5 979 läst ·
95 svar
6k läst
95 svar
Två pumpar som motverkar varandra?
Jag skruvade loss pumpen som sitter innan shunten igår, och tömde vattnet upp till ventilerna ovanför de bägge problempumparna. Efter det fick jag jobba lite med att tömma luft i slingorna genom att strypa alla utom en osv. Inte för att jag upplevde att det var massvis med luft i slingorna, utan ytters lite. Nu är det som att problemet med att pumparna motverkar varandra, har upphört. 🤔 Vakum, luft?J jonaserik skrev:
Troligtvis så är den borttagna pumpens kappasitet för liten kanske eller så sög den för mycket genom shuntens kalla sida, då får inte dom andra det flöde som dom behöver. Vid olika behov av flöde i dom andra systemet så kan det bli lite vacum i dom och då kan flödet gå lite hur som helst. Nu är det shunten ensam som reglerar värmen ut till systemen och det ska fungera bra, Inställning värme ska du vara i nuläget för BV , men blir lite fel för ÖB, det är trägolv där. Kan bli lite svalare. Så en maxtermosta på BV är inte fel. Dt kan skilja 5 C mellan dom. Bäst är en shuntgrupp på varje system du har, men lite knepigt nu med att en matning tar både BV och ÖB. Du får se hur det utvecklar sig med värmen. Inget att pyssla med nu när kylan kommer
Problemet med DELTA-T på 16 grader (18 grader inne) kvarstår dock. Vad kan hindra flödet?
*Dom två pumparna har tappat i kapacitet?
*Är det stopp i systemet pga smuts etc?
*Är höjden mellan pump och övre GV-fördelare för stor? (ca 5 m)
*Kan pumparna (dom 2) trots allt motverka varandra?
Den nya pumpen jag skaffat, men inte monterat är en Wilo Stratos Maxo 15/1-6. Den tänkte jag skulle ersätta dom två problempumparna Wilo Yonos Para GT15/6. Jag bifogar pumpkurvorna om någon har synpunkter på dem.
*Dom två pumparna har tappat i kapacitet?
*Är det stopp i systemet pga smuts etc?
*Är höjden mellan pump och övre GV-fördelare för stor? (ca 5 m)
*Kan pumparna (dom 2) trots allt motverka varandra?
Den nya pumpen jag skaffat, men inte monterat är en Wilo Stratos Maxo 15/1-6. Den tänkte jag skulle ersätta dom två problempumparna Wilo Yonos Para GT15/6. Jag bifogar pumpkurvorna om någon har synpunkter på dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hr du termodon på fördelarna, ställ all termostater på max eller ta bort donen kör max på mx på pumparna, sen ställs värmekällan in för temp i huset. Avvakta några timmar, för svalt öka kurvan för shunten, håll koll på temperaturerna vid varje fördelare, skriv gärna upp. Det ska vara samma temp in på fördelarna som ut från värmekällan. ( Den temp som shunten ger ut. )
Har inga termodon, allt står fullt öppet nu. Pumparna går för fullt. Nu har jag en framledningstemp på 42gr. Returen 28gr. Har inget monterat som mäter temp vid fördelarna. Temp på ovanvåningen börjar närma sig 19gr.🙂 Men deltat på 14 är inte bra. Golvet får en ojämn temperatur när tempen har sjunkit i slutet på varje slingaJ jonaserik skrev:Hr du termodon på fördelarna, ställ all termostater på max eller ta bort donen kör max på mx på pumparna, sen ställs värmekällan in för temp i huset. Avvakta några timmar, för svalt öka kurvan för shunten, håll koll på temperaturerna vid varje fördelare, skriv gärna upp. Det ska vara samma temp in på fördelarna som ut från värmekällan. ( Den temp som shunten ger ut. )
För står diff, tyder på lågt flöde i slingorna, då hr du nog ingen baypass mellan fördelarna. Om du provar med att stänga av en GV helt, vad blir det då för reurtemp. På fördelarna brukar vara tt hål för termometer insticktyp. Finns inte det, så går det bra med inne/ute-termometrar för en 75 - 100 kr styck. som tejpas fast på fördelare in/ut, skriv gärna upp temperaturen innan du stänger av något.
Kan du uppskatta längden på GV rör som pumparna betjänar? Har du koll på flödet ut?
Det är alltid bra att installera injusteringsventiler med flödesmätare. Slipper man gissa och så mycket enklare att justera. Du verkar inte rädd att "ta tag om grejer" så det skulle hjälpa dig gott i ditt system.
Det är alltid bra att installera injusteringsventiler med flödesmätare. Slipper man gissa och så mycket enklare att justera. Du verkar inte rädd att "ta tag om grejer" så det skulle hjälpa dig gott i ditt system.
Vad har du för dimension matningsrör?
Även om jag meckat och fixat och det har blivit bättre med inomhusklimatet, så är det skumt med dom båda pumparna. När jag kör båda pumparna på steg 3 är temperaturen likvärdig (45gr). Sänker jag den ena pumpen till steg 1, då sjunker temperaturen betydligt i den röranslutningen.
Så! Var kommer det kallare vattnet från??? Även om jag kör på steg 1 skall ju samma 45-gradiga vatten från shunten pumpas åt samma håll, fast i långsammare takt.
Har vi någon VVS-Einstein i forumet
Så! Var kommer det kallare vattnet från??? Även om jag kör på steg 1 skall ju samma 45-gradiga vatten från shunten pumpas åt samma håll, fast i långsammare takt.
Har vi någon VVS-Einstein i forumet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då får en kortslutning i systemet med olika fart på pumparna, du har fortfarande kvar primärpumpen från tanken, står den på max. Troligtvis så kan den inte skapa ett tryck/flöde som behövs för att försörja dina utgående system. Finns inte tillflödet så kan flödet gå liksom hur som helst, vatten går lättaste vägen och det vet nästan ingen vilken väg det tar. För att få reda på hur flödena är i systemet måste det mätas upp, och då måste det finnas speciella mätuttag på rören, och inget som normalt sätts in på en villa. Enligt din skiss så sitter primärpumpen på fel sida om shunten, den ska sitta i den shuntade kretsen ( som du ritat, flytta på den ) , annars blir det fel i flödet, när shunten reglerar. Nu så sköter shunten tempen i princip bara i tankens system.
Nej, det blir INTE kortslutning i systemet. Pumpen från tanken påverkar inte flödet här efter som den sitter på andra sidan shunten. Shunten. Står sannolikt i ett nästan stängt läge när den får tryck på hetvatteningången men inte på returingången.
Pumpen som står på 1 ger sannolikt ett tyck som är lägre än tryckfallet över slingorna. Det blir då ett backflöde i de slingorna. Varför vill du ha dem på så olika inställningar?
Pumpen som står på 1 ger sannolikt ett tyck som är lägre än tryckfallet över slingorna. Det blir då ett backflöde i de slingorna. Varför vill du ha dem på så olika inställningar?

