Redaktionen Redaktionen skrev:
Illegala IPTV-tjänster ses som ett växande hot mot tv-branschen.

Du kan läsa artikeln här: TV-branschen säger att illegal IPTV hotar svenska produktioner
Så fruktansvärt dyrt som ett legalt abonnemang är trots att tv tittandet är helt förstört pga alla jävla reklamavbrott så är det förståeligt! Med all den jävla reklamen får de in såpass med pengar att det skulle räcka med max 100kr/månad för oss konsumenter

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
D djac skrev:
Inom branschen är det i princip bara live event som har ett högt värde, om än väldigt tillfälligt sådant, resten är commodity som det inte läggs något krut på att skydda, man ser ju hur serier "vandrar" mellan streamingbolagen, oavsett vem som gjort dem. Sporträttigheterna slåss det däremot med näbbar och klor om.
Så är det!

Innan internet var det porren nu när det finns via nätet så är det sporten folk betalar!

U Utter6300 skrev:
Så fruktansvärt dyrt som ett legalt abonnemang är trots att tv tittandet är helt förstört pga alla jävla reklamavbrott så är det förståeligt! Med all den jävla reklamen får de in såpass med pengar att det skulle räcka med max 100kr/månad för oss konsumenter
Är ju småpengar, betalar idag en hundralapp/mån för enklaste paketet och 15-20 kanaler. Minns jag rätt ökar det lite längre fram i vår.

Fairlane
A AndersS skrev:
Är ju småpengar, betalar idag en hundralapp/mån för enklaste paketet och 15-20 kanaler. Minns jag rätt ökar det lite längre fram i vår.
Jag gissar att de som använder IP-tv inte gör det för att få in tv3, kanal5 etc utan framförallt för att se olika sporthändelser.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Precis, det innehållet saknar idag kommersiellt värde, därför är det billigt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag gissar att de som använder IP-tv inte gör det för att få in tv3, kanal5 etc utan framförallt för att se olika sporthändelser.
Beror ju på vad man vill se och, kollade idag skidskytte på SVT, längdskidor på TV6, sedan finns Sportkanalen. Däremot köper jag en streamad motorsport sommarhalvåret för 349kr/mån, billigt.
Jag utmanar lite utifrån att ingen skriver vad man vill se på utan bara har åsikter.om kostnader, dyrt, etc.😉
Redigerat: Det jag köper "streamat" är direktsändning, men är väl då TV.😇

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Beror ju på vad man vill se och, kollade idag skidskytte på SVT, längdskidor på TV6, sedan finns Sportkanalen. Däremot köper jag en streamad motorsport sommarhalvåret för 349kr/mån, billigt.
Jag utmanar lite utifrån att ingen skriver vad man vill se på utan bara har åsikter.om kostnader, dyrt, etc.😉
De flesta har väl någon form av paket med både kanaler och streamat material, serier, filmer etc
Ser ingen anledning att behålla antenner o paraboler sedan man fått fiber så allt gå ju den vägen nu.
Sedan tillkommer då specialintressen som sport eller typ nördprogram. Samt då rena contentställen som Netflix, Amazon Prime, Viasat. Det är som sagts svårt att komma undan med endast ett paket så det kan bli riktigt dyrt bara för en enda typ av innehåll, tex F1 eller Fotboll.
Det är inte så konstigt att försäljningen går sämre o sämre. Tror inte allt beror på att folk går över till olagliga 4000-kanalers tjänster.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Ja, det beror ju såklart på vad man vill se, det håller jag med om men kikar man på avtal som det slåss om och som därför blir väldigt dyra så är det de stora sporterna, här är det väl fotboll, hockey och F1 som är allra dyrast. Sen packar leverantörerna ofta in dessa med annat och om man då är intresserad av mer än en sport så ska man teckna hos flera och kommer lätt upp i 1500-3000/månad och det reagerar nog många på.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Fairlane Fairlane skrev:
Även för att kunna se tv från andra länder.
Används flitigt av svenskar också som bor utomlands.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, det beror ju såklart på vad man vill se, det håller jag med om men kikar man på avtal som det slåss om och som därför blir väldigt dyra så är det de stora sporterna, här är det väl fotboll, hockey och F1 som är allra dyrast. Sen packar leverantörerna ofta in dessa med annat och om man då är intresserad av mer än en sport så ska man teckna hos flera och kommer lätt upp i 1500-3000/månad och det reagerar nog många på.
Det är ett val man får göra utifrån intresse, ekonomi, etc, utifrån fritidsintresse/aktivitet, så jag ser inget konstigt med det. De flesta fritidsintressen har en kostnad t.ex. husrenovering som inte alltid är av tvång utan mera intresse och det är inte gratis.
Men priset kan ju inte rättfärdiga att man gör något olagligt.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Det är ett val man får göra utifrån intresse, ekonomi, etc, utifrån fritidsintresse/aktivitet, så jag ser inget konstigt med det. De flesta fritidsintressen har en kostnad t.ex. husrenovering som inte alltid är av tvång utan mera intresse och det är inte gratis.
Men priset kan ju inte rättfärdiga att man gör något olagligt.
Jag argumenterade inte riktigt för det heller men detta är vad man kallar "a broken record" vi har ju varit igenom detta med programvara, film, musik osv, priserna ökar och den bristande tillgängligheten gör att alternativen växer, företagen är helt enkelt för långsamma i sin omställning.

