vårt hus från 1970.
Jag funderade på om det var värt att måla taket men det enda jag kom fram till att man la 25-30kkr på det estetiska (vilket jag inte tyckte det var värt).
Använder man högtryck med rätt medel så tror jag inte det sliter speciellt mycket mer än en skurning.
Det jag sett av Roofia var ett bra jobb ( södra Sverige Höllviken) dom som gjorde jobbet var svenskar och dom demonterade alla nockpannor kontrollera underlag satte ny ventilationsplåt på nocken innan pannorna lades dit. Kollar runt ventiltrummor också .A AndreasJohansson80 skrev:Hej!
Vi bor i en villa som byggdes 1978.
Taket består av betongpannor.
Företaget Roofia är just nu i villaområdet och tvättar/målar tak på en hel del av grannarnas hus, samtliga hus byggdes samtidigt d.v.s. 1978.
Det blir väldigt fint men jag undrar om detta förlänger livslängden på taket?
Har kollat runt på lite olika hemsidor för företag som tvättar tak och vissa påstår att livslängden för taken förlängs med 10-15 år.
Stämmer detta?
Spelar det någon roll för betongpannornas funktion om det ligger mossa/smuts på dessa jämfört med rena och nymålade?
Tacksam för svar!![]()
Nu törs jag inte tycka ngt om betongtakpannor tillverkade på 70 talet .A AndreasJohansson80 skrev:Hej!
Vi bor i en villa som byggdes 1978.
Taket består av betongpannor.
Företaget Roofia är just nu i villaområdet och tvättar/målar tak på en hel del av grannarnas hus, samtliga hus byggdes samtidigt d.v.s. 1978.
Det blir väldigt fint men jag undrar om detta förlänger livslängden på taket?
Har kollat runt på lite olika hemsidor för företag som tvättar tak och vissa påstår att livslängden för taken förlängs med 10-15 år.
Stämmer detta?
Spelar det någon roll för betongpannornas funktion om det ligger mossa/smuts på dessa jämfört med rena och nymålade?
Tacksam för svar!![]()
Men Benders säger / skriver 100 års livslängd på deras takpannor .
Om man sköter om taket med grönfri och ommålning , vem vet hur länge det håller
Då pratar vi väl lertegel? Pannor av lera håller absolut 100 år om inte mossan får bygga sig allt för hög.Tomture61 skrev:
Betongpannorna (utan glasering etc.) lämnar Bender 30 års garanti på vad jag kan se, vilket är ungefär normalt förväntad teknisk livslängd.
Förväntad livslängd , över 100 år på betongtakpannor .Dowser4711 skrev:
https://www.benders.se/support/vanliga-fragor/produkter/livslangd/
Japp. Jag fick först ett besök med en inspektion av taket (speciellt takpapp, genomförningar etc.) som resulterade i en offert. Därefter bokade vi in en tid ett par veckor fram när de tvättade taket. Sedan en veckas väntetid för att taket skulle få torka ordentligt innan målningen.P Pin skrev:
Båda tillfällena var ungefär en halvdag och med tanke på att "ställtiden" var saker som var specifikt per hus, dvs säkerhetslinor, koppla in sig på el & vatten, koppla ur stuprör etc samt rengöring av marken efteråt så tror jag att de tjänar förhållandevis lite på att göra huset bredvid istället för att köra någon mil extra.
Visst, jag fick en trave broschyrer som jag sedan lämnade över till de grannar som blev nyfikna och några av dem gjorde samma behandling något senare. Vill minnas att de fick någon rabatt pga referensen, men jag är osäker på om de samordnade deras arbeten.
Oj! Då har de förbättrat sig rejält på senare år. Återstår väl dock att se vad utfallet mellan förväntad och verklig livslängd blir dock.Tomture61 skrev:
Mossa och lav har en förmåga att gräva sig in i det mesta och skapa porer i tex betongtakpannor .Dowser4711 skrev:
Om man håller efter med rengöring var 4:e år och ommålning vart 25:e år
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
Om pappen är lika gammal som pannorna är det helt vansinnigt att tvätta och måla pannorna ,
Byt papp och läkt samtidigt , annars är det bortkastade pengar ,
Byt papp och läkt samtidigt , annars är det bortkastade pengar ,
Jag får vibbar av ”irländska asfaltsläggare” av att de säger ”vi är i området”. Och där finns det ju en sanning i det påståendet. När jobbet visar sig vara fusk är de redan i nästa område.Dowser4711 skrev:
Japp. Jag fick först ett besök med en inspektion av taket (speciellt takpapp, genomförningar etc.) som resulterade i en offert. Därefter bokade vi in en tid ett par veckor fram när de tvättade taket. Sedan en veckas väntetid för att taket skulle få torka ordentligt innan målningen.
Båda tillfällena var ungefär en halvdag och med tanke på att "ställtiden" var saker som var specifikt per hus, dvs säkerhetslinor, koppla in sig på el & vatten, koppla ur stuprör etc samt rengöring av marken efteråt så tror jag att de tjänar förhållandevis lite på att göra huset bredvid istället för att köra någon mil extra.
Visst, jag fick en trave broschyrer som jag sedan lämnade över till de grannar som blev nyfikna och några av dem gjorde samma behandling något senare. Vill minnas att de fick någon rabatt pga referensen, men jag är osäker på om de samordnade deras arbeten.
(Inte mening att kränka vare sig irländare eller asfaltläggare då dessa skojare är varken eller. Behöver inte gå in på etnicitet eller färg, men halva EU brukar vara representerat i arbetslaget)
Jag har jobbat med att tvätta och måla tak i nästan 7 år (slutade för typ 4 år sedan). Och så länge under taket är i bra skick så kan det vara en bra idé att tvätta och måla. Jag skulle utan tvekan göra det själv om jag hade köpt ett hus med gamla takpannor.