59 255 läst ·
105 svar
59k läst
105 svar
Två grupper - Gemensam nolla?!
Tack Bo för din tydliga förklaring,det är ju så på mina 2 faser,för att göra det ännu bättre,kan man byta enfasbrytarna till enElintresserad skrev:Här är vi inte överenns
Svensk stadard säger mycket tydligt att man får ha 2 st nollor i samma rör. = 2 grupper
Men alla faser i en 1,2 3 fas grupp MÅSTE gå i samma rör .
Du får ha flera (2) nollor i samma rör tillika skyddsjord 2 st om du vill dela upp en typ 2/3 fas i flera enfasförbrukate/uttag.
Du får inte blanda 400v förbrukare och 230 förbrukare på samma fas utan överströmningsskydd.
Är det enbart 230 förbrukare behöver du bara göra en
Kravet är att alla faser ska gå i samma rör men nolla och skydddsjord behöver inte göra det utan kan gå i ett rör parallellt om det inte får plats tex i en 16 mm rör
Du får inte göra 2 - 3 fas grupper utan att en behörig elektriker har gjort en risk bedömning av den gemensamma nollan om den ska gå till olika förbrukare/uttag och dokumenterat detta.
såhär kan du göra
första hand bör gruppen utföras genom att
[bild]
- trefasledningen avgrenas i kopplingsdosor, varifrån enfasledningar utgår till uttag, strömbrytare och andra förbrukare, och
- inga flerfasförbrukare inkopplade mellan faserna (400 V-apparater) på gruppen, dvs ingen blandning av enfas- och flerfasapparater (på samma faser).
I detta fall finns inget behov av trepoligt överströmsskydd eller andra skyddsåtgärder, men en uppmärkning i gruppcentral och fördelningsdosorna rekommenderas alltid.
I uttag och strömbrytare finns med detta alternativ i praktiken en enfasgrupp, dvs det räcker med att bryta en (1) säkring för att göra "gruppen" strömlös. Därför får inga 400 V-apparater finnas inkopplad på denna fas. (En lekman får byta ett uttag, men inte rota i en kopplingsdosa.)
Samma kopplingsdosa kan givetvis mata flera olika "enfasgrupper".
Man skulle kunna tillåta Y-kopplade flerfasförbrukare (230 V) (som tål bortfall av en fas), och även D-kopplade laster på faser som inte används för enfasuttag, men för enkelhetens skull gör vi inte så.
3 fas brytare o använda dom 2 i detta system och märka upp
Hej,
jag bor i en lägenhet byggd på 50-talet. I dagsläget sitter det orginal proppskåp med 1 inkommande fas som är vidarefördelad på 4 grupper (3 st 10A och 1 st 20 A).
I dagsläget matas kyl och frys av en gemensam grupp(10A), elektrikern som utför jobbet rekomenderade att lägga kyl och frys på varsin egen säkring, utöver det skulle vi vilja dra en grupp för belysning och uttag genom samma rör som matar kyl och frys.
I badrummet finns i dagsläget bara belysning som delar grupp(10A) med resten av belysningen plus ett par uttag i huset. Vi skulle vilja ha en tvättmaskin och en torktumlare i badrummet som också då ska ha en varsin säkring/grupp.
Efter att ha läst denna tråd så inser jag att detta nog inte kommer att funka.
Till badrummet skulle vi behöva dra 8 ledare: fas, nolla till belysning, (fas, nolla, jord)x2 till tvätt + torktumlare.
I köket skulle det bli 9 ledare i samma rör (fas, nolla, jord)x3
Varför kan man inte dela jorden mellan flera grupper? Risken för överbelastning borde väl vara försumbar, det skulle väl förutsätta att det blev jordfel på två förbrukare i olka grupper exakt samtidigt.
Är det ok att lägga kyl och frys på samma grupp när man renoverar i.o.m att det var så från början?
Får man lägga tvätt och torktumlare på samma grupp när det är en nyinstallation?
Tacksam för hjälp! Ha översikt med min okunskap i ämnet =)
jag bor i en lägenhet byggd på 50-talet. I dagsläget sitter det orginal proppskåp med 1 inkommande fas som är vidarefördelad på 4 grupper (3 st 10A och 1 st 20 A).
I dagsläget matas kyl och frys av en gemensam grupp(10A), elektrikern som utför jobbet rekomenderade att lägga kyl och frys på varsin egen säkring, utöver det skulle vi vilja dra en grupp för belysning och uttag genom samma rör som matar kyl och frys.
I badrummet finns i dagsläget bara belysning som delar grupp(10A) med resten av belysningen plus ett par uttag i huset. Vi skulle vilja ha en tvättmaskin och en torktumlare i badrummet som också då ska ha en varsin säkring/grupp.
Efter att ha läst denna tråd så inser jag att detta nog inte kommer att funka.
Till badrummet skulle vi behöva dra 8 ledare: fas, nolla till belysning, (fas, nolla, jord)x2 till tvätt + torktumlare.
I köket skulle det bli 9 ledare i samma rör (fas, nolla, jord)x3
Varför kan man inte dela jorden mellan flera grupper? Risken för överbelastning borde väl vara försumbar, det skulle väl förutsätta att det blev jordfel på två förbrukare i olka grupper exakt samtidigt.
Är det ok att lägga kyl och frys på samma grupp när man renoverar i.o.m att det var så från början?
Får man lägga tvätt och torktumlare på samma grupp när det är en nyinstallation?
Tacksam för hjälp! Ha översikt med min okunskap i ämnet =)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Man kan vrida o vända på reglerna och göra tolkningar av vad som egentligen är en grupp osv. Då det i detta fall handlar om ett rör som går till köket ser jag inga invändningar mot att använda en gemensam PE-ledare. Det finns inget uttryckligt förbud mot detta i reglerna. Det är skillnad om PE skulle gå en annan väg, eller vara nallad från ett helt annat ställe.
Det är t.o.m så att de lärde inte är riktigt överens huruvida man får eller inte får använda en gemensam N-ledare också för flera grupper på samma fas (givetvis då dimensionerad för strömmen). Huvudsaken är att elinstallatören är medveten om de bakomliggande faktorerna till reglerna för att kunna frångå praxis på ett säkert sätt.
Vad ska uttagen användas till (effekt)? Du behöver kanske inte göra nånting med denna grupp, utom möjligen säkra upp lite, t.ex 13 A? Jag vill påstå att det inte finns någon stark anledning till att lägga kyl och frys på separata grupper. Och då dessa inte dra så mycket effekt finns det gott om effekt över till uttagen.
Tvätt och tork är en annan femma. Där behövs antingen två 10 A-grupper eller en 16 A-grupp. Belysningen skulle gott kunna gå på en av dessa.
Så det finns hopp om att din elektriker kommer att hitta en lösning som inte innefattar bilhammare och nya rör.
Det är t.o.m så att de lärde inte är riktigt överens huruvida man får eller inte får använda en gemensam N-ledare också för flera grupper på samma fas (givetvis då dimensionerad för strömmen). Huvudsaken är att elinstallatören är medveten om de bakomliggande faktorerna till reglerna för att kunna frångå praxis på ett säkert sätt.
Vad ska uttagen användas till (effekt)? Du behöver kanske inte göra nånting med denna grupp, utom möjligen säkra upp lite, t.ex 13 A? Jag vill påstå att det inte finns någon stark anledning till att lägga kyl och frys på separata grupper. Och då dessa inte dra så mycket effekt finns det gott om effekt över till uttagen.
Tvätt och tork är en annan femma. Där behövs antingen två 10 A-grupper eller en 16 A-grupp. Belysningen skulle gott kunna gå på en av dessa.
Så det finns hopp om att din elektriker kommer att hitta en lösning som inte innefattar bilhammare och nya rör.
Uttagen bredvid kyl och frys kommer användas till micro och kanske en vattenkokare, det kan hända att dom körs samtidigt. Kylen och frysen drar inte mycket och där kommer det inte gå att koppla in mer.
När du säger att N-ledaren ska vara dimensionerad för strömmen, menar du då strömmen som man maximalt uppskattas förbruka samtidigt på alla grupper eller kortslutningsströmmen för en eller alla grupper(dvs dom 3 aktuella i köket) samtidigt? Elektrikern har trådat med 3L, 1N, 1PE 1,5m2 direkt från skåp in i köket och efter att ha läst denna tråd så trodde jag det var helt uppåt väggarna men det kanske är ok ändå. Jag har egentligen ingen anledning att tvivla på hans kunskap men alla kan ju göra fel ibland.
Tack så mycket för hjälpen för övrigt, svar direkt mitt i natten en fredag är inte illa!
När du säger att N-ledaren ska vara dimensionerad för strömmen, menar du då strömmen som man maximalt uppskattas förbruka samtidigt på alla grupper eller kortslutningsströmmen för en eller alla grupper(dvs dom 3 aktuella i köket) samtidigt? Elektrikern har trådat med 3L, 1N, 1PE 1,5m2 direkt från skåp in i köket och efter att ha läst denna tråd så trodde jag det var helt uppåt väggarna men det kanske är ok ändå. Jag har egentligen ingen anledning att tvivla på hans kunskap men alla kan ju göra fel ibland.
Tack så mycket för hjälpen för övrigt, svar direkt mitt i natten en fredag är inte illa!