Vem laddar ner en "skiva" eller Tv-serie på TPB idag, jag tror det är ganska få men det fanns en tid med skav innan branschen ställde om. Det är naivt av branschen att tro att folk vill lägga 10% av en medianlön på att titta på TV.

Jag är kapitalistisk optimist, detta kommer också lösa sig :)

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
D djac skrev:
Vem laddar ner en "skiva" eller Tv-serie på TPB idag, jag tror det är ganska få men det fanns en tid med skav innan branschen ställde om. Det är naivt av branschen att tro att folk vill lägga 10% av en medianlön på att titta på TV.
I ärlighetens namn gör jag det ibland.

Mest för att allt finns inte ens att se på våra svenska streamingtjänster.
O de mesta med streaming är bara nyproduktioner.

Vill heller inte betala för nån låtsaskopia som är beroende att tjänsten finns och inte har konkat, däremot har jag inget emot betala för en fysisk format eller ens för filer som då inte kopieringsskyddade! De sistnämnda är 99%. Inte direkt framtidsskyddat tom gamla VHS är mer framtidssäkrade även om dessa degraderar går dessa flytta till annat format 😉

I och med att streaming ökar dör även fysisk format och blir än svårare vara ärlig och köpa Blueray/dvd från utlandet.

• Haha
djac
  • Laddar…
D
kisumisu kisumisu skrev:
I ärlighetens namn gör jag det ibland.

Mest för att allt finns inte ens att se på våra svenska streamingtjänster.
O de mesta med streaming är bara nyproduktioner.

Vill heller inte betala gör nån låtsaskopia, däremot har jag inget emot betala för en fysisk format eller ens för filer som då inte kopieringsskyddade! De sistnämnda är 99%.

I och med att streaming ökar dör även fysisk format och blir än svårare vara örlig och köpa Blueray/dvd från utlandet.
Abonnerar på "allt" nuförtiden så jag ligger ständigt efter med saker jag hade velat se, det är som min boklista, den bara växer!

kisumisu
D djac skrev:
Abonnerar på "allt" nuförtiden så jag ligger ständigt efter med saker jag hade velat se, det är som min boklista, den bara växer!
Visst är streaming bra ibland.
Jag har också Viaplay och Tv4play.

Tv4 kommer jag säga bort.

Viaplay lite kluven. Dom har bra tjänst på de sättet att det finns ändå nordiskt innehåll.

Skärmbild av en sökning på ordet "susikoira" där inget resultat hittas, med texten "Vi hittar inget som matchar".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Affisch för filmen "Susikoira Roi" med barn, cyklar och en stor hund i förgrunden; finns på MTV Katsomo.
Skapa konto

Skärmdump av Wikipedia-sidan för MTV Katsomo, en finsk streamingtjänst, med dess logotyp i röd och vit färg nederst i bilden.
Skapa konto

Skärmdump av information om MTV Katsomo, en videotjänst på finska, kräver registrering, skapad av MTV Oy, öppnad 2009, nuvarande status i aktion.
Skapa konto
Skärmdump från Wikipedia visar text redigerad med röd markör om att C More blev del av MTV Katsomo den 10 oktober 2023.
Skapa konto

Samma ägare som Tv4 Sverige.
Det var dessutom precis samma visa under Cmores tid.

Nu var det här också bara ett exempel på en film som inte går att se i Sverige!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.