F Fideliox skrev:
IP == linjär tv, bara att det sker över internet istället för tv antennen.
Hålller inte med.

Från Wikipedia:
IPTV eller IP-television, från engelskans internet protocol television, är television
distribuerad över IP-nätverk.

Alla Play-tjänster är IPTV vare sig man tittar i realtid eller på begäran i efterhand.
Streaming är IPTV.

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
RoTe
D Dilato skrev:
Hålller inte med.

Från Wikipedia:
IPTV eller IP-television, från engelskans internet protocol television, är television
distribuerad över IP-nätverk.

Alla Play-tjänster är IPTV vare sig man tittar i realtid eller på begäran i efterhand.
Streaming är IPTV.
"IPTV, som levererar tv-innehåll via internet, erbjuder genom piratkopiering" från artikeln. Det jag KÖPER är inte piratkopiering.

RoTe RoTe skrev:
Du lär ju dö du också nån gång, som jag sa, övergående problem. Målkunden är över 40 år gammal.
Tack för den infon!

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Iptv som det historiskt använts syftar på linjär-tv, inte Streaming
[länk]

Allt bild och ljud som skickas över internet blir inte automatiskt iptv
Enligt din egen länk så är det mera än bara linjär-tv:

it consists of broadcast live television that is streamed over the Internet (multicast)
— in contrast to delivery through traditional terrestrial, satellite, and cable transmission formats —

as well as video on demand services for watching or replaying content

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Ok så kan ni som inte håller med artikeln klaga till den som skrev den då?

D Dilato skrev:
Enligt din egen länk så är det mera än bara linjär-tv:

it consists of broadcast live television that is streamed over the Internet (multicast)
— in contrast to delivery through traditional terrestrial, satellite, and cable transmission formats —

as well as video on demand services for watching or replaying content
Video on demand fanns över satellit också på den tiden det begav sig, men inte lika flexibelt som dagens streaming. Men måste förstå den historiska kontexten för att förstå skillnaden.

A ajn82 skrev:
Video on demand fanns över satellit också på den tiden det begav sig, men inte lika flexibelt som dagens streaming. Men måste förstå den historiska kontexten för att förstå skillnaden.
Man hade väl då en backlink där man gjorde "betällningen" med modem via telenätet om jag minns rätt.

D Dilato skrev:
Man hade väl då en backlink där man gjorde "betällningen" med modem via telenätet om jag minns rätt.
Och det var inte "on demand" utan filmerna sändes parallellt på flera kanaler med en fördröjning, så man fick hoppa på den kanal som låg närmast i tiden.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Haha nej, dom vill inte förbjuda netflix osv. Hur jävla gammal är man när man tror det?
Att ip är linjär tv?

RoTe RoTe skrev:
Ok så kan ni som inte håller med artikeln klaga till den som skrev den då?
Alla vet väl det inte bara är linjärtv?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Beror väl på, tar oss som exempel med en STB, jo den "kallades" så när man pratade om tekniken, en vanlig TV-box. Via boxen gör vi följande:
  • Med boxens tablå väljer vi vilken kanal/program som vi vill titta på, vilket kan vara direktsänt t.ex. skidåkning. Jo det är väl TV vi tittar på med tablå.
  • Med samma tablå kan vi välja att se en tidigare direktsändning i efterhand t.ex. skidåkningen. Välj vad ni vill kalla det, titta på TV eller streama, skit samma jag vill bara se skidåkningen.
  • Med boxen kan vi även söka i programbibliotek och välja utifrån utbud. Och där under sport finns också dagens skidåkning sparad, även efter det försvunnit i tablån som bara täcker en dag bakåt i tiden, som jag ser på TVn.
  • Och i boxen finns även möjlighet till appar t.ex. SVT Play och där finns också programbibliotek. Ja jädrar, det var ju SVT som sände skidåkningen och den finns även tillgänglig via deras app.
  • O.s.v. med många fler alternativ.
Så det är väl totalt ointressant vad vi kallar tekniken, IPTV, streaming, etc, utan bara lite olika sätt för att jag ska få se min skidåkning på "TVn" 😇😂

Och självklart så betalar jag för det jag vill se, även till SVT men görs med automatik via skatten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
RoTe RoTe skrev:
Läste du ens första raden? Det är ett övergående problem då folk under 40 inte kollar linjärteve.
Det är inte helt sant. De som är under 40 och sportintresserade tittar. Är man intresserad av fotboll, ishockey, golf, formel 1 eller något annat så vill man nästan alltid se det när eventet pågår.

• Gilla
kisumisu och 5 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte helt sant. De som är under 40 och sportintresserade tittar. Är man intresserad av fotboll, ishockey, golf, formel 1 eller något annat så vill man nästan alltid se det när eventet pågår.
Inom branschen är det i princip bara live event som har ett högt värde, om än väldigt tillfälligt sådant, resten är commodity som det inte läggs något krut på att skydda, man ser ju hur serier "vandrar" mellan streamingbolagen, oavsett vem som gjort dem. Sporträttigheterna slåss det däremot med näbbar och klor om.

• Gilla
Parkeringsvakten och 2 till
  • Laddar…
hsd
RoTe RoTe skrev:
Haha nej, dom vill inte förbjuda netflix osv. Hur jävla gammal är man när man tror det?
Jamen de gökarna som ska bestämma har ju noll koll 😓

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.