Det ska vara dimensionerat för den ström som maximalt KAN förekomma, hur du sedan belastar spelar ingen roll. Man har ju ingen aning om hur det kan se ut i framtiden. Du och dina apparater kanske max använder tex 5 A men när nästa som flyttar in ahr apparater som drar flera ggr så mycket och då kan ledningarna överbelastas och vålla "skada"
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Jaså, det var redan trådat - det framgick inte av din tråd
.
Det ska bli intressant här att se vilka säkringar som din elektriker väljer. Med tre fasledare från samma fas och en gemensam N-ledare så blir det problem med just N-ledaren, det blir definitivt problem då den bara är 1.5 mm². Den ström jag menar är belastningsströmmen. Då alla tre fasledare går till uttag så har man inte kontroll på belastningen - du kan ju stoppa i tre vattenkokare i vardera uttaget. Det blir tillräckligt med problem med två fasledare.
Infälld FK 1.5 tål ca 14.5 A med två belastade ledare, 13.5 A med tre. I detta fall har vi 4 belastade ledare vilken sänker belastningsförmågan till ca 11.5 A. Enligt reglerna får man här inte använda 10 A diazed, utan måste gå ned till 6 A, eller byta hela centralen så att C10A dvärg kan användas. Med två fasledare går det precis på håret.
Sedan ska N-ledaren som sagt tåla summan av strömmarna i alla fasledare. Det gör den inte i detta fall. Den måste upp i 4-6 mm² för att det ska gå. Ni kan möjligen dokumentera er runt lite av problemet genom att med lämpligt märkning se till att uttagen för kyl/frys verkligen inte kommer att användas till annat, men det är tveksamt med en sådan lösning.
Till sist fick jag själv begreppen fel i förra inlägget - en lösning med två fasledare från samma fas med gemensam N-ledare bygger på ifall man kan tolka reglerna så att detta kan betraktas som en grupp/krets, inte två eller tre. Där har jag sett olika svar från ledande elsäkerhetsexperter.
Hade du haft tre olika faser i de tre fasledarna hade det varit lugnt så som elektrikern gjort. Som det ser ut nu är det helt uppåt väggarna, ja.
Det ska bli intressant här att se vilka säkringar som din elektriker väljer. Med tre fasledare från samma fas och en gemensam N-ledare så blir det problem med just N-ledaren, det blir definitivt problem då den bara är 1.5 mm². Den ström jag menar är belastningsströmmen. Då alla tre fasledare går till uttag så har man inte kontroll på belastningen - du kan ju stoppa i tre vattenkokare i vardera uttaget. Det blir tillräckligt med problem med två fasledare.
Infälld FK 1.5 tål ca 14.5 A med två belastade ledare, 13.5 A med tre. I detta fall har vi 4 belastade ledare vilken sänker belastningsförmågan till ca 11.5 A. Enligt reglerna får man här inte använda 10 A diazed, utan måste gå ned till 6 A, eller byta hela centralen så att C10A dvärg kan användas. Med två fasledare går det precis på håret.
Sedan ska N-ledaren som sagt tåla summan av strömmarna i alla fasledare. Det gör den inte i detta fall. Den måste upp i 4-6 mm² för att det ska gå. Ni kan möjligen dokumentera er runt lite av problemet genom att med lämpligt märkning se till att uttagen för kyl/frys verkligen inte kommer att användas till annat, men det är tveksamt med en sådan lösning.
Till sist fick jag själv begreppen fel i förra inlägget - en lösning med två fasledare från samma fas med gemensam N-ledare bygger på ifall man kan tolka reglerna så att detta kan betraktas som en grupp/krets, inte två eller tre. Där har jag sett olika svar från ledande elsäkerhetsexperter.
Hade du haft tre olika faser i de tre fasledarna hade det varit lugnt så som elektrikern gjort. Som det ser ut nu är det helt uppåt väggarna, ja.
Redigerat:
Det känns som att det enklaste är att tråda om till kök så att det blir 1 grupp med 2,5mm2, om det är tillåtet. Effekten borde räcka till gott och väl i normalfall.
Vad säger reglerna om badrummet. Får tvätt och torktumlare gå på samma grupp/säkring? Jag vet inte hur mycket dom kan tänkas dra tillsammans men det kanske skulle räcka med 1 grupp dragen med 2,5mm2.
Vad säger reglerna om badrummet. Får tvätt och torktumlare gå på samma grupp/säkring? Jag vet inte hur mycket dom kan tänkas dra tillsammans men det kanske skulle räcka med 1 grupp dragen med 2,5mm2.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Ja, en grupp, 16 A och 2.5 mm² är en lösning. Det har visserligen diskuterats om alla elapparater "tål" att anslutas i ett uttag avsäkrat med 16 A, men har de en stickpropp (Euro/Schuko) så ska det gå bra...
