25 899 läst ·
54 svar
26k läst
54 svar
Tvätta och måla betongpannor från 1978?
Vad säger du ang högtryckstvätt då?C Cjnilsson2 skrev:
Eller har du tips på hur man får bort tjocka lager mossa?
Köpte huset -94 och jag har borstat taket, lite dåligt, engång... eldar en del med ved och baksidan är ganska rakt norr ut så det är mycket mossa nu...
Södersidan finns det nästan inget på
Inga problem med att högtyckstvätta så länge allt är i bra skick under pannorna. Men om man inte ska måla taket efteråt så kan man lika bra spruta på något medel typ grönfri eller liknande.nino skrev:
Jag vet att det finns ett klorbaserat medel som är RIKTIGT snabbverkande. Kommer inte ihåg vad det hette, men min förra arbetsgivare använder det medlet fortfarande.
Föräldrarna med masonit från tidigt -70 bytte tak för ett par år sedan. En granne gjorde en upphandling för 6-7 hus på gatan av samma typ, så de fick ett rimligt pris.Niclas Gustafsson skrev:
Takpannorna var ju såll, precis som förväntat, men även om masoniten bågnat så var det i stort sett inga hål eller läckor.
Själv blev jag väldigt positivt överraskad och om jag skulle sitta i den situationen så skulle jag inte tveka på att behandla pannorna!
Tänkte om det kan det bli mycket mossa på taket under solpanelerna eftersom det är skugga?M Mawe85 skrev:För att det tar för hårt på pannorna och riskerar att ta bort skyddande lager.
Jag fick mitt tak kvastat och sprayat grönfri av en firma i våras innan jag monterade solceller på vårt hus från 1970.
Jag funderade på om det var värt att måla taket men det enda jag kom fram till att man la 25-30kkr på det estetiska (vilket jag inte tyckte det var värt).
Nej, men spruta på när det är så torrt som möjligt. Jag gjorde en sådan behandling för 5-6 år sedan och upprepade på våren då jag också borstade av det som inte ramlat bort av sig självt. Inte många timmars total arbetsinsats med ett bra resultat. Vårt tak är sedan byggåret -75.nino skrev:
Att måla pannorna är som sagt bara estetiskt, den dag pannorna är så dåliga att de måste bytas är underlagspappen också slut.
K Klicka skrev:
Ja det kommer att bli mossa under solcellerna, men planen är att försöka spruta in Grönfri under solcellerna vid nocken vart femte år.M mpostma skrev:Det är ingen problem att tvätta med högtryck om man ändå ska måla det.
Annars finns det visst snällare metoder.
Fördelen med målning är att det förseglar evt. sprickor som kan annars absorbera fukt (som sedan orsakar mekaniskt påfrestning när det fryser). Det är inte bara estetiskt, jag är nog med på att det kan förlänga livslängd på själva pannorna.
Men det är inget som förlänger livslängd på läkt och papp.
Nedan bild visar mitt tak (Zanda pannor) från -70 samt en reservpanna från samma år. De har en massa små gruskorn på ytan som har delvis försvunnit över 52 års tid. Även om man målar så får man inte tillbaka dessa korn och jag tycker mina pannor efter alla dessa ser väldigt bra ut. Inga sprickor men bara någon enstaka flisa (bytt tre pannor).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Zandra hade sjukt bra kvalité på sina pannor. Det finns mycket sämre av andra märken.M Mawe85 skrev:Nedan bild visar mitt tak (Zanda pannor) från -70 samt en reservpanna från samma år. De har en massa små gruskorn på ytan som har delvis försvunnit över 52 års tid. Även om man målar så får man inte tillbaka dessa korn och jag tycker mina pannor efter alla dessa ser väldigt bra ut. Inga sprickor men bara någon enstaka flisa (bytt tre pannor).
[bild]
Så det går inte dra alla betong pannor över en kant.
Var får du den informationen från? En kompis i Göteborg har haft sina solpaneler uppe i 6 år nu och växer absolut ingenting. Hans amatörspekulation är att det blir för varmt och karg miljö därunder. Finns ju ingenstans löv och barr och annat organiskt kan komma åt att lägga sig på ytorna under heller.M Mawe85 skrev:
Firman som kvastade mitt tak. Den som lever får se om det stämmer. Jag går ju upp på taket någon gång och året så då får man ta sig en titt. Vore trevligt om det inte växer någon mossa eller likande, som det är för din kompis.nikasp skrev:
Var får du den informationen från? En kompis i Göteborg har haft sina solpaneler uppe i 6 år nu och växer absolut ingenting. Hans amatörspekulation är att det blir för varmt och karg miljö därunder. Finns ju ingenstans löv och barr och annat organiskt kan komma åt att lägga sig på ytorna under heller.
De som har paneler på taken, säger att mossa under panelen dör. Den växer inte under dom.electroluxaren skrev:
Spola rent innan man monterar. Det lilla regnet som kommer ovanför dom, rinner ned och tvättar bort den döda mossan som finns.
Läste om detta på facebook.
Nu blev jag sugen på att måla taket innan ev. solpaneler. Ska nog köra bensaltensid och rengöring nu i höst och se vad man hinner med nästa vår. Våra pannor ser väldigt likadana ut, dvs. väldigt fint skick efter 25 år men dassig färg.
https://www.mynewsdesk.com/se/hagmans/videos/saa-haer-maalar-du-betongtaket-28014
https://www.mynewsdesk.com/se/hagmans/videos/saa-haer-maalar-du-betongtaket-28014
Då ska jag dela med mig av min erfarenhet av betongtakpannor.Tomture61 skrev:
Min bakgrund: Jag är utbildad takläggare och har arbetat som takläggare 1971-2007 i Tyskland och 2008-2019 i Sverige.
Att betongtakpannorna skulle hålla i 100 år (med endast 30 års garanti) är en saga och ett rent försäljningsargument.
Eftersom undertaket aldrig kommer att hålla i 100 år är det lätt att hävda att pannorna kommer att hålla i 100 år.
Dessutom är de svenska betongtakpannorna, oavsett om det är Benders, Jönåker, S:t Eriks eller andra, daliga kopior av Braas-takpannorna, ( 30 års garanti ) men i en märkbart sämre kvalitet och utformning. !!!!
När det gäller ommålning av betongplattor har jag följande åsikt:
Om undertaket fortfarande är bra är det inte mycket dyrare att lägga på nya pannor än att betala för ommålning.
Gamla pannor förblir gamla pannor.
Redigerat: