vi har två luftvärmepumpar där nu propparna går när det är kallt. Båda luftvärmepumparna är kopplade till samma 10a 500 säkring. Efter kollat med AI så förstår jag att de skall vara kopplade på varsin säkring så nu måste jag få hit en elektriker som fixar detta.

Men jag undrar- varför kopplar man två luftvärmepumpar på samma? Jag kan se att tidigare ägare verkar bytt en del 10 a säkringar då det ligger en nästan tom 10 A ask bredvid elskåpet så felet verkar vara känt men det glömde han nämna för mig…

T Tommy12345302 skrev:
vi har två luftvärmepumpar där nu propparna går när det är kallt. Båda luftvärmepumparna är kopplade till samma 10a 500 säkring. Efter kollat med AI så förstår jag att de skall vara kopplade på varsin säkring så nu måste jag få hit en elektriker som fixar detta.

Men jag undrar- varför kopplar man två luftvärmepumpar på samma? Jag kan se att tidigare ägare verkar bytt en del 10 a säkringar då det ligger en nästan tom 10 A ask bredvid elskåpet så felet verkar vara känt men det glömde han nämna för mig…
Antagligen för att kylmontörer oftast inte har behörighet för att koppla rakt in till centralen, men de får ansluta luftvärmepumpen på ett befintligt uttag. Så de har väl inte kollat att uttagen de anslöt till var på samma säkring. Och problemet uppdagas först senare.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T Talskog skrev:
Antagligen för att kylmontörer oftast inte har behörighet för att koppla rakt in till centralen, men de får ansluta luftvärmepumpen på ett befintligt uttag. Så de har väl inte kollat att uttagen de anslöt till var på samma säkring. Och problemet uppdagas först senare.
Den ena luftvärmepumpen sitter med sådan vanlig kontakt (stickkontakt)
Går det itne bara dra en förlängningssladd till ett annat uttag (med annan säkring) och så köra vidare?
Detta är en tillfällig lösning då jag kommer ändå ha hit en elektriker som får titta över det men det kan säkert ta en vecka innan en sådan kommer o det är kallt ute ..

T Tommy12345302 skrev:
Går det itne bara dra en förlängningssladd till ett annat uttag (med annan säkring) och så köra vidare?
Detta är en tillfällig lösning då jag kommer ändå ha hit en elektriker som får titta över det men det kan säkert ta en vecka innan en sådan kommer o det är kallt ute ..
Ja det går.
Se bara till att köpa en utomhusförlängningssladd och ev en kontaktskydd för att extra skydda mot vatteninträngning
typ en sån här
https://www.jula.se/catalog/el-och-.../skyddsboxar/skyddsbox-for-skarvsladd-402298/

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
T Tommy12345302 skrev:
Ja, det går bra om det är en riktig förlängssladd som klarar strömmen och uttaget ligger på annan grupp (helst annan fas). Om uttaget inte brukar användas för större förbrukare kan det vara bra att hålla lite koll i början ifall det skulle visa sig glappa och bli överhettat.

Redigering: tvåa på bollen

Redigering 2: tänkte nog att innedelen är ansluten till ett uttag inomhus (så var det hos mig). Är det ute så är det ett bra tips att skydda skarven.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ja, det går bra om det är en riktig förlängssladd som klarar strömmen och uttaget ligger på annan grupp (helst annan fas). Om uttaget inte brukar användas för större förbrukare kan det vara bra att hålla lite koll i början ifall det skulle visa sig glappa och bli överhettat.

Redigering: tvåa på bollen

Redigering 2: tänkte nog att innedelen är ansluten till ett uttag inomhus (så var det hos mig). Är det ute så är det ett bra tips att skydda skarven.
En sådan korkad fråga- hur vet jag om de ligger på annan fas?
Allt är inomhus

M MrDizzy skrev:
Ja det går.
Se bara till att köpa en utomhusförlängningssladd och ev en kontaktskydd för att extra skydda mot vatteninträngning
typ en sån här
[länk]
Tackar

T Tommy12345302 skrev:
Allt är inomhus
Dra en förlängning tillfälligt till ett uttag i ett helt annat rum så får du nog den på en annan fas. Sen ber du elektrikern att göra en fast installation på en annan fas än den andra lvp i säkringsskåpet. Du har liksom inget stort problem. Om nu det skulle bli samma fas när du kopplar in en förlängning så blir det inte värre än att en av tre huvudsäkringar går.

• Gilla
Tommy12345302
  • Laddar…
Magnus E K
T Tommy12345302 skrev:
Allt är inomhus
Bör framgå av gruppförteckningen vid elcentralen. Annars kan man testa och lägga på en stor belastning (t ex vattenkokare, eller för den delen LLVP:n när den kör för fullt) och känna efter ett tag vilken huvudräkning som blir varmare än de andra två.

• Gilla
Tommy12345302 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Säkringar är numrerade och ligger normalt så att var tredje är på samma fas, så det brukar vara rätt lätt att se vilka som ligger på samma fas.
Exempel 1, 4, 7, 10 etc. Sen finns det troligen trefasgrupper som man får hålla koll på, men det brukar vara rätt tydligt.
Du kan ju välja en ett uttag från ett annat rum, men det är ingen garanti, det kan till och med bli samma grupp.

D
T Tommy12345302 skrev:
Allt är inomhus
Skruva ut säkringen som det krånglar med nu. Prova andra uttag. När du hittar ett som fungerar ligger det ju under en annan säkring. Jag uppfattar det som att det skulle räcka. Huvudsäkringen hade ju inte gått.

• Gilla
Tommy12345302
  • Laddar…
kan nu uppdatera här. Jag kopplade om, så nu är luftvärmepumparna på varsin säkring och varsin fas!

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.