För TM & TT är det gå gränsen att det går med 16 A. Om båda värmer samtidigt blir det mer än 16 A, men man kan troligen bedöma att det finns en viss sammanlagring här - de värmer ju inte hela tiden (även om TT är ganska nära) och heller inte exakt samtidigt. På samma sätt kanske det går att göra en "tvåkretsgrupp", två fasledare (samma fas) och en gemensam N med 2.5 mm².
Det finns inga riktigt bra lösningar i gamla lägenheter...
För TM & TT är det gå gränsen att det går med 16 A. Om båda värmer samtidigt blir det mer än 16 A, men man kan troligen bedöma att det finns en viss sammanlagring här - de värmer ju inte hela tiden (även om TT är ganska nära) och heller inte exakt samtidigt. På samma sätt kanske det går att göra en "tvåkretsgrupp", två fasledare (samma fas) och en gemensam N med 2.5 mm².
Det finns inga riktigt bra lösningar i gamla lägenheter...
Har en fråga gällande en tvåfasgrupp, viken borde passa in i denna tråden.
Jag ska dra en tvåfasgrupp till badrummet där det ska installeras en varmvattenberedare. Det är alltså den som ska drivas av tvåfasgruppen. Jag ska även ha en värmekabel där som är till vattenledningen in i huset. Får jag koppla den värmekabeln till en av faserna i tvåfasgruppen? Jag ska sätta en tvåpolig brytare till värmekabeln. Givetvis kommer jag se till att det framgår vid centralerna vad som drivs av gruppen. Förutsatt att det är ok alltså.
Jag ska dra en tvåfasgrupp till badrummet där det ska installeras en varmvattenberedare. Det är alltså den som ska drivas av tvåfasgruppen. Jag ska även ha en värmekabel där som är till vattenledningen in i huset. Får jag koppla den värmekabeln till en av faserna i tvåfasgruppen? Jag ska sätta en tvåpolig brytare till värmekabeln. Givetvis kommer jag se till att det framgår vid centralerna vad som drivs av gruppen. Förutsatt att det är ok alltså.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Det beror på förutsättningarna. Grundsvaret är nej - det bör vara en grupp till VVBn och en annan grupp till värmekabeln (som troligen kan dela grupp med uttag och belysning etc). Vilka skäl finns för att göra en tvåfasgrupp här? Dessutom handlar denna tråd delvis om enfasgrupper med flera fasledare. Pratar vi om två olika faser i detta fall?
Anledningen är att vvb har en effekt på 1kW vid 230V 1-fas och 3kW vid 400V 2-fas. Att köra värmekabeln på en av de faserna hade bara varit smidigt eftersom den är vid VVBn. Men då kopplar jag värmekabeln på samma grupp som belysning och golvvärme i badrummet. När det gäller 2-fasgruppen. Ska jag köra 2,5mm2 på FK-ledarna (två fasledare en nolla och en jord) och 16A säkringar, eller 1,5mm2 och 10A säkringar?
Den typen av koppling som du beskriver är inte så lyckad,eftersom vvb trolgtvis har ett element som är kopplat mellan faserna på 3kw (i ditt fall) eller 1 kw 230v (fas nolla). I dom fallen som beskrivs med 2 - 3 fasfördelade grupper skall det bara vara laster som använder fas + nolla + PE. I ditt fall kan värmekabeln bakmatas via VVB om bara ena säkringen är bortplockad /sönder när termostaten i VVB slår till.
Värmekabeln måste skyddas av jordfelsbrytare, så jag skulle lägga den på en egen gruppledning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Ja, första alternativet är separata gruppledningar, om det inte är oöverstigliga problem med det. Värmekabeln har dock så låg effekt att den skulle kunna dela grupp med annat. JFB har du väl redan för badrummet?
VVBn drar du lämpligen två faser till och kopplar in över 400 V. Det räcker med 1.5 mm² och 10 A.
VVBn drar du lämpligen två faser till och kopplar in över 400 V. Det räcker med 1.5 mm² och 10 A.
Badrummet är inte byggt än
Det är en gammal stuga som ska byggas ut. Jag har dragit jord och bytt alla befintliga uttag till jordade. Jag har bytt elcentral och har kopplat in jordfelsbrytare. Det som ska byggas till nu är kök, hall och badrum. Så all el kommer vara jordad och ha jordfelsbrytare.
Jag har plats för fler säkringar i skåpet så jag köper en till för värmekabeln. Så borde jag kanske köra med en 2-P automatsäkring för VVBn eller funkar det lika bra med två 1-P säkringar?
Det är såna här jag har.
http://www.elgrossisten.se/elmateri...automatsakring-hager-skruvanslutning-2311html
Jag har plats för fler säkringar i skåpet så jag köper en till för värmekabeln. Så borde jag kanske köra med en 2-P automatsäkring för VVBn eller funkar det lika bra med två 1-P säkringar?
Det är såna här jag har.
http://www.elgrossisten.se/elmateri...automatsakring-hager-skruvanslutning-2